החמרת הענישה כלפי נהגים שלא חוגרים את ילדיהם כראוי

ועדת הכלכלה של הכנסת החליטה לאחרונה להחמיר עם נהגים שלא יחגרו פעוטות עד גיל 8. לפי ההצעה של משרד התחבורה, הקנס שיוטל על נהגים שלא יחגרו פעוטות או ילדים מתחת לגיל 14 במושבים המתאימים לגילם יעלה מ-250 שקלים ל-500 שקלים.

רוצים לשאול שאלה רלוונטית בנושא? היכנסו לפורום תעבורה

תקנה 83 לתקנות התעבורה מפרטת את כללי החגירה של ילדים ופעוטות:
1. ילד הצעיר מ-3 שנים יש לרתום למושב בטיחות המתאים לגובהו ומשקלו.
2. ילד בגילאים 3 עד 8 יש לרתום למושב בטיחות או למושב מגביה המתאים לגובהו ומשקלו.
3. ילד צעיר משנה אחת חובה למקם כשגבו לכוון הנסיעה.
4. אין להושיב ילד במושב אשר מותקנת מולו כרית אויר, אלא אם היא מנוטרלת.

"מושב בטיחות" הינו מושב המיועד להסעת ילד ברכב הרתום לרכב באמצעות חגורת הבטיחות של הרכב, ואשר מותקנות בו חגורות בטיחות פנימיות המיועדות לרתימת הילד אליו.
"מושב מגביה" (בוסטר), הינו מושב המיועד להסעת ילד ברכב, כשהילד היושב עליו רתום בחגורת הבטיחות של הרכב.

תפקיד חגורת הבטיחות ברכב לרתק את הנוסע למושב ובכך למנוע ממנו לעוף בכוח ההתמדה במקרה של תאונה, חלילה.
תפקידה זה של החגורה מקבל משנה חשיבות כאשר מדובר בילדים, שאינם ערים לדרך, ויכולתם להגן על עצמם גם במקרה של תאונה קלה, נמוך.

לאחרונה רבו המקרים בהם נתפסו נהגים שנמנעו מחגירת ילדיהם כנדרש ע"פ חוק וכראוי, ומכאן הצעת משרד התחבורה להחמיר בענישה כלפי העוברים עבירה זו.

הטלת אחריות מוגברת

מנתוני ארגון "בטרם" לבטיחות ילדים שהוצגו בוועדת הכלכלה של הכנסת עולה, כי יותר מ-2000 ילדים עד גיל תשע נפגעים מידי שנה בתאונות דרכים כנוסעים ברכב.
סקר של הארגון מצביע על כך שלא בלבד שילדים רבים אינם חגורים, אלא שאף רבים מהטורחים לחגור את ילדיהם, אינם מקפידים על חגירה נכונה.
באמצעות החמרת הענישה כאמור, מבקשת הכנסת להטיל אחריות מוגברת על נהג הנמנע מלחגור ילד.
אי חגירה עד גיל 3, הקנס: 1,000 ש"ח

הגם שמשרד התחבורה המליץ להכפיל את הקנס לעבירה, מ-250 ש"ח ל-500 ש"ח, מצאה ועדת הכלכלה לנכון להכפיל את הקנס ארבעה מונים, ולהעלותו כדי אלף ש"ח בגין אי חגירת פעוטות עד גיל 3.
אי חגירת ילדים בגילאים  3 עד 8 תחייב בקנס משולש מהנהוג היום, קרי 750 ש"ח, ובין הגילאים 8 עד 14 -  500 ש"ח.

בדיון בוועדת הכלכלה היו שביקשו, כי על נהג שימצא ברכבו יותר מילד אחד בלתי חגור יוטלו מספר קנסות, כמכפלת הילדים שלא נחגרו כחוק, אולם לבסוף נקבע כי יוטל קנס אחד, הגבוה ביותר כמתחייב ע"פ הגילאים השונים של הילדים הבלתי חגורים.

גורמים העוסקים בנושא תאונות הדרכים ומניעתן טוענים, כי בשנים האחרונות חלה הידרדרות בנושא בקרב נהגי ישראל, ומכאן לדעתם הצורך והצידוק בהחמרת הענישה.

האחריות – גם על כתפי הנהג

זה המקום לציין, כי חגירת מבוגרים, גם מאחור, חשובה לבטיחותם לא פחות מחגירת ילדים.
למרבה הצער, ציבור הנהגים אינו מקפיד בכך, ואף האכיפה בנושא אינה רווחת.
חשוב לזכור, כי האחריות על נוסע בלתי חגור רובצת גם על כתפיו של הנהג, והוא עלול לשלם על כך.

בתי המשפט רואים בהפרת החובה לחגור ילדים כזלזול בוטה וכסיכון חיי אדם, ולא אחת מועבר לציבור הנהגים מסר נוקב באמצעות ענישה מחמירה.
החלת השינויים כאמור ממתינה לחתימתו של שר התחבורה.

לסיכום: הקפידו לחגור ילדים ומבוגרים, מלפנים ומאחור. נהגו בזהירות.

* לאתר של עו"ד דודי דויטש

* עו"ד דודי דויטש בגוגל פלוס