zap group mishpati logo

תגמולי ביטוח בסכום של למעלה מ-1.5 מיליון ש"ח לקברניט אל-על

בימ"ש השלום בחיפה קיבל תביעה של קברניט אל על כנגד "הפניקס" לתגמולי ביטוח בגין אבדן כושר עבודה לצמיתות, מחמת שלילת רשיון הטייס כתוצאה מאיבוד הראייה בעין שמאל

מאת: מערכת משפטי
17.05.12
תאריך עדכון: 22.10.15
2 דק'
תגמולי ביטוח בסכום של למעלה מ-1.5 מיליון ש"ח לקברניט אל-על

בימ"ש השלום בחיפה קיבל את תביעתו של קברניט אל על וטייס בחיל האוויר בעברו, יליד 1951  , פדוי שבי, שהוגשה כנגד הפניקס הישראלי חברה לבטוח בע"מ, בשל אי מוכנותה לשלם לו פיצוי חדשי בגין אובדן כושר עבודה מלא. זאת, לאחר שנשלל ממנו רשיון הטיס לצמיתות , כאשר איבד ראייתו בעין שמאל.

הפניקס טענה, כי התובע הונה אותה וכי לא היה בריא בעת שחתם לדרישתה על הצהרת בריאות מקוצרת לצרכי פוליסה קולקטיבית לאובדן כושר עבודה.

רוצים לשאול שאלה? היכנסו עכשיו לפורום אובדן כושר עבודה

השופטת אילת דגן קבעה, כי על הפניקס לשלם לתובע תגמולי בטוח לצמיתות בגין אבדן כושר עבודה, מחמת אובדן מקצועו היחידי-טייס. נקבע, כי הוכח שלתובע אלפי שעות טיסה כטייס בחיל האוויר ובאל-על כשהקרקועים הזמניים (להם טענה הפניקס) התרחשו רק בצבא ולמעלה מ-15 שנים לפני שחתם על הצהרת הבריאות, וכי היה נתון במעקב רפואי ובדיקות תקופתיות כל השנים, והתרופות שקבל לא העיבו על כשירות הטיסה שלו.

המבטחת לוקחת על עצמה סיכון

השופטת קבעה, כי משמעות הצהרת הבריאות המקוצרת עליה חתם התובע לבקשת הפניקס, היא קבלת המבוטח במצבו (as is) באותה עת, תוך שהמבטחת לוקחת על עצמה סיכון במודע מתוך האינטרס שלה בהרחבת מעגל משלמי הפרמיה. שעה שהמבטחת ויתרה על הצהרת בריאות מפורטת, אין לה להלין אלא על עצמה, עת קיבלה תשובה סובייקטיבית כנה, התואמת את ידיעתו והבנתו של המבוטח, כי הוא בריא.

השופטת שללה מכל וכל את טענת הפניקס לנכלוליות, כזב, הונאה והסתרה ביודעין מצד התובע אודות מצבו הרפואי.

לאור האמור, השופטת חייבה את הפניקס לשלם לתובע תשלומים לפי הפוליסה, שעה שהסכומים הנומינליים לגבי העבר עומדים על 1,662,115 ₪ וישוערכו בהתאם למנגנון הפוליסה בצירוף הוצאות משפט ושכ"ט. לגבי העתיד ציינה השופטת, כי ראוי שהפניקס לא תאלץ את התובע להגיש תביעות חדשות, ותגיע להסדר עמו לגבי העתיד בהתאם לקביעות הבסיס ביחס לחבות חודשית שבפסק דין זה עד מועד תום הביטוח.

 (ת"א 18545-07 פלוני נ' פניקס הישראלי בע"מ - חברה לבטוח)

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה