zap group mishpati logo

אושרו לקריאה ראשונה הצעות חוק לתיקון פקודת הנישואין והגירושין

ע"פ הצעות החוק, יוקם מאגר ממוחשב, בו יהיו פרטי רישומי נישואין וגירושין

מאת: מערכת משפטי
19.03.12
תאריך עדכון: 22.10.15
2 דק'
אושרו לקריאה ראשונה הצעות חוק לתיקון פקודת הנישואין והגירושין

ועדת חוקה, חוק ומשפט אישרה לקריאה ראשונה שתי הצעות חוק לתיקון פקודת הנישואין והגירושין של חברי הכנסת עתניאל שנלר ופניה קירשנבאום.

רוצים לשאול שאלה? היכנסו לפורום משפחה

החוק הנוכחי מאפשר להירשם לנישואין באזור מגורי אחד מבני הזוג, או במקום בו אמורים להתקיים הנישואין.
ע"פ הצעת החוק של ח"כ עתניאל שנלר, בני זוג יהודים שמעוניינים להינשא, יוכלו להירשם לנישואין גם באחת מ- 14 לשכות לרישום נישואין המנויות בחוק.  זאת, בנוסף לאזור מגורי אחד מבני הזוג, או במקום בו אמורים להתקיים הנישואין.

הקמת מאגר ממוחשב
עוד קובעת הצעת החוק, כי השר לשירותי דת יקים מאגר ממוחשב בו יהיו כל פרטי רישומי הנישואין והגירושין וכן החלטות סופיות של רושם נישואין, שלא לרשום לנישואין בני זוג. המאגר לא יהיה פתוח לעיון, מלבד מי שהוסמך לכך בחוק. כן נקבע סעיף עונשי: מי שישיג מידע מהמאגר שלא כדין, דינו מאסר שלוש שנים.

אפשרות ערעור
רב רושם נישואין יהיה רשאי לפנות למנהל בתי הדין הרבניים ולממונה על מאגר המידע כדי לבדוק האם יש מניעה לרשום את בני הזוג לנישואין ע"פ החלטה, פס"ד או החלטת רושם נישואין אחר. בני הזוג יהיו רשאים לערור לבית הדין הרבני, על החלטת רב רושם הנישואין.

הצעת החוק של ח"כ פניה קירשנבאום, מוסיפה גם היא את האפשרות להירשם לנישואין ב- 14 לשכות לרישום נישואין המנויות בחוק.

בעד ונגד הצעת החוק
בדיון שהתקיים בועדה, אמר ח"כ יצחק הרצוג, כי: "הגיע הזמן לחולל שינוי ולתקן את המצב הקיים". לדעת הרצוג, הצעת החוק תניח תשתית שתמנע תקלות דומות למקרים שהציגו הרבנים בועדה. הרצוג אמר, כי: "ההצעה, טובה יותר מהמצב הנוכחי, בו זוגות נוסעים להירשם לנישואין בקפריסין".

ח"כ אורי מקלב התנגד בתוקף להצעת החוק, וטען כי הצעת החוק מקודמת "במחטף, בין לילה וללא דיון ראוי בהשלכות ההרסניות של ההצעה". לדבריו, עקב חוסר אמון בין הצדדים, הצעת החוק מאושרת במקביל להצעת חוק שתאפשר לרבנים הראשיים להתמודד לכהונה נוספת. החוק פרסונאלי ולא ראוי, קבע מקלב.

הצעת החוק אושרה על חודו של קול אחד לקריאה ראשונה.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה