zap group mishpati logo

חלוקת רכוש ואיזון משאבים - שאלות ותשובות מהפורום

אתם עומדים להתגרש ולא בטוחים אילו נכסים יחולקו וכיצד. ומה לגבי הפנסיה והמוניטין שנצברו בשנות הנישואין? וכיצד תיערך החלוקה בין ידועים בציבור? שאלות אלו ואחרות נשאלו בפורום חלוקת רכוש ואיזון משאבים. עו"ד רינה פוליטי, מנהלת הפורום, השיבה

מאת: עו"ד רינה פוליטי ומערכת משפטיפוליטי רינה-משרד עורכי דין וגישור
05.04.12
תאריך עדכון: 04.03.24
5 דק'
חלוקת רכוש ואיזון משאבים - שאלות ותשובות מהפורום

ביטול/שינוי הסכם גירושין

שאלה: הסכם גירושין שבו הסדרנו את כל ענייני הרכוש שלנו. לאחר שההסכם קיבל תוקף של פסק דין גיליתי שבעלי הסתיר ממני כספים רבים. האם אני יכולה בשלב זה לבטל את ההסכם או לשנות אותו ולקבל את מה שמגיע לי מכוח החוק? בעלי היה מיוצג על ידי עורך דין ואני האמנתי להם ורציתי לגמור יפה.

תשובה: ככלל קשה לבטל הסכם גירושין אשר קיבל תוקף של פסק דין . בתי המשפט לענייני משפחה אינם נוהגים לבטל את ההסכם בקלות וזאת לאחר שהצדדים בדרך כלל מופיעים בפני בית המשפט או בפני בית הדין, ומאשרים כי הם חתמו מרצונם הטוב והחופשי וכי הם הבינו את משמעות ההסכם. לפיכך, בטרם מתן ייעוץ יש חשיבות גדולה לראות את ההסכם עליו חתמת.

מכל מקום, חוזה ניתן לבטל בהתאם להוראות חוק החוזים שם ישנם סעיפים המהווים את העילות לביטול, כמו הטעייה, טעות ועושק – אם תצליחי להוכיח אחת מעילות אלה תוכלי לנסות ולבטל את ההסכם ו"להרים את המסך" על הזכויות הכספיות שהועלמו ממך בעת החיים המשותפים.

גם אתם רוצים לשאול שאלה מעניינת בנושא? היכנסו לפורום חלוקת רכוש ואיזון משאבים

למציאת עו"ד חלוקת רכוש בגירושין באינדקס משפטי

ידועה בציבור

שאלה: אני ידועה בציבור של אדם מבוגר מזה 5 שנים. לאחרונה משפחתו עושה לי בעיות באשר ליחסים בינינו ומבקשת להפריד בינינו. האם יש דרך לשמור על הזכויות שלי אחרי מותו? אין בינינו הסכם ממון.

תשובה: הדרך הטובה ביותר לעגן את זכויותייך הינה על דרך של עריכת הסכם ממון ו/או הסכם שיתוף שבו יובהרו זכויותיכם. אינני נכנסת לשאלה האם אכן אתם מוגדרים כידועים בציבור הואיל וחסרים לי פרטים, ואולם כידועים בציבור יש ביכולתכם לערוך צוואות הדדיות שבאמצעותן תוכלי לשמר את זכויותייך גם לאחר 120 של מי מכם. נראה לי נכון, לאור הסכסוך בתוך המשפחה לוודא שאכן את מוכרת כידועה בציבור שלו גם אם על ידי הצהרה משותפת בכתב אצל נוטריון.

הברחת נכסים

שאלה: בעלי ואני עומדים לחתום על הסכם גירושין. בעלי עצמאי ואני שכירה – שנינו מרוויחים סכומים גבוהים. רציתי לדעת מה קורה אם בעלי לא סיפר לי הכל והוא מסתיר ממני כספים או רכוש.

תשובה: בטרם אתם חותמים על הסכם גירושין אכן כדאי לך לבדוק אם אין נכסים נוספים שאינך יודעת על קיומם או לבדוק האם בעלך הבריח כספים מתוך מעגל הכספים המשותף שלכם. בזמן החתימה, הרכוש שאתם יודעים עליו הוא הרכוש שתחלקו בו, ואולם – כדאי להחתים על תצהיר שבו אתם מצהירים כי הרכוש שמתחלק ביניכם הינו הרכוש היחיד שברשותכם ואם יתגלה רכוש נוסף לאחר עריכת ההסכם וקבלת תוקף של פסק דין בבית המשפט לענייני משפחה או בבית הדין הרבני שלא ידעת עליו או שלא הוצהר עליו הרי שתוכלי בעתיד לתבוע מחצית מהזכויות שתמצאי.

ניתן אף להכניס סעיף לתוך הסכם הגירושין שבו כבר מעתה אתם מצהירים, כי רכוש כזה יתחלק ביניכם באופן שווה או באופן עליו תחליטו.

בכל מקרה, בהסכם הגירושין, במקרה של חשש שכזה, אני מציעה כי יתווסף סעיף המבהיר את החשש ולמען הסר ספק ובוודאי שבהסכם לא יירשם מפורשות כי לא יהיו תביעות בעתיד אלא בכפוף להוראה המדברת על חלוקה עתידית במידה ויתגלו נכסים נוספים.

איזון משאבים

שאלה: בתי גרה עם חבר מספר שנים מבלי שנישאו. כעת, הם מפרקים את החבילה כשלרשותם רכב משותף, חשבון בנק משותף ולא מעט חפצים משותפים. מה מקובל לעשות בשלב זה?

תשובה: בכדי לדעת האם בתך ובן זוגה היו בגדר ידועים בציבור עליהם לעמוד בתנאים המוגדרים בפסיקה לרבות קיום חיי אישות וניהול בית משותף. לפיכך, משאלתך אתייחס אל שאלתך כאילו מדובר בידועים בציבור.
שימת לבך, כי קיים שוני בין הלכת השיתוף החלה על בני זוג נשואים לבין הלכת השיתוף החלה על ידועים בציבור. על מנת להוכיח תחולתה של הלכת השיתוף על ידועים בציבור בן הזוג הטוען לבעלות בנכס צריך להביא הוכחה חזקה יותר כי אכן הייתה כוונת שיתוף בנכס שהוא טוען לבעלות בו גם אם לא היה על שמו וזאת בשל הנחת היסוד כי זוג שלא נישא לא הייתה לו כוונת שיתוף.

מכל מקום, כל רכוש או זכות שנרכשה או נצברה יחדיו ממעגל הכספים המשותפים – יחלקו הצדדים בחלקים שווים. רכוש שנרכש על ידי מי מהם, מכספים אל מחוץ למעגל השיתוף חזקה שהוא של הבעלים הרישום אלא אם כן מדובר בנכסים אשר הייתה כוונת שיתוף ואשר נעשה בהם שימוש יום יומי כמו רכב, תכולת דירה וכיו"ב, שגם באלה יחלקו הצדדים.
יש לבדוק לגבי זכויות כספיות ו/או חובות שנצברו, לרבות זכויות ממקום העבודה במהלך החיים המשותפים.

חישובי מוניטין ושווי פנסיה שנצבר

שאלה: אשתי רוצה את חלקה בפנסיה והמוניטין שצברתי בשנות הנישואין. הבנתי שזכותה לקבל מחצית מהסכומים שהצטברו. האמנם?

תשובה: חישובי המוניטין ושווי הפנסיה, אכן גם הם נכנסים למעגל איזון המשאבים שבין צדדים לתקופת החיים המשותפת.
חשוב לבקש את עזרתו של אקטואר - רואה חשבון - אשר מומחה בתחום עריכת חוות הדעת ולהשאיר את האופציה להשגות.

אני מציעה, כי מינוי כזה ייעשה במסגרת הסכמות כוללות ותוך קבלת ייעוץ משפטי קודם, שכן כל חלוקת רכוש לרבות מהסוג שבשאלתך כדאי - וכך על פי חוק - שיקבל תוקף של פסק דין במגמה ליצור וודאות. ישנם אקטוארים , שבד"כ הינם גם רואי חשבון - אשר מומחים בתחום והם אלה שעושים את החישוב, ואולם על מנת לבצע חוות דעת מהסוג הזה כדאי ליתן להם הוראות מתאימות אשר לא יפגעו בזכויותיך ואף ייטיבו עמך.

פוליטי רינה-משרד עורכי דין וגישור

פוליטי רינה-משרד עורכי דין וגישור

משרד עורכי דין וגישור עוסק בכל תחומי דיני המשפחה, לרבות: מזונות אישה וילדים, הפחתת מזונות, אחזקת ילדים ומשמורת, רכוש, פירוק שיתוף, גירושין, הסכמי ממון, ירושות, צוואות ועוד.

דיני משפחה וגירושין, גישור

האם מאמר זה עזר לך?

ZAP משפטי
צרו קשר
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה
מאמרים נוספים
פוליטי רינה-משרד עורכי דין וגישור

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה