zap group mishpati logo

הסכמי ממון : למניעת בעיות בעתיד

כיצד יכולים בני זוג להבטיח את רכושם האישי עם קבלת החלטה על חיים משותפים?

17.04.12
תאריך עדכון: 30.03.24
3 דק'
הסכמי ממון : למניעת בעיות בעתיד

קשה להפריז בחשיבותם של הסכמי ממון בין בני זוג המתכוונים לקשור את גורלם, בין באמצעות נישואים פורמליים (עפ"י ההלכה, או בנישואין אזרחיים) ובין בקיום חיים משותפים תחת קורת גג אחת, תוך ניהול משק בית משותף.

מניעת הליכים משפטיים יקרים

קיומו של הסכם ממון (לגבי זוגות נשואים) או לחיים משותפים (לגבי זוגות לא נשואים), עשוי למנוע במקרים רבים הליכים משפטיים יקרים, ממושכים ומורכבים. בחוזה כזה יכולים בני הזוג (לרבות זוגות חד מיניים) להתייחס למשטר ממוני שיחול על זכויות ונכסים שצבר כל אחד מהם לפני תחילתו של הקשר, ולהחיל הפרדה מוחלטת על רכוש מסוג זה.

רוצים לשאול שאלה ולקבל תשובה ממומחה? היכנסו לפורום הסכם ממון

במסגרת הסכם, רשאים הצדדים לקבוע מהו המשטר הרכושי שיחול על הרכוש, הנכסים והזכויות שיצברו במהלך קיומו של הקשר הזוגי - האם יהא זה משטר של שיתוף או של הפרדה - תוך התייחסות מפורטת לאופן פירוק השיתוף וחלוקת הרכוש במקרה של קרע או סכסוך.

חלוקת רכוש ונכסים

הצדדים גם יוכלו לקבוע שחלוקת הרכוש והנכסים אשר הוגדרו על ידם כזכויות משותפות בנות חלוקה ואיזון, תעשה ללא קיומו של יסוד "אשם" כלשהו, שאותו ניתן לייחס לאחד הצדדים, ולהטיל עליו את
האחריות ליצירת המשבר הזוגי (כפי שקורה בדרך כלל בהליכים המשפטיים).
כך, אפשר לקבוע, שדי במסירת הודעה בכתב של אחד הצדדים למשנהו על רצונו בסיום הקשר, ללא צורך במסירת נימוקים וסיבות לרצון זה, כדי לגרום להפעלת מנגנון של פירוד בין הצדדים וחלוקה של הרכוש המשותף שנצבר במועד משלוח ההודעה.

הוראות אפשריות בהסכמי ממון

הסכמי ממון יכולים להכיל גם הוראות לגבי זכויות או נכסים המתקבלים אצל אחד הצדדים בירושה או במתנה במהלך החיים המשותפים, תוך התייחסות ספציפית לאפשרות של שיתוף בזכויות אם בכלל, תנאי השיתוף ועוד.
פרט לאספקט הכספי ממוני של הסכם ממון או חוזה לחיים משותפים, ניתן ומומלץ לשלב בתוכו סעיפים ומנגנונים מסוגים שונים במישור האישי המבטיחים במידה רבה שיתוף פעולה של שני הצדדים בהליכים הקשורים לסיומו של הקשר.
בצורה זו אפשר לנטרל מנגנוני לחץ המופעלים לעיתים קרובות על-ידי אחד הצדדים (כגון סוגיית מזונות אשה, כתובה או מתן וקבלת גט). הסכם ממון של זוגות נשואים או זוגות המצויים בהליכי רישום או הכנה לנישואין, טעון אישור של בית המשפט (לאחר הנישואין) או של רושם הנישואין או נוטריון (לפני הנישואין).

הסכם לחיים משותפים

הסכם לחיים משותפים של זוגות לא נשואים, אינו מחויב בקבלת אישור כתנאי לתקפותו, אך הצדדים רשאים לבקש את אישורו בהסכמה ומבוקשם ינתן להם בדרך כלל.

חשוב לציין שהסכמי ממון או לחיים משותפים אינם מהווים צוואה.
הוראות הנכללות בהסכמים מסוג זה לגבי רכושו של אדם, אחרי מותו, לא תוכרנה כהוראות שיש ליישמן, אם לא נערכו במסגרת מסמך נפרד המוגדר כצוואה.

   עו"ד ומגשר חיים אוחיון L.L.B , מ 1989- מומחה בדיני משפחה.

   הפרופיל של עו"ד חיים אוחיון באתר משפטי

   דוא"ל: chaimoh@017.net.il

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים