zap group mishpati logo

העלאת מיסים - הפתרון הראוי?

כדי להפחית את נטל המס ולהגשים צדק חברתי, בראש ובראשונה יש להטיל חובת דיווח

מאת: עו"ד אליהו סרור
11.06.12
תאריך עדכון: 28.03.24
5 דק'

לאחרונה פורסם, כי הממשלה דנה באפשרות להעלאת מיסים. על רקע נושא זה, ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר, כי הוא סבור כי אין למסות את המעסיקים יתר על המידה, שכן מיסוי גבוה מידי פוגע בצמיחה. האמנם?

הקונפליקט האינסופי בין הוצאות ממשלה גבוהות המחייבות הגדלת מיסים ואז חוזר חלילה חוסר הכדאיות להרוויח ולעבוד כדי להימנע מתשלומי מס גבוהים, דורש מחשבה שמשלבת בין הקונפליקט ומאפשרת פתרון ראוי.

חיוב מעלימי המס

לדעת כותב שורות אלו, ניתן לפתור חלק גדול מהבעיות של המחאה והדרישה לצדק חברתי כמעט ללא הגדלה של הוצאות הממשלה, ומכאן ללא הגדלת נטל המס מהמשלמים כרגע אלא ע"י חיוב מעלימי המס, כפי שיפורט בהמשך.

ראשית, היה טוב אילו המפגינים היו מגדירים את המטרות מצד אחד וכן פיתרונות מדויקים כחלק מהדרישות. יודגש, כי ישנם פתרונות שלא עולים למדינה כסף, ואף מאפשרים להקטין את אחוזי המס תוך גבית המס מציבור גדול מאד שלא משלם את המס. בכך ניתן להקטין את שיעורי המס ממשלמי המס כרגע. זהו, למעשה, צדק חברתי וחלוקה הוגנת של נטל המס שאותו הציבור מבקש ובצדק.

הצעה: ביטול אפשרות עבודה של קבלן וחברות כ"א

יש לבטל את האפשרויות לעבודה של קבלן וחברות כח אדם. בכך, העובד יקבל את כל השכר אותו משלם המעביד מבלי ש״הסרסור״ קרי: קבלן כ"א "יגזור עליו קופון".
כך יושגו מספר מטרות מס: 

• למדינה זה לא יעלה כסף
• לעובד ישאר יותר כסף ביד
• ההוצאה למעביד אל תהיה גדולה יותר
• הטייקונים שמחזיקים בחברות כח האדם ובמפעלים הגדולים לא ירוויחו "ממכירת גופו של אדם (העובד)"

ביטול קביעות לעובדי מדינה

זאת ועוד, אם תבוטל הקביעות בקרב עובדי המדינה יושגו מטרות נוספות:

• צמצום אבטלה סמויה בתוך המערכת הציבורית
• בתוך המערכת תישאר עבודה יעילה בלבד
בדרך זו תושג מטרה חשובה נוספת: השחיתות תצומצם, שכן כיום עובדי מדינה אינם חוששים ל"כסאם" בשל מוסד הקביעות.

חשוב להדגיש ולומר, כי הפערים החברתיים נולדו כתוצאה מכך שמצד אחד יש עובד מדינה קבוע שלא משנה מה יעשה בעבודה, הוא לא יפוטר, ומצד שני יש עובד קבלן שתמיד יקבל שכר מינימום וסיכויי הקידום שלו מזעריים. הוא תמיד יהיה עובד זמני ומועמד לפיטורים.

ע"י צמצום הבירוקרטיה והשחיתות, המדינה תצטרך להוציא פחות כספים והאזרחים יהנו יותר.

רופאים בקופות חולים - שינוי שיטת ההכנסה

רופאים בקופות חולים מקבלים שכר לפי ״ראש לרבעון ״ דבר שמצמצם מאד את השעות בהן הרופא נמצא במרפאה המקומית, שכן הוא עובד במספר מרפאות בהן הוא מקבל שכר "לפי ראש".
אומנם תלוש השכר של הרופא נמוך, אך יש לו הכנסה כנגד חשבונית.

שינוי תעריפים פנימי יגרום לשירות טוב יותר לאזרח באותו מחיר ואולי אף בפחות.

גידול ילדים והוצאה מוכרת

אם הוצאות עבור גידול ילדים יהיו מוכרות מלידת הילדים, לאילו תוצאות הדבר יגרום?
ראשית, המטפלות שעובדות "בשחור" יקבלו תלוש שכר. המטפלות כבר לא יוכלו לפנות לביטוח הלאומי כדי לקבל אבטלה או הבטחת הכנסה או נכות. כך, למדינה יעלה פחות (המטפלת תשלם מס ולא תיקח מהמל"ל) והאזרח שעובד ישלם פחות מס וישאר עם יותר כסף פנוי. 

גם גני הילדים יפסיקו להעלים מס, וכל הסייעות ושאר המועסקים בגנים ידווחו כעובדים. גם הם לא יוכלו לקבל קצבאות מהמל"ל, וישלמו מס על הרווחים.

ביטול הכלכלה השחורה בקרב החרדים

בחור ישיבה שתורתו אומנותו לא יוכל להיכנס למעגל העבודה מאחר שמגיל צעיר חשב שכך יחיה לנצח. כשהוא מתבגר, והופך לבעל משפחה הוא מבין שכדאי לו לעבוד. הוא עובד בצורות שונות ומשונות, אבל "בשחור", כי החוק אוסר עליו לעבוד כמו כל עם ישראל, ואז העם צועק ובצדק שהדתיים מהווים נטל. הפתרון המוצע הוא לקבוע שבגיל מסוים בחור הישיבה יוכל לצאת לעבוד ללא פחד, דבר שיאפשר תיקון של העיוות הזה וביטול הכלכלה השחורה בקרב החרדים. בד בבד, יש לאפשר למי שרוצה, להישאר תלמיד ישיבה.

והעיקר - הטלת חובת דיווח

החלק המרכזי בפתרון המוצע הוא הטלת חובת דיווח על כלל הציבור. כך, כל הציבור יכנס לרשת המס. כל אזרח יצהיר מה ההכנסות שלו במהלך שנה נתונה. בדרך זו, כל מי שיקבל שוחד חלילה ו/או יעבוד בשחור בנוסף לעבודתו, ידרש להסביר מאיפה הגיע הכסף.

כידוע, חוקי המס מחייבים דיווח גם על הכנסות אסורות כמו: סמים, גניבות, שוחד, זנות וכד'.
בפועל, כרגע זה לא מיושם שכן אנשים המקבלים הכנסות ממקורות אלו נמצאים מחוץ לרשת המס, כלומר: הם אינם נדרשים להגיש דו"חות שנתיים והצהרת הון כפי שעצמאי נדרש.
יתרה מזו, כל מי שהורשע בגניבה בבית משפט, לכל הפחות שישלם מס על הגניבה!

יישום הצעות אלו יביא להרחבת הרשת, וכתוצאה מכך להרחבת נטל המס על האזרח מאחר שבסיס המס יגדל, בניגוד למצב השורר היום.
ברור שכששיעור המס ירד, הרצון והכדאיות להעלים מס יפחתו, וע״י כך הגביה ממיסים תגדל וכך הנטל יתחלק באופן ראוי וכדאי. נטל המס יפחת ויעשה צדק חברתי ללא עלות למדינה ואפילו ברווח גובר מגביית מיסים שתהיה שוויונית ומאוזנת.

* עו"ד אליהו סרור ממשרד סרור מור בן הרוש, משרד עו״ד.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים
  • מוכרים בית ברווח? על תשלום מס שבח

    מוכרים בית ברווח? על תשלום מס שבח

    השמחה על כך שהנכס שלכם השתבח ועל כך שהצלחתם למוכרו ברווח עלולה להיעלם כשתגלו כמה מס שבח ינגוס לכם ברווחים. במקרים מסוימים יש פטור או לפחות הקלות במס שבח שימתיקו מעט את הגלולה. האמצעי - תכנון מס בעזרת עורך דין מומחה למקרקעין
    5 דק'
  • העליון: נכס שאינו ראוי לשימוש יהיה פטור מארנונה

    העליון: נכס שאינו ראוי לשימוש יהיה פטור מארנונה

    ביהמ"ש העליון קבע, כי כאשר אי אפשר לשבת בבניין ובפועל לא יושבים בו, אך קיימת כדאיות כלכלית בשיפוצו (והפיכתו לבניין שאפשר לשבת בו) בכל זאת יינתן פטור מארנונה.
    3 דק'
  • מכס - למה בעצם?

    מכס - למה בעצם?

    קניתן הררים של בגדים, שהתאמצתן לדחוס במזוודות שהבאתן. כמובן שלא הצלחתן, ונאלצתן לרכוש עוד מזוודות. רגע, עצרו! האם תוכלו לטוס כך לארץ, לעבור במכס, ולהגיע לביתכן עם כל מה שקניתן? לא בטוח. על מכס שמעתן?!
    2 דק'

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה