zap group mishpati logo

ביהמ"ש: יש לפרוע חובות טרם לימוד תורה

בית המשפט דן בשאלה, האם ניתן לחייב תלמיד ישיבה לצאת לעבוד כדי לפרוע חובות, והשיב עליה בחיוב

מאת: עו"ד אורנית אבני-גורטלר
04.06.12
תאריך עדכון: 22.10.15
3 דק'
ביהמ"ש: יש לפרוע חובות טרם לימוד תורה

חייב בתיק הוצאה לפועל מקדיש את עתותיו ללימוד תורה, שכן תורתו אומנותו. האם ניתן לחייבו לצאת לעבודה על מנת לפרוע חובותיו? זו השאלה שעמדה לדיון בפני בימ"ש השלום בת"א.

רוצים לשאול שאלה? היכנסו לפורום הוצאה לפועל

כנגד המשיב התנהלו מספר תיקי הוצאה לפועל, והוא הגיש בקשה להכריז עליו כחייב מוגבל באמצעים, ועתר לשלם את חובותיו בתשלומים חודשיים על סך 100 ₪ כ"א.

ביום 11.3.12 התקיימה למשיב בדיקת יכולת לפני חוקר הוצאה לפועל, בנוכחות בא-כח המבקש- הבנק הבינלאומי הראשון-, בסיומה עתר הבנק להשית על המשיב צו תשלומים על סך 5,000 ₪, תוך שהבנק מסתמך על יכולת השתכרותו של המשיב.

ביום 19.3.12 ניתנה החלטת רשמת ההוצאה לפועל, היא ההחלטה נשוא הערעור, תוך שבקשת המשיב להכריז עליו כמוגבל באמצעים התקבלה. הרשמת הורתה למשיב לשלם את חובותיו בתשלומים חודשיים של 150 ₪.
השופט עודד מאור קבע, כי יש לקבל את ערעור הבנק על החלטת הרשמת. " כאמור, ועל כך אין חולק, שהמדובר בצעיר בריא בעל יכולת השתכרות משמעותית", כתב השופט בפסק הדין.

" אם לשיטת המשיב עצמו אין לו כל הוצאות, הרי לכאורה ניתן להורות על  העברת מלוא הכנסותיו – גם הפוטנציאליות - לטובת החובות, אולם אין בידי לקבל כי למשיב אין כל הוצאות, ואני קובע כי סכום הקיום המינימאלי הוא הסכום הקבוע כפטור מעיקול על פי חוק הגנת השכר, תשי"ח – 1958 ותקנותיו", הוסיף השופט.

ניתן לשלב עבודה ולימודים
השופט ציין, כי הוא אינו יכול לקבל את הטענה כי עקב לימודיו המשיב לא יכול לעבוד, שכן ניתן ניתן לשלב עבודה ולימודים יחדיו. השופט הוסיף, כי גם אם החייב לא מעוניין לצאת לעבוד, יש לקחת בחשבון את יכולת ההשתכרות הפוטנציאלית שלו.

השופט בחן את עמדת הדין העברי ביחס לשילוב שבין תורה ועבודה בהקשר של פירעון חובות, והגיע למסקנה כי גם ע"פ עמדת המשפט העברי, לימוד תורה לא יכול לשמש עילה לאי פרעון החובות ומוטלת על חייב חובה לצאת ולעבוד על מנת שיפרע חובותיו, גם על חשבון הזמן שהוא מקדיש ללימוד התורה.

לאור האמור, נקבע כי התיק יוחזר לרשמת ההוצאה לפועל כדי שתקבע את צו החיוב לאור יכולת ההשתכרות של החייב ולאור הוצאותיו הבסיסיות.

רוצים לקרוא את פסק הדין? תקדין - פסק דין

(רע"צ 11221-04-12 הבנק הבינלאומי הראשון לישראל בעמ נ' פייזר)

נכתב ע"י עו"ד אורנית אבני-גורטלר

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים