zap group mishpati logo

תאונת פגע וברח - מהי דרך ההתנהלות הנכונה?

בעקבות תאונת ה"פגע וברח" בבת גלים בחיפה: הסבר על מהות העבירה, העונש ועצות לנהגים המעורבים בתאונה

מאת: עו"ד וולשטיין שי
10.05.12
תאריך עדכון: 17.11.14
4 דק'

בימים האחרונים לא ניתן היה להתעלם מתאונת הדרכים הקשה בה נפגעו שתי נשים, שטיילו על המדרכה באזור בת גלים שבחיפה. בתאונה נפצעו קשה אשה בת 80 ובתה בת ה-50, שהובילה אותה על כסא גלגלים.

מפרטי האירוע שסוקר בהרחבה בתקשורת, עולה כי הרכב הפוגע מסוג מזדה 323 עקף נהג אחר בצורה מסוכנת, עלה על המדרכה ופגע בשתי הנשים, ולאחר מכן המשיך בנסיעה מהירה, ויושביו נטשו אותו לאחר כמה מאות מטרים, סמוך לתחנת הרכבל התחתונה בטיילת בת גלים.
הרכב נמצא זמן לא רב לאחר התאונה ללא לוחית זיהוי, ובתוכו נמצאו בקבוקי וודקה.

ע"פ הדיווחים, המשטרה הצליחה לאתר את כל החשודים בעבירות. החקירה החלה כאשר אחד החשודים בנהיגה הסגיר עצמו למשטרה, והוא נחקר על שורה של חשדות לרבות עבירה של הפקרה לאחר פגיעה, שיבוש מהלכי חקירה (הורדת לוחיות הרישוי), נהיגה בשכרות (בקבוקי אלכוהול שנותרו ברכב), וכן נהיגה בזמן פסילה, עקב היותו פסול מלנהוג בהתאם להחלטה קודמת שניתנה בעניינו על ידי בית המשפט לתעבורה.

לאחר מספר ימים, הצליחה המשטרה לאתר חשודים נוספים שנסעו ברכב, ובשלב הנוכחי, אין למשטרה ראיות משמעותיות לגבי זהות האדם שנהג ברכב בעת התאונה.

הפקרה לאחר פגיעה

אין זה מן הנמנע, כי העצורים יוחשדו גם בעבירות נוספות, אך העבירה המרכזית העולה מהאירוע, עליה יורחב, היא החמורה יותר: עבירת ההפקרה לאחר פגיעה.

עבירת ההפקרה לאחר פגיעה, הידועה בשפת העם גם כ "פגע וברח", הינה אחת העבירות החמורות בספר החוקים, ואשר קשורה למשתמשי הדרך, הנהגים. עבירה זו, לא רק שמהווה עבירה על החוק הפלילי, אלא יש הרואים בה גם עבירה מוסרית. עבירה זו מייצגת תופעה מכוערת במיוחד שהפכה בשנים האחרונות לרווחת, ומשטרת ישראל מנסה להילחם בה מלחמת חורמה.

מערכת המשפט נוטה לסלוד באופן מיוחד מעבריינים אלה, אשר לא רק גרמו לפגיעה, אלא התעלמו מהנפגע ברגעים הקריטיים, נמלטו מהמקום, ונמנעו מלתת סיוע ראשוני, שלעיתים עשוי היה לשנות את סיכויי החלמתו של הנפגע.

נהגים רבים אינם מבינים, כי אין כמעט קשר בין הסיבה לגרימת התאונה (מהירות, אלכוהול, סטייה מנתיב, תקר בגלגל, אשם תורם של הולך הרגל), לבין המשך העבירה –ההימלטות מהזירה.

החמרת המצב המשפטי של הנהג הפוגע

עצם בריחתו של הנהג מזירת העבירה, והותרת הנפגע שרוע על הכביש, מבלי להעניק לו סיוע ראשוני, בין אם באמצעות מתן עזרה ראשונה, ובין אם בדרך של קריאה בהולה לכוחות ההצלה לרבות מד"א מכבי אש או משטרה, מחמירה באופן משמעותי את מצבו המשפטי של הנהג הבורח.

הוראת החוק הרלוונטית בעניין ההפקרה לאחר פגיעה היא סעיף 64א לפקודת התעבורה. ע"פ סעיף זה, העונש האפשרי לעובר על העבירה הוא עד 7 או 9 שנות מאסר, בהתאם לנסיבות המתוארות בחוק.

היית מעורב בתאונה? מספר עצות לפניך!

כאן המקום לייעץ לכל נהג – גם אם עשית תאונה, ולעיתים קרובות תאונה זו נגרמה לא באשמתך, או בנסיבות שבהן לא ניתן היה למנוע את התאונה, עצור מייד את הרכב, בדוק את מצבו של הנפגע, והתקשר מייד לכוחות ההצלה. די בפעולות אלה, כדי למנוע ממך העמדה לדין, וכן מעצר עד תום ההליכים וניהול הליך משפטי מורכב, דרמטי וסבוך.

חשוב להזכיר, כי התקשורת, גורם שלא ניתן להתעלם ממנו, אינה מחבבת, בלשון המעטה, נהגים שנמלטו מהזירה. לפיכך, הלחץ התקשורתי שיופעל, לרבות עמדת קורבן העבירה ולעיתים משפחתו, אליה נוספים לעיתים ארגונים שונים שיודעים להפגין כאשר צריך, עשויים להשפיע על השופט, ולרוב לא יהיה זה לטובת הנהג שברח.

עוד בנושא:

פגע וברח: נהג בורח צפוי ל-14 שנות מאסר

7 עצות זהב לנפגע בתאונת דרכים

תאונת דרכים: שאלות ותשובות מומחה מהפורום

מדריך פיצויים בתאונת דרכים

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה