zap group mishpati logo

על עבריינות נוער והמלחמה בה

בשונה מעבריינות מבוגרים, בני נוער זוכים ליחס סלחני יותר מצד הגורמים המטפלים. הגישה המערכתית היא בעיקרה שיקומית ומטרתה להוציא את הצעיר ממעגל העבריינות

11.06.12
תאריך עדכון: 30.03.24
3 דק'
על עבריינות נוער והמלחמה בה

עבירות נוער הן עבירות שמבוצעות על ידי קטינים שטרם מלאו להם 18 שנה, להבדיל מאלו שמבוצעות על ידי בגירים, שגילם מעל 18. החוק מתייחס באופן שונה לשני סוגי העבריינות הללו.

כאשר מדובר בעבירות נוער, הגישה המערכתית היא בעיקרה חינוכית-שיקומית ומטרתה לנסות להוציא את הצעיר ממעגל העבריינות. זאת, בשונה מגישה ענישתית המקובלת בקרב בגירים.

רוצים לשאול שאלה? היכנסו לפורום עבריינות נוער

בני הנוער זוכים ליחס סלחני יותר מצד הגורמים המטפלים. חשוב לסייג ולומר שלקטינים המואשמים בעבירות קשות כמו אלימות, רצח או אונס, יפתח תיק פלילי והם ישפטו בבית משפט לנוער, ושם יופנו לגורמים המוסמכים לטיפול בנוער עובר חוק.

במקרה של בני נוער המואשמים בעבירות קלות יחסית, הנטייה היא שלא לפתוח תיק פלילי שיכתים את עתידם, אלא לנסות להפנותם למסגרות שיקומיות. לאחר סיום הליך טיפולי מוצלח באמצעות שרות מבחן לנוער וקבלת חוות דעת חיובית בעניינם, יופנו הנערים למסגרות המשך, כמו גיוס לצבא. שיתוף פעולה של הנער/ה עם שירותי המבחן לנוער, הודאה באשמה והבעת חרטה מהווים חלק חשוב מתהליך השיקום וחיוניים להמשך תהליך החזרה לפעילות נורמטיבית.

אחריות ההורים

מומחים חברתיים נוטים לתלות את המעורבות ההולכת וגדלה של נוער בעבריינות, לפחות בחלקה, באובדן הסמכות ההורית. הערכות אלה מקבלות חיזוק מנתוני הלשכה לסטטיסטיקה המראים כי שיעור בעלי תיק פלילי בקרב בני 18-12 , ממשפחות שבהן אחד ההורים נעדר, עומד על 29.7 בעלי תיקים לאלף בני נוער, לעומת 10.8 בקרב בני נוער ממשפחות שבהן ההורים נשואים.

כאשר נער או נערה מסתבכים עם החוק, הם זקוקים יותר מתמיד להוריהם. הפנייה לעורך דין מומחה בפלילים ראוי שתעשה כבר בשלבים הראשונים, בהם ניתן לפעמים לנקוט במהלכים אשר עשויים להניב תוצאות רצויות. לעיתים אפשר לסגור את התיק המתנהל בטרם הגשת כתב אישום, או לאחר מכן - בתהליך ארוך, תוך שיתוף פעולה עם רשויות המבחן.

התפקיד ההורי אינו פשוט. כאשר הילד מסתבך עם החוק התגובה הטבעית היא הכחשה, העלולה לעיתים לפגוע בסיכויי ההגנה על הילד/ הנער. פנייה לעו"ד בזמן ונקיטת גישה סמכותית עשויות ברוב המקרים לחולל שינוי משמעותי ולהגן על הנער הניצב בפני סיטואציה לא פשוטה. ברוב המקרים מתירה המשטרה להורים להיות נוכחים בחדר החקירות, בתנאי שהם אינם מפריעים למהלך החקירה.

גם הורים לקטינים נפגעי עבירות, ראוי שיפנו לקבלת יעוץ משפטי וטיפולי. חוק נפגעי עבירה מאפשר כיום לקורבנות לעיין בחומר החקירה, לדעת על המתרחש, ובהתאם להגיב בזמן אמת.

מעורבות ההורים ברשתות החברתיות בהן פעילים בני נוער חיונית גם היא. הרשתות החברתיות עשויות לתרום לעבריינות הנוער דרך חרמות, ניצול והשפלה. יתרה מכך, רשתות אלה מאפשרות למבוגרים או לנערים אחרים לאתר קורבנות מיניים פוטנציאליים ולהפיץ סמים ברשת.

* עו"ד ניצה כהן בעלת משרד עורכי דין. 

* דוא"ל: nitsa10@gmail.com

ניצה כהן, משרד עורכי דין

ניצה כהן, משרד עורכי דין

משרד עו"ד ניצה כהן – כל השירותים המשפטיים בבית אחד

האם מאמר זה עזר לך?

ZAP משפטי
צרו קשר
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה
מאמרים נוספים
  • הטרדה מינית בעידן Me Too: שינוי רדיקלי

    הטרדה מינית בעידן Me Too: שינוי רדיקלי

    הואשמת בהטרדה מינית על לא עוול בכפך והדברים הועלו לרשתות חברתיות? בעידן Me Too, הדברים עומדים ל"משפט הציבור" עוד לפני הדיון בבית המשפט. כיצד ניתן להתגונן?
    6 דק'
  • הליך גילוי מרצון - "הלבנת הון חוקית"/מדריך

    הליך גילוי מרצון - "הלבנת הון חוקית"/מדריך

    מהו הליך גילוי מרצון? אילו מסלולים קיימים במסגרתו ובאיזה מסלול כדאי לבחור? מדריך מפורט שיסייע לכם לשלם את סכום המס הנכון ולהסיר את החשש מפני הליכים פליליים
    5 דק'
  • עונשו של אולמרט: 6 שנות מאסר בפועל/פרשנות

    עונשו של אולמרט: 6 שנות מאסר בפועל/פרשנות

    ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט, נדון הבוקר לשש שנות מאסר בפועל. ניתן לומר, כי מדובר בעונש חמור וחסר תקדים ביחס לראש ממשלה. ניתוח גזר הדין – העבירות, העונש ועיכוב ביצועו
    5 דק'
ניצה כהן, משרד עורכי דין

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה