zap group mishpati logo

מדריך קצר לקבלת תמריצים, מענקים והטבות

עידוד השקעות הון, מחקר ופיתוח והטבות אחרות

מאת: עו"ד יואב ביין
19.04.12
תאריך עדכון: 28.03.24
3 דק'
מדריך קצר לקבלת תמריצים, מענקים והטבות

מדינה וגופים ממשלתיים אחרים בארץ ובעולם, וכן גופים וקרנות אחרים, מעמידים מסלולי סיוע למפעלים ולעסקים שונים. מדובר במספר רב מאוד של מסלולים, קרנות וגופים שעוסקים בעניין זה, כל אחד בדרכו שלו, בארץ ובעולם.

לצורך כך מומלץ להשקיע מחשבה ומשאבים בפעילות מול המדינה וגופים נוספים אלה, על מנת למקסם את התמריצים, המענקים וההטבות המוצעים לעסקים, חברות וארגונים שונים.

מסלולים שונים של הטבות
כדי למצוא לעסק או למפעל את ההטבה או התמריץ המקסימלי, ראוי לבחון היטב את המסלולים השונים של ההטבות. כאשר הבחירה במסלול מסוים אינה הבחירה המיטבית, יכולות להיות לכך השלכות משמעותיות על העסק. עניין זה הוא בעל חשיבות מכרעת. במיוחד כאשר המגמה היא של מצוקת אשראי בעסק, קבלת התמריצים הנכונים וההטבות המתאימות, עשויה להוות עבור אותו עסק את ההבדל בין הצלחה לכישלון.

כיום, קיימת בשוק פעילות נרחבת במגמה להכניס מפעלים שהם מחוץ למחנה, אל תוך גדרי ההטבות. כמו כן ניכרת מגמה של פעילות להרחבת מסגרת ההטבות, להארכת תקופתן ולשיפור תנאיה ברבדים שונים, בכלל זה על ידי הגדלת רכיבי ההטבות, שינוי דרכי ההצמדות ופעולות רבות נוספות.

היעזרות באנשי מקצוע
כדי ליהנות מפירותיה של פעילות זו מומלץ להסתייע באנשי מקצוע המתמחים בייעוץ למפעלים ולעסקים קטנים וגדולים כאחד. אלו יכולים להפעיל חשיבה יצירתית כוללת למען מציאת דרכים לקבלת הסיוע, להגיש בקשות בשם אותם מפעלים ועסקים, וכן לבצע ייצוג של החברות בערעורים, עד לבית המשפט העליון.

קבלת ייעוץ מאנשי המקצוע הנכונים יכולה לסייע בהגשת עררים שיביאו לשינויים דרמטיים במסלולי הטבות, הכנסת גופים שונים למסגרת ההטבות למרות שנדחו בשלב הראשון, הרחבת מסגרת ההטבות שקיבלו גופים שונים ועוד.

תחום עידוד השקעות ההון מתאים לארגונים שמבקשים לבנות מפעל חדש וכן למפעלים שמבקשים להתרחב. כמו כן יש לבחון עניין זה גם עבור מפעלים שמבצעים יצוא, ובכלל זה יצוא עקיף באמצעות מפעל אחר. יצוין, כי היום ניתנות הטבות מיוחדות גם בתחומים חדשים, כמו אנרגיה מתחדשת וננו-טכנולוגיה.

גורל ההטבה תלוי בהגדרה
במקרים רבים עומד גורלה של ההטבה הפוטנציאלית על חודה של הגדרה. כך למשל, חברה טכנולוגית שמצאה בחוק נישה שאפשרה לה להגדיר את עצמה כגוף העוסק ב-"אנרגיה מתחדשת", על אף שאין זה תחום עיסוקה הישיר.

שינוי ההגדרה לבדו, זיכה את החברה בהטבות המגיעות לה על-פי החוק. דוגמא נוספת לחשיבותה של ההגדרה טמונה בתחום המחקר והפיתוח. גופים וארגונים שונים הופתעו לגלות כי מגוון הפעולות היכולות להיחשב כ'מחקר ופיתוח' הוא רחב ביותר. עסקים שונים, שלא ראו את עצמם כעוסקים בתחום, יכולים כיום לנסות להכנס להגדרה המתאימה בחוק וכך לשדרג את העסק, לעמוד בכבוד בתנאי התחרות של השוק ולגרום לו להיות רווחי.

*משרד פרופ' ביין ושות' הינו משרד מוביל ומוערך בקרב הקהילה המשפטית והעסקית בישראל.
המשרד מדורג כמוביל בפעילות מול הרשויות ובתחום המס על ידי חברות דירוג בארץ ובחו"ל.

*טלפון: 04-8668990 , דוא"ל: office@beinlaw.co.il

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה