zap group mishpati logo

שאלה של עיתוי

איך משפיע מועד קניית קרקע על גובה המס שישולם במכירתה?

מאת: עורך דין זיו כספי, עורך דין שי אליאב
06.05.12
תאריך עדכון: 28.03.24
3 דק'
שאלה של עיתוי

פעם, כשמחירי הקרקעות היו זולים לאין שיעור, ישראלים רבים קנו שטחים בתקווה כי יום אחד יניבו אלה סכומים נאים, להם או לצאצאיהם. אולם כיום, בבואם למכור את הקרקע, הם עלולים לגלות כי הם מחויבים בתשלום מסים גבוה בהרבה מזה שחשבו.

רוצים לשאול שאלה? היכנסו לפורום מקרקעין

מידע נכון ובחינה מדוקדקת של המקרקעין ושל נושא המס החל עליהם, יכול לחסוך סכומי כסף לא מבוטלים ולהגדיל את כדאיות העסקה.

מהם המסים המחויבים במכירת קרקע ומהי משמעות של עיתוי המכירה?

מס שבח
המס המשמעותי ביותר במכירת מקרקעין הוא מס שבח, שעלול להגיע לסכומים ניכרים ואף לשלול את כדאיות העסקה. השבח הוא הסכום בו עולה שווי המכירה על יתרת שווי הרכישה וממנו נגזר המס.

תיקון 72 לחוק מיסוי מקרקעין שפורסם לאחרונה קובע, כי שיעור מס השבח יעלה, החל מהשנה, מ- 20% לכדי 25% . חשוב לציין כי גובה מס השבח משתנה בהתאם למועד רכישת המקרקעין, כשהמועדים הקובעים הם 7.11.2001 ו- 1.01.2012, כאשר עד לראשון היה גובה המס בשיעור המס השולי המקסימלי (כיום 48% ), לתקופת הביניים גובה המס הינו 20% ולאחר מכן כאמור 25% .

מימוש תמריצים
לאחרונה אישרה ועדת הכספים להאריך עד לסוף 2012 את תוקפה של הוראת שעה, הקובעת הטבה במס שבח במכירת קרקע לבניית שמונה יחידות דיור לפחות. ההטבה קובעת כי במכירת קרקע בתנאים אלה, ושהשלמת הבנייה בה תסתיים תוך 36 חודשים, יוחל מס שבח אחיד של 25% לכל אורך תקופת השבח, ללא חישוב ליניארי (לפי תקופות השבח).

קרקע שנרכשה טרם קום המדינה
על קרקעות ישנות שנרכשו עד שנת המס 1948 , חל מס היסטורי. במקרה זה גובה המס המרבי שיחול על השבח הוא עד 14% . סכום זה יגדל בהדרגה עד ל- 2017 , עד לתקרת מס של 25% .

קרקעות שנרכשו בשנים 1960-1949 :
על מקרקעין שנרכשו בין השנים הללו, יחול מס קבוע בגובה של 12% מהשבח. על זה יוסף 1% לכל שנה משנת 1949 ועד ליום הרכישה בפועל והחל משנת 2011 יעלה כל שנה עד למועד המכירה, עד לתקרת מס של 25% .

מועדים נוספים המקנים הנחות
החוק קובע מועדים מסוימים ברכישת הקרקע, שמאפשרים לקבל הנחה במס השבח. ייעוץ עם גורם מקצועי יכול לסייע בהתמצאות בנבכי חוק זה.

כשמוכרים קרקע יש לקחת בחשבון תשלומים והיטלים נוספים העשויים להתווסף לחשבון הסופי.
ההמלצה לבעל מקרקעין השוקל למכור נכס אשר בבעלותו, היא לפנות לבעלי מקצוע כגון עורך דין ושמאי מקרקעין, על מנת שייעצו לו וילוו אותו בהחלטותיו. חוק מיסוי מקרקעין הינו חוק נפתל, מורכב ומסורבל. מידע נכון ובחינה מדוקדקת של המקרקעין ושל נושא המס החל עליהם יכול לחסוך סכומי כסף לא מבוטלים ולהגדיל את כדאיות העסקה.

*משרד עורכי הדין גינדי - כספי הוקם לפני כ- 40 שנה ומתמחה בתחום המקרקעין ותכנון ובנייה על היבטיהם השונים.
* טלפון: 03-9640777, דוא"ל: Law@gindi-caspi.co.il

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה