zap group mishpati logo

רופא שהורשע בהחזקת חומר פדופילי יכנס לכלא ל-18 חודשים

רופא ילדים מחיפה שהורשע בעבירות פרסום חומרי תועבה והחזקת חומרי תועבה יאסר למשך שנה וחצי. "נזקו הפרטי של הנאשם מתגמד אל מול נזקיהם של האחרים", נכתב בגזר הדין

מאת: מערכת משפטי
11.03.12
תאריך עדכון: 22.10.15
4 דק'
רופא שהורשע בהחזקת חומר פדופילי יכנס לכלא ל-18 חודשים

בימ"ש השלום בחיפה גזר על הנאשם אברהם ברקאי, רופא ילדים במקצועו יליד 1966 מחיפה, שהורשע בעבירות פרסום חמרי תועבה (ריבוי עבירות) והחזקת חמרי תועבה (עבירה אחת)- מאסר בפועל למשך 18 חודשים ומאסר על תנאי למשך 6 חודשים.

רוצים לשאול שאלה? היכנסו לפורום פלילי

ע"פ עובדות כתב האישום, הנאשם נהג לגלוש באינטרנט, בין היתר, באמצעות תוכנת המחשב אותה התקין במחשבו. תוכנה זו מאפשרת למשתמשים בה לשוחח עם גולשים אחרים ולהחליף עימם קבצי מחשב. הנאשם ביקש מגולשים באינטרנט סרטים ותמונות תועבה, והציע לאחרים את פרסומי התועבה שהיו שמורים במחשבו, ושהיו זמינים לגולשים באמצעות התוכנה. בחיפוש שנערך בבית הנאשם ביום 7.6.10, נתפסו מחשביו, כוננים קשיחים ותקליטורים שונים, שהכילו, בין היתר, קבצי מחשב בנפח של כ- GB 478, הכוללים למעלה מ-190,000 פרסומי תועבה, אותם החזיק הנאשם ומהם פרסם באינטרנט. 

קצינת המבחן  המליצה להעמיד את הנאשם בפיקוח שירות המבחן לתקופה של 18 חודשים, להטיל עליו מאסר מותנה, ולכל היותר להסתפק בהטלת מאסר שירוצה בעבודות שירות, כאשר נכתב שהטלת מאסר בפועל של ממש עלולה לגרום לרגרסיה רגשית ולחבל בתהליך הטיפולי שעובר הנאשם. גם המרכז להערכת מסוכנות ראה חשיבות ותועלת בשילוב הנאשם בתכנית טיפולית.

בית המשפט: עבירות חמורות ביותר
השופט זאיד פלאח אשר גזר את דינו של הנאשם ציין,  כי העבירות שבביצוען הורשע הנאשם הן עבירות חמורות ביותר. הוא החזיק ברשותו כ- 190,000 סרטי פורנוגרפיה בהם שותפים ילדים, ולעיתים בגיל רך מאוד. "המדובר בכמות אדירה של סרטים, ויש בכמות מעין זו כדי להעיד על האובססיה שלו בצפייה בסרטים אסורים מעין אלה. הוא לא הסתפק בהחזקת הסרטים, שעה שאפשר לאחרים להוריד אל מחשביהם סרטים רבים שהוחזקו על ידו, ובכך הפיץ למדינות רבות ושונות, סרטי פדופיליה אסורים. מעשיו האסורים נקטעו לא בזכות ערנותו והחלטתו שלא להמשיך ולעשות כן, אלא בזכות מאמצי השיטור העולמיים, השוקדים ימים ולילות תחת עבודה מאומצת, בכדי להביא ללכידתם של אנשים המבצעים עבירות מעין אלו, בכל רחבי העולם", כתב השופט בגזר הדין.  

עוד הוסיף השופט, כי החזקת סרטי פדופיליה והפצתם עלולה לעודד אחרים ליצור סרטים מעין אלה, תוך ניצול והתעללות מינית בקטינים, שיש ואינם מבינים עד תום את ההשלכות הנובעות מהשתתפותם בסרטי פורנוגרפיה, על המשך חייהם ועל שלמות גופם ונפשם. ניצול קטינים לצורך תעשיית סרטי מין עלולה לעוות אצל אותם קטינים את תפיסת מהות יחסי המין, דבר העלול ללוות אותם שנים רבות, ולפגוע באורח חייהם. נקבע, כי הנאשם ידע לחפש סרטי פדופיליה בהם מופיעים קטינים, ידע לבחור את שם החיפוש המתאים, וידע להסתיר את הסרטים בקבצים פרטיים לאחר הורדתם – נקיטה באמצעים אלה מקשה עוד יותר על גילוי העבריינים, וקושי זה צריך להילקח בחשבון כשיקול בקביעת העונש.  

יש להגן על קטינים מפני ניצול מיני
עוד צויין,כי הקלות הבלתי נסבלת בגישה לאתרי האינטרנט, לשם הורדת סרטים פורנוגראפיים בהם שותפים קטינים, הביאה את המחוקקים בכל רחבי הגלובוס, לחקיקת חוקים המגבילים חופש תנועה זה. מדינת ישראל הצטרפה לאמנה לזכויות הילד משנת 1989, שאומצה ע"י מדינות רבות בעולם, ולפיה התחייבו אותן מדינות חברות, להגן על קטינים מפני ניצול מיני והתעללות מינית, לרבות זנות ופורנוגרפיה, ולנקוט בכל האמצעים המתאימים לשם מניעת קטינים מלהיות מעורבים בכל פעילות מינית אסורה.

יש להרחיב את האיסורים בחוק
השופט פלאח הבהיר, כי החוק אוסר החזקה ופרסום של פרסומי תועבה בהם מעורבים קטינים, אך אינו אוסר, למרבה הצער, על צפייה בחומרים מעין אלה. ייתכן שהסיבה לכך נעוצה בקושי שבגילוי אותם צופים ובאכיפת האיסור שבצפייה, אך עדיין יש מקום שהמחוקק ישקול הטלת איסור מעין זה, בכדי להבהיר לכל, שההנאה של אותם אנשים מצפייה בסרטי פדופיליה, באה על חשבון קטינים המנוצלים ומושפלים לצורך תעשייה זו. הרחבת האיסור גם לצפייה בחומרים פורנוגראפיים בהם מעורבים קטינים מתבקשת לשם המלחמה בתעשייה בזויה זו. בגזר דינו, השופט קרא למחוקק להרחיב את האיסורים שבחוק, ולהוסיף עבירה נוספת, שעניינה איסור צפייה בפרסומי תועבה בהם מעורבים קטינים, זאת לצד האיסורים הקיימים, בנוגע להחזקה ולפרסום של פרסומים אלה.

באשר לטיעוני הנאשם כי נגרם לו נזק בגין ההליכים שננקטו נגדו, קבע השופט כי נזקו הפרטי מתגמד אל מול נזקיהם של האחרים, ומעבר לכך – נזקיו של הנאשם נגרמו לו כתוצאה ממעשיו הוא, והיה עליו לצפות לנזק מעין זה עוד בטרם יבצע את עבירותיו.
השופט דחה את המלצת שירות המבחן וגזר על הנאשם את העונשים שפורטו לעיל.

שיקולים לקולא ולחומרה
בעת גזירת עונשו של הנאשם השופט לקח בחשבון שיקולים שונים לקולא (כגון: פיטורי הנאשם מעבודתו בקופת חולים מאוחדת, התליית רשיון העיסוק ברפואה, עברו הפלילי הנקי, דברי עדי האופי ועוד) וכן לחומרה, ובכלל זה חומרת העבירות שביצע והפגיעה בקטינים.

רוצים לקרוא את גזר הדין? תקדין - גזר דין

(מדינת ישראל נ' אברהם ברקאי)

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה