zap group mishpati logo

אושר לקריאה ראשונה : גיל הנישואין המינימאלי יעלה ל- 18

ע"פ הצעות החוק, גיל הנישואין המינימלי יעלה מ- 17 ל-18, דבר שיוביל להפחתת האלימות במשפחה וקשיים כלכליים בתחילת הדרך

מאת: מערכת משפטי
22.05.12
תאריך עדכון: 22.10.15
2 דק'
אושר לקריאה ראשונה : גיל הנישואין המינימאלי יעלה ל- 18

 ועדת חוקה, חוק ומשפט של הכנסת אישרה ב-21.5.2012 לקריאה ראשונה מס' הצעות חוק פרטיות, אשר קובעות כי גיל הנישואין המינימאלי יעמוד על - 18. 
 
הועדה דנה בחמש הצעות חוק פרטיות לפיהן תוטל אחריות פלילית על בני זוג או על מי שישיא צעירים מתחת לגיל 18. יחד עם זאת, בנסיבות מיוחדות, בית המשפט לענייני משפחה יוסמך להתיר נישואין לצעירים מתחת לגיל הקבוע בחוק. ע"פ החוק הנוכחי, צעירים יכולים להינשא מגיל 17.

רוצים לשאול שאלה? היכנסו לפורום משפחה

נישואין בגיל צעיר מובילים לקשיים כלכליים ואלימות
ח"כ זהבה גלאון אמרה בדיון, כי: "החוק הנוכחי אינו מתקבל על הדעת. יש קבוצות באוכלוסיה שמשיאות את ילדיהן בגיל מוקדם, ורושמות את הנישואין רק מאוחר יותר מה שגורם לגירושין, קשיים כלכליים ואלימות במשפחה. שמעתי עדויות על כך שהנישואין הללו נעשו בכפיה עקב אי בשלות בגיל. ברוב ארצות העולם, הגיל המינימאלי הוא 18 לגברים ולנשים ואנו רוצים להידמות לעולם המערבי הנאור". 
 
ח"כ יריב לוין אמר, כי: "הנישואין הינם ההחלטה החשובה ביותר שאדם מקבל בימי חייו. לא במקרה רוב הנישאים הצעירים, הם נשים ומאוכלוסיות חלשות ולא אחת בכפייה. התהליך דן את האישה לחיי עוני, לחוסר השכלה ולתלות. ההיחלצות מכך קשה עד כדי בלתי אפשרי. התופעה רווחת באוכלוסיות סגורות ולכן אין אכיפה ולמרות זאת צריך לקבוע נורמה. במקום שאדם מבצע מעשים באילוץ, על המדינה להגן עליו ולאפשר לו פתיחת חיים בדרך הולמת".

ח"כ אורית זוארץ אמרה, כי: "צריך לאפשר לבני הזוג להשלים את לימודיהם ולהתפרנס בעתיד באופן ראוי". לדבריה, ההצעה נסמכת גם על חוו"ד הלכתיות.

מנכ"ל המועצה לשלום הילד ד"ר יצחק קדמן אמר, כי: "על אף שבעשור האחרון הוגשו 45 כתבי אישום. בפועל אין אכיפה". לדבריו: "לאחר מסע הסברה שערכתי בקרב העדות האתיופית והגרוזינית, היום אין כמעט נישואי צעירים בעדות הללו".

ח"כ ניסים זאב טען מנגד, כי החוק אנטי דתי, כפייתי ושערורייתי. זאב ביקש מהיו"ר להוריד את החוק מסדר יומה של הועדה.
 
הועדה החליטה לאחד את חמש הצעות החוק ולאשר את הצעת החוק המאוחדת לקריאה ראשונה.

לשאלות בנושא היכנסו לפורום גירושין

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה