zap group mishpati logo

ביצעתם עסקה באינטרנט? תוכלו לבטלה תוך 14 יום!

מה ההתייחסות של החוק לעסקה שנעשתה באינטרנט? האם ניתן יהיה לבטל אותה? תוך כמה זמן?

מאת: מערכת משפטי
11.01.10
תאריך עדכון: 10.09.19
3 דק'
ביצעתם עסקה באינטרנט? תוכלו לבטלה תוך 14 יום!

בימים אלו קנייה דרך האינטרנט הפכה לנוחה, נגישה ומזמינה. למי יש כח וזמן לחפש חנייה, לכתת רגליים ולבחור בעצמו פירות טריים, משחק מחשב חדש או זוג גרביים שחורים מצמר?
אומנם, ישנם מוצרים שנעדיף לראות, לגעת ולבחון בחנות ורק לאחר מכן לקנות, אך יש מוצרים רבים אחרים, שנעדיף לרכוש בדרך וירטואלית, שתקל על חיינו.
מה ההתייחסות של החוק לעסקה שנעשתה באינטרנט? האם ניתן יהיה לבטל אותה? תוך כמה זמן?

עסקת מכר מרחוק

חוק הגנת הצרכן מגדיר מהי עסקת מכר מרחוק- " התקשרות בעסקה של מכר נכס או של מתן שירות, כאשר ההתקשרות נעשית בעקבות שיווק מרחוק, ללא נוכחות משותפת של הצדדים לעסקה".

ומהו שיווק מרחוק? "פניה של עוסק לצרכן באמצעות דואר, טלפון, רדיו, טלוויזיה, תקשורת אלקטרונית מכל סוג שהוא, פקסימיליה, פרסום קטלוגים או מודעות, או באמצעי כיוצא באלה, במטרה להתקשר בעסקה שלא בנוכחות משותפת של הצדדים, אלא באחד האמצעים האמורים".

כלומר, עסקה שנעשתה באינטרנט היא עסקת מכר מרחוק, שכן ההתקשרות נעשתה באמצעות תקשורת אלקטרונית בלי שתהיה נוכחות משותפת של הצדדים- הקונה והמוכר.
החוק מאפשר לקונה לבטל עסקה שנעשתה באינטרנט, כמו גם עסקה אחרת שמוגדרת כעסקת מכר מרחוק, תוך 14 יום מיום עשיית העסקה, ובלבד שהביטול ייעשה לפחות יומיים, שאינם ימי מנוחה, לפני המועד שבו השירות היה אמור להינתן.

אם הקונה מחליט לבטל את העסקה, על המוכר להחזיר לו, תוך 14 ימים מיום קבלת ההודעה על הביטול, את אותו חלק ממחיר העסקה ששילם. על המוכר לבטל את החיוב של הקונה בשל העסקה, ולא לגבות ממנו סכום כלשהו מלבד דמי ביטול בשיעור של עד 5% ממחיר המוצר שקנה (דמי ביטול עסקה), או 100 שקלים, לפי הנמוך מביניהם.
כחלק מגידול במגמת הקנייה דרך האינטרנט, הטלפון או אמצעים "רחוקים" אחרים, הוגשו בשנים האחרונות תביעות רבות לבתי המשפט בשל מחלוקות הנוגעות לעסקת מכר מרחוק, שנעשתה בלי נוכחות משותפת של הצדדים לה.

הטעיה באתר האינטרנט

כך למשל, ביהמ"ש לתביעות קטנות בירושלים קיבל תביעה של אדם משותק בארבע גפיו, אשר קנה מחברה כסא גלגלים שראה באתר האינטרנט שלה, ולאחר שקיבל את הכסא גילה שהוא גבוה בכמה סנטימטרים מכסא סטנדרטי, מה שמנע ממנו גישה לרהיטים מסוימים ולרכבו. החברה סירבה להחליף את הכסא.

השופט אברהם טננבוים קבע, כי גובה הכסא הוא פרט מהותי, ועל החברה היה לומר זאת לתובע. משלא עשתה כן, היא הפרה את חובת הגילוי החלה עליה. בהתאם לכך, השופט חייב את החברה לשלם לתובע 24,525 שקלים בשל החלק היחסי מסך עלות הכסא גלגלים ששילם, וכן 5,000 שקלים פיצויים בשל הטעייה שלא כדין, עוגמת נפש והוצאות משפט.

בסך הכל חויבה החברה לשלם לתובע 29,525 שקלים. (ת"ק 4023/08 גל שילה נ' חב' א.ש. יבוא ושיווק כסאות גלגליים בע"מ).

עוד בנושא:

פיצוי על עוגמת נפש בתביעות קטנות

תביעה קטנה: ביטול עסקה ופיצוי ללקוח

ביטול עסקה לפי חוק – הדרך לקבל את כספכם חזרה!

הגנת הצרכן – דעו את זכויותיכם כצרכנים

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה