zap group mishpati logo

'קרנית' - הקרן לפיצוי נפגעי תאונות דרכים

נהג או נוסע ברכב שנפגע בתאונת דרכים זכאי לפיצוי מחברות הביטוח בגין נזקי הגוף שנגרמו לו. מה קורה כאשר אין ביטוח תקף ו/או רישיון תקף?

מאת: דותן לינדנברג,עו"ד ונוטריון
14.06.12
תאריך עדכון: 12.12.23
3 דק'
'קרנית' - הקרן לפיצוי נפגעי תאונות דרכים

האם נוסע ברכב בו לנהג לא היה ביטוח זכאי לפיצוי בגין נזק הגוף שנגרם לו? האם הולך רגל שנפגע על-ידי רכב שלנהג שלו לא היה רישיון נהיגה תקף זכאי לפיצוי בגין נזק הגוף שנגרם לו? התשובה לשאלות אלה היא חיובית.

החוק המסדיר פיצויים המגיעים לנפגעי תאונות דרכים וחובת האחריות לפיצויים מכונה "חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים, תשל"ה 1975- " (להלן- "חוק הפיצויים").

רוצים לשאול שאלה? היכנסו עכשיו לפורום תאונות דרכים

המחוקק התקין, במסגרת חוק הפיצויים, הסדר מיוחד למקרים של תאונות דרכים: נהג עם ביטוח חובה תקף ורישיון נהיגה תקף, שעבר תאונה ונגרמו לו נזקי גוף - יקבל פיצוי, גם אם הוא עצמו גרם לתאונה, ובתנאי שלא גרם לה במתכוון.

הסיבה שביטוח החובה מכסה נזקי גוף כתוצאה מתאונת דרכים היא היותו ביטוח של "אחריות מוחלטת", שמשמעותו - לא משנה מי אשם בתאונה – אם נגרם לך נזק גוף, ויש לך ביטוח ורישיון תקפים, תקבל פיצוי על נזקיך. זאת, בין היתר על מנת להקל על נפגע בתאונת דרכים ולחסוך ממנו צורך בהוכחת האשם על פי דיני הנזיקין.

בהתאם לכך, נהג או נוסע ברכב שנפגע בתאונת דרכים זכאי לפיצוי בגין נזקי הגוף שנגרמו לו מאת מבטחת הרכב בו נהג או הוסע, והולך רגל זכאי לפיצוי ממבטחת הרכב שפגע בו.


וידאו: עו"ד דותן לינדנברג על קביעת הפיצוי במקרה רשלנות רפואית

'קרנית' - פתרון מיוחד

ומה קורה כאשר אין ביטוח ו/או רישיון תקפים? גם למקרים אלו מצא המחוקק פתרון והקים גוף מיוחד ששמו "קרנית - הקרן לפיצוי נפגעי תאונות דרכים" (להלן-'קרנית'), הנותן פיצוי לנפגע שהיה נוסע ברכב, או הולך רגל שנפגע מרכב, שלנהגו לא היה רישיון נהיגה ו/או ביטוח חובה תקפים.
עם זאת, כאשר לנהג אין רישיון נהיגה ו/או ביטוח חובה תקפים, הוא עצמו לא יוכל לתבוע את 'קרנית' ולא יוכל לקבל פיצוי על נזקי הגוף שנגרמו לו בתאונה שנגרמה באשמתו.

ולמעלה מכך - נהג כזה, מחוסר כיסוי ביטוחי, חשוף לתביעה של 'קרנית', לאחר שזו שילמה פיצוי לנוסע ברכבו או להולך רגל בו פגע.

כך לדוגמא, פיצתה 'קרנית' הולך רגל כבן שמונים אשר לרכב שפגע בו לא היה ביטוח חובה תקף. 'קרנית', ששילמה לנפגע את הפיצוי הראוי על נזקיו, תגיש עתה תביעה נפרדת כנגד הנהג הפוגע משולל הביטוח התקף.
גם במקרים בהם זהות הנהג הפוגע אינה ידועה, נתן המחוקק פתרון בחוק הפיצויים, וניתן לתבוע פיצוי מחברת 'קרנית'.

חשוב להדגיש, כי תנאי לקבלת פיצוי מ'קרנית' הנו כי הנפגע בתאונת הדרכים שקד באופן סביר על מנת לממש אפשרות לקבל פיצוי מחברת הביטוח הרלוונטית.

עוד בנושא:

על סעיף 8 בחוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים

7 עצות זהב לנפגע בתאונת דרכים

תאונת דרכים: שאלות ותשובות מומחה מהפורום

מדריך פיצויים בתאונת דרכים

תאונת דרכים: על זכויות הנפגעים


* נזקי גוף - כולל תאונות דרכים, תאונות עבודה ורשלנות רפואית, נזקי רכוש ותביעות ייצוגיות

* דוא"ל: dotanli@bezeqint.net

לדף הפייסבוק

לאתר של עו"ד דותן לינדנברג

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה