zap group mishpati logo

יצרן שיבטל חוזה עם מפיץ מבלי להודיע זמן סביר מראש, ישלם פיצויים

תנובה תפצב אלמנה של בעל קו חלוקה של מוצרי חלב בשל אי מתן הודעה מוקדמת על גמר היחסים החוזיים זמן סביר מראש

19.04.12
תאריך עדכון: 30.03.24
2 דק'
יצרן שיבטל חוזה עם מפיץ מבלי להודיע זמן סביר מראש, ישלם פיצויים

ביום 13.03.12 קיבל בית משפט השלום בתל אביב באופן חלקי תביעת מפיץ כנגד יצרן, בגין אי מתן הודעה מוקדמת מספקת לעניין ביטול חוזה ההפצה (ת"א 167681-09 אפרהימי נ' תנובה – מרכז שיתופי לשיווק תוצרת חקלאית ואח').

בית המשפט קבע, כי לאור היחסים העסקיים הארוכים בין הצדדים, היה על היצרן לתת למפיץ הודעה על ביטול החוזה זמן סביר מראש, ומשלא נעשה כך בעניין זה – פסק לטובת התובעת פיצוי בשווי 250,000 שקלים.

הפסקת חוזה ההפצה
התובעת הינה אלמנתו של בעל קו חלוקה של מוצרי חלב תנובה באיזור אשדוד, אשר המשיכה להפעיל את הקו לאחר פטירתו. שלושה חודשים לאחר פטירת המפיץ, הפסיקה תנובה לספק לתובעת מוצרים, דבר אשר הביא להפסקת חוזה ההפצה.

לאור האמור, הגישה אשת המפיץ תביעה כספית על סך כמיליון שקלים לבית משפט השלום כנגד חברת תנובה.

הטענה: פיצוי מכח עשיית עושר
התובעת טענה כנגד תנובה, בין היתר, כי מגיע לה פיצוי מכוח עילת עשיית עושר ולא במשפט, שכן הושקעו משאבים רבים בקו החלוקה וכי על הנתבעת לפצות אותה על כך, וכן כי תנובה לא הודיעה זמן סביר מראש על סיום היחסים העסקיים ביניהם.

תנובה, מנגד, טענה בין היתר, כי ניתנה לתובעת הודעה על סיום היחסים חודש וחצי מראש, וכי מדובר בזמן סביר בנסיבות העניין.

פיצוי בשל אי מתן הודעה מוקדמת
בית המשפט פסק כי המפיץ הפיץ את מוצרי תנובה במשך תקופה של 9 שנים, דבר המזכה את התובעת בהודעה מוקדמת של 6 חודשים כאשר בפועל ניתן לתובעת הודעה של חודש וחצי בלבד.
לאור האמור, הורה בית המשפט לתנובה לפצות את התובעת בגין אי מתן הודעה מוקדמת על גמר היחסים החוזיים זמן סביר מראש.

יצוין, כי חוק חוזה סוכנות, אשר התקבל לאחרונה, קובע את תקופת ההודעה המוקדמת המינימלית אשר על הספק לתת לסוכן בגין סיום חוזה סוכנות לתקופה בלתי קצובה. החוק קובע, כי על הספק לתת לסוכן הודעה מוקדמת של שבועיים לחוזה שהתקיים פחות מחצי שנה, חודש לחוזה שהתקיים בין חצי שנה לשנה, כאשר מהשנה השישית ואילך תעמוד תקופת ההודעה המוקדמת על חצי שנה.

יש לציין, כי חוק זה לא חל על יחסי מפיץ-ספק אלא רק על יחסי סוכן-ספק, אך פסק דינו של בית המשפט בעניין זה לעניין פרק הזמן המינימלי למתן הודעה מוקדמת עולה בקנה אחד עם החוק החדש.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים