zap group mishpati logo

אושר סופית: כספי פיצויים יהיו נזילים לעובד שפרש, בניכוי מס רווחי הון בלבד

בנוסף נקבע בועדה, כי גובה השכר הפטור ממס פנסיוני ירד ומענק הפרישה של אנשי הקבע יישאר פטור ממס

מאת: מערכת משפטי
06.05.12
תאריך עדכון: 04.06.19
3 דק'
אושר סופית: כספי פיצויים יהיו נזילים לעובד שפרש, בניכוי מס רווחי הון בלבד

הכנסת אישרה בקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק לתיקון פקודת מס הכנסה (מס' 190) שהיא מיזוג של הצעת חוק שהגישה הממשלה עם הצעת חוק פרטית של ח"כ חיים כץ (הליכוד).

לפי הצעת החוק שאושרה סופית, ישונו תחשיבי מס ההכנסה בקרנות הפנסיה וכספי הפיצויים המשולמים לעובד עם עזיבתו את מקום העבודה.

רוצים לשאול שאלה? היכנסו לפורום דיני עבודה

עיקרי השינויים
עיקרי השינויים שעברו בדיון שקיימה ועדת העבודה, הרווחה והבריאות, להכנת ההצעה לקריאה השנייה והשלישית:

1. קרן הפיצויים תהיה נזילה בכל עת לעובד שפרש, והוא יוכל למשוך ממנה כספים בניכוי מס רווחי הון בלבד. העובד יוכל לבחור שלא למשוך את הכספים ולקבל החל מגיל 60 קצבה חודשית הפטורה מתשלום מס הכנסה. כיום מחויב העובד למשוך את כספי הפיצויים תוך 90 יום כדי לא לשלם עליהם כל מס. אם לא יעשה כן, יחויב בגינם במס של לפחות 35%.

2. למרות כוונות משרד האוצר ולדרישתו של יו"ר הוועדה ויוזם ההצעה ח"כ כץ, מענק הפרישה של אנשי כוחות הביטחון, העומד כיום על כמאה אלף שקלים, יישאר פטור ממס גם לצורכי פנסיה/פיצויים.

3. תוגדל הקצבה הפטורה ממס: בניגוד להצעת נציגי משרד האוצר, לפיה הפקדות של עובד לפנסיה העולות על 4 פעמים השכר הממוצע יהיו פטורות ממס, התקבלה דרישתו של ח"כ כץ, לפיה הפטור ממס יינתן כבר החל מפעם אחת השכר הממוצע במשק.

4. יוגדל שיעור הקצבה המזכה: כיום, ניתן פטור ממס על 35% מסך הקצבה המזכה לפטור (אשר נקבעת מדי שנה ונכון לשנת 2012 עומדת על 8,190 ש"ח). ע"פ  הצעת החוק, בשנים 2012-2015 יעלה שיעור הפטור ל-43.5%, בשנים 2016-2019 ל-49%, ובשנת 2020-2024 ל-52%, ומשנת 2024 ואילך ל-67%.

יו"ר הוועדה ח"כ חיים כץ אמר בדיון בוועדה: "זו לא עוד הצעת חוק, אלא תיקון עיוות של ממש; אלה שעזבו את מקום עבודתם נאלצו עד כה למהר ולמשוך את כספי הפיצויים כדי לא לשלם מס, בזבזו אותם או התפתו להשקעות כושלות בשוק ההון. כעת ניתנת להם זכות הבחירה בכל רגע נתון. בנוסף, הצלחנו לבטל את רוע הגזירה כלפי אנשי כוחות הביטחון. נעשה כל מאמץ להביא את הצעת החוק לאישור מליאת הכנסת בימים הקרובים, מחשש פן תתפזר הכנסת בזמן הקרוב".

13 ח"כים תמכו בחוק, שעבר ללא מתנגדים.

 

עוד בנושא:

מדריך פיצויים לעובד שהתפטר

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים