zap group mishpati logo

אושר בקריאה ראשונה: הקלות נוספות למחזקים בתים ע"פ תמ"א 38

מטרת הצעת החוק היא להקל על ביצוע עבודות ברכוש המשותף

מאת: מערכת משפטי
28.05.12
תאריך עדכון: 22.10.15
3 דק'
אושר בקריאה ראשונה: הקלות נוספות למחזקים בתים ע"פ תמ"א 38

הכנסת אישרה לאחרונה בקריאה ראשונה את הצעת חוק המקרקעין (חיזוק בתים משותפים מפני רעידות אדמה) (תיקון מס' 2) (הקלת התנאים לחיזוק בית משותף), התשע"ב-2012, של הח"כים זבולון אורלב (הבית היהודי) ודוד אזולאי (ש"ס).

רוצים לשאול שאלה? היכנסו לפורום תמ"א 38 ופינוי בינוי

המטרה: הקלה על ביצוע עבודות ברכוש המשותף

מטרת הצעת החוק היא להקל על ביצוע עבודות ברכוש המשותף, כך שהמפקח על רישום מקרקעין יוכל לאשר ביצוע עבודה ברכוש המשותף, שמטרתה הוצאת חלקים מהרכוש המשותף לצורך התקנת מקומות חנייה והצמדתם לדירות חדשות שייתוספו לפי תכנית החיזוק, גם לפי הסכמה של שני שלישים מבעלי הדירות, ששני שלישים מהרכוש המשותף צמודים לדירותיהם.

כן מוצע ע"פ הצעת החוק להחיל מנגנון דומה בנוגע לעבודה ברכוש המשותף שמטרתה הריסת בניין קיים והקמתו מחדש לפי תכנית החיזוק, אך במקרה כזה דרישת ההסכמה תעמוד על ארבע חמישיות.

בנוסף, מוצע לקבוע כי במקרים שבהם המפקח על רישום מקרקעין סבור כי נדרשת חוו"ד של שמאי מקרקעין לצורך החלטה בתביעה לפי סעיפים 5 ו-5א לחוק, הוא יפעל למינויו של שמאי הנכלל ברשימת השמאים כאמור בסעיף 2ב לחוק פינוי ובינוי (פיצויים), התשס"ו–2006.

הורדת רף ההסכמה

בדברי ההסבר להצעת החוק, נכתב כי: "חוק המקרקעין (חיזוק בתים משותפים מפני רעידות אדמה), התשס"ח-2008, נועד להקל את חיזוקם של מבנים מפני רעידות אדמה לפי תכנית המתאר הארצית לחיזוק מבנים קיימים מפני רעידות אדמה (תמ"א 38), באמצעות הורדת רף ההסכמה הדרוש על פי חוק המקרקעין, התשכ"ט-1969, לביצוע עבודה ברכוש המשותף הנעשית מכוח תכנית החיזוק. עם זאת, המנגנונים שנקבעו בחוק אינם מספיקים ליישום תכנית החיזוק.

בעת הכנת הצעת החוק לקריאה השנייה ולקריאה השלישית תדון ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת, בין היתר באופן הסדרתם של מקרים שבהם אי אפשר להוסיף מקומות חנייה כנדרש בדין, בקביעת אמות מידה להפעלת שיקול דעתו של המפקח על מקרקעין בבואו ליתן החלטה לפי החוק, וכן בקביעת הוראות שעניינן הקלות נוספות במיסוי לשם עידוד עסקאות שביסודן חיזוק מבנים".

בדיון שקיימה ועדת הפנים והגנת הסביבה להכנת ההצעה, ציין יו"ר הועדה, ח"כ אמנון כהן, כי הוועדה עסקה רבות בתמ"א 38, אך קיימים עדיין חסמים רבים אשר מונעים את ביצוע התכנית. כהן קרא לממשלה לקבל החלטה ברורה לחיזוק מבנים בסיכון או לביצוע "פינוי בינוי" של מבנים מסוכנים.

9 ח"כים תמכו בהצעה, שעברה ללא מתנגדים. ההצעה תוחזר לוועדת הפנים והגנת הסביבה, להכנתה לקריאה השנייה והשלישית.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים
  • שותפים בעל כורחם - כיצד מפרקים שיתוף במקרקעין?

    שותפים בעל כורחם - כיצד מפרקים שיתוף במקרקעין?

    יורשים שירשו קרקע או דירה, שותפים שרכשו יחד נכס נדל"ן, או בני זוג שהתגרשו - כל אלה מוצאים עצמם חולקים בעלות בנכס מקרקעין. כשאחד מהשותפים לא מרוצה מהשותפות, עליו להגיש תביעה לפירוק שיתוף במקרקעין. החדשות הטובות: לא ניתן לאלץ אדם להיות שותף במקרקעין; החדשות הפחות טובות: מדובר בהליך משפטי רב שלבי ולא פשוט
    5 דק'
  • זכרון דברים - לחתום או לא לחתום?

    זכרון דברים - לחתום או לא לחתום?

    היום ידוע, כי זכרון דברים מחייב כמו הסכם המכר עצמו, ומביני דבר ממליצים לא להחפז לחתום עליו. בכל זאת, רבים חותמים על זכרון הדברים כאשר בכוונתם לבצע עסקה, מבלי להבין את ההשלכות. האם כדאי לחתום על זכרון דברים ובאילו תנאים? מידע חשוב, לפניכם
    6 דק'
  • פיצוי בשל נזקי תכנית בניין עיר

    פיצוי בשל נזקי תכנית בניין עיר

    כיצד מגישים תביעות בגין נזקי תכנית בניין עיר?
    2 דק'

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה