zap group mishpati logo

תסמונת הניכור ההורי - מהי?

בית המשפט רשאי לפטור אדם מחובת מזונות, באופן מלא או חלקי, מחמת התנהגות מחפירה של הזכאי למזונות כלפיו

מאת: יצחק כהן - משרד עורכי דין ונוטריונים
11.06.12
תאריך עדכון: 12.12.23
3 דק'
תסמונת הניכור ההורי - מהי?

תסמונת הניכור ההורי (" Parental Alienation Syndrome") הינה תופעה בה ילד מתנכר לאחד מהוריו, כאשר אין צידוק לכך, ועל רקע של גירושין בין בני זוג.

פרופ' ריצ'רד גארדנר מארצות הברית הגדיר את המונח כתסמונת של ילדים אשר חוו הסתה כנגד הורה מנוכר.

רוצים לשאול שאלה? היכנסו לפורום משפחה

למציאת עו"ד משפחה וגירושין באינדקס משפטי

אחת הדרכים למיגור תופעת הניכור ההורי הינה באמצעות הטלת סנקציה של צמצום דמי המזונות. על פי סעיף 9 לחוק לתיקון דיני משפחה (מזונות) תשי"ט- 1959, רשאי בית המשפט לפטור אדם מחובת מזונות, באופן מלא או חלקי, מחמת התנהגות מחפירה של הזכאי למזונות כלפיו. מחד, הנטייה הטבעית היא לחשוב שילדים אינם אחראים להתנהגות הוריהם במהלך גירושין (ע"א 199/97 חריר נ' חריר), לא לתוצאות הנגרמות כתוצאה מהליך זה, ובוודאי לא אמורים לשלם את המחיר על ידי צמצום רווחתם הכלכלית.

מאידך, אב איננו 'כספומט' וכאשר ילדים בגילאים 15 - 14 , למשל, מסרבים לכל קשר עמו ולכל טיפול שמטרתו ליצור קשר, ופועלים כלפי האב בעלבון והשפלה, הם אינם יכולים לצפות ממנו לרווחה כלכלית (תמ"ש (ת"א) 14652/97 א' ע' נ' א' ר' ובר"ע (ירושלים) 3761/10 פלוני נ' פלונית.

צמצום מזונות יעשה במשורה

חשוב לציין כי בתי המשפט נוקטים במשנה זהירות בשימוש באמצעי זה.
בית המשפט בוחן כל מקרה לנסיבותיו בהתאם להתנהלותם של כל המעורבים, טרם הטלת חיוב מוחלט. זאת, מאחר ששלילה או הפחתה של מזונות, אינה יכולה להיות נקודת המוצא הראשונה של התמודדות עם ילדים המסרבים לשמור על קשר עם הוריהם.

טובת הילד

העיקרון המנחה הוא טובת הילד. על כן, יש חובה ליתן משקל לעיקרון זה טרם נקיטת צעדים לרעתו. בית המשפט יערוך בדיקה מעמיקה לגבי המניעים לעתירת האב להפחתת מזונות והתנהלותו ויבחן את רצונו האמיתי ומאמציו של האב להיפגש עם ילדיו (האם יש "הצדקה" להתנהגות הילדים כלפי האב, או שמא הרצון לחסוך כספים הוא המניע לעתירת האב). יוצא אפוא, כי בית המשפט, בהחלטתו, ינקוט במידת הזהירות ויבחן האם הפסקת המזונות תהא לטובת הילד ולטובת הקשר עם הוריו.

לסיום, בית המשפט רשאי לעשות שימוש בכלי של צמצום מזונות כלפי ילד מורד. עם זאת, קיצוץ משמעותי בסכום המזונות, הוא אמצעי קיצוני שאין לנקוט בו אלא במקרים של מרדנות בעלת ביטויים בולטים, גסים ועולבים, וכל מקרה יבחן לגופו.

* המשרד מתמחה בדיני משפחה ומעמד אישי, בתחום הנדל"ן/ מקרקעין, צוואות וירושות, לרבות בתחום המסחרי – רישום ופרוק חברות ושותפויות.

* דוא"ל: yc@lo-cohen.co.il

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה