zap group mishpati logo

פורום מזונות - שאלות ותשובות

האם נישואים שניים מהווים עילה להפחתת מזונות עבור הילדים מהנישואים הראשונים? ומה לגבי תשלום מזונות אחרי גיל 6? האם סכומם יורד? שאלות אלו ואחרות נשאלו לאחרונה בפורום מזונות. עו"ד שלומי באשי, מנהל הפורום, השיב

מאת: מערכת משפטי
23.04.12
תאריך עדכון: 22.10.15
4 דק'
פורום מזונות  - שאלות ותשובות

מזונות עד גיל 6
שאלה: אני גרוש כבר שלוש שנים. בתי ובני בני 5 (תאומים). אני משלם מזונות בכל חודש. האם ברגע שילדיי יגיעו לגיל 6 ירד גובה המזונות? האם ישנו חוק כזה?

תשובה: אין חוק כזה אשר מפחית באופן אוטומטי את המזונות בהגיע הילדים לגיל 6. מה ששמעת מאחרים הוא את המונח מזונות מדין צדקה ומזונות אבסולוטיים.

עד גיל 6 (ילדים עד גיל זה נקראים בלשון ההלכה "קטני קטינים" ) החיוב על האב באופן אבסולוטי.
מעל גיל 6 ועד 15, החובה מאפשרת התחשבות בנתונים אחרים וזאת כדי לשקול האם לחייב את האב מעבר לצרכים ההכרחיים של כל קטין. בפועל בתי המשפט מאמצים את תקנת הרבנות הראשית המרחיבה את החיוב של "קטני קטינים" עד גיל 15 ובאופן מעשי המשמעות היא שלא תהיה כל הפחתה עד גיל זה.
מגיל 15 ואילך ניתן להתחשב בהכנסות האם כפקטור לקביעת המזונות.

שוב, בפועל בתי המשפט מביאים בחשבון את כל הנתונים הללו כדי להביא לפסיקת מזונות ראויה לאורך כל השנים.
אם על פי פסק הדין המחייב אותך בוצע פירוט של צרכים הכרחיים, מדור וחינוך, הרי שבהגיע הילדים לגיל חובה או חינוך חינם, ייתכן שעל פי הוראות פסק הדין דמי המזנות אמורים לרדת שכן מרכיב החינוך פחת משמעותית.

גם אתם רוצים לשאול שאלה? היכנסו לפורום מזונות

מזונות מהעבר
שאלה: האם מזונות שלא שולמו בעבר כאשר הילדים כבר בגרו ואין חיוב עבור מזונות שוטפים יהא לעולמים חוב מזונות? האם אפשר להפוך את חוב העבר שלא שולם לחוב "רגיל" בהוצל"פ?

תשובה: חוב מזונות הוא חוב מזונות וכזה יישאר. כאשר תיק ההוצאה לפועל ייפתח כתיק מזונות יהיו לו את כל ה"יתרונות" שיש לתיק הוצל"פ מזונות. אם המזונות לא נדרשו תקופה ארוכה, האישה תידרש להוכיח מדוע לא עשתה מאום כל התקופה. בהנחה שעשתה זאת, החוב במהותו יהיה חוב מזונות על כל המשתמע מכך.

מזונות ללא נישואין
שאלה: אני מתגוררת עם בן זוג ויש לנו ילד בן שנתיים. מעולם לא נישאנו. כרגע המצב בינינו לא כ"כ טוב ואני רוצה להכין את עצמי לגרוע מכל. האם למרות שאיננו נשואים אהיה זכאית למזונות אחרי שניפרד?

תשובה: אני מניח ששאלתך מתייחסת למזונות הבן המשותף. ובכן, לגבי הבן המשותף אין כל קשר להיותכם נשואים או לא. אביו של הילד יהיה חייב בתשלום מזונותיו ככל אב אחר. תוכלי לדרוש זאת ממנו ואם יסרב, לתבוע זאת בבית המשפט.

עיקול משכורת
שאלה: אני מרוויח 4000 ₪, משלם מזונות 2500 ויש לי הסדר הוצל"פ של 500 ש"ח .
לפני כחודשיים הגיע לי עיקול ממרכז קנסות ועיקלו לי את כל המשכורת.
עורך הדין  של החברה אמר לי שהסכום המוגן משכר זה הוא 800 ש"ח
הקפיאו לי את המשכורת ואני לא יכול לשלם מזונות ואת הסדר ההוצל"פ. אני נאלץ לעזוב את מקום העבודה. מה עלי לעשות? אני חסר אונים.

תשובה: במדרג העיקולים - חוב מזונות יבוא תמיד ראשון ולפני. על כן ועל מנת להיות מסוגל לשלם את המזונות לחודש זה, על גרושתך לעקל את משכורתך גם היא. במצב שכזה המעביד יוכל לשלם את המזונות תוך כדי העברת חוב המדונות לתיק ההוצאה לפועל ואת היתרה למרכז הקנסות.
לאור העובדה שהסדר התשלומים שלל נעשה כהסדר ולא כעיקול שוטף, הרי שהמעביד לא יודע על כל ועל פניו נראה כי יהיה עליו להעביר את סכום העיקול למעקל.

נישואים שניים
שאלה: אני וחברי מתכננים להתחתן. לי יש 2 ילדים מנישואים קודמים ואינני מקבלת מזונות. חברי מרוויח משכורת נמוכה של כ6000-  ש"ח נטו ומשלם 3000 ₪ מזונות עבור 3 ילדיו. האם לאחר החתונה ניתן יהיה להפחית במזונותיו? האם אפשר עוד קודם לכן? ( ילדיו בני 15, 14 ,12 ).

תשובה: עצם אקט הנישואין השניים של חברך/בעלך לעתיד, לא מהווה עילה להפחתת מזונות עבור ילדיו מנישואיו הקודמים.
אתם יכולים לנסות קודם לכן או בכל עת להגיש תביעה להפחתת מזונות עקב שינוי נסיבות. קשה לי לראות בית משפט שמפחית מהסך של 1,000 ש"ח לילד. נראה כי בעלך לעתיד משלם מזונות סבירים ואף נמוכים עבור שלושת ילדיו.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים