zap group mishpati logo

חוק נפגעי עבירה - שאלות ותשובות מהפורום

במידה שנפגעתם באופן ישיר ממעשה עבירה כלשהו, האם יש לכם זכויות? באיזה חוק הן מוסדרות? כיצד ניתן לתבוע ולקבל אותן? עו"ד ניר יסלוביץ, מנהל פורום נפגעי עבירה, השיב

מאת: יסלוביץ' ניר, עו"דניר יסלוביץ - משרד עו"ד
17.06.12
תאריך עדכון: 04.03.24
2 דק'
חוק נפגעי עבירה - שאלות ותשובות מהפורום

 

יצוג נפגעי עבירה בהסדרי טיעון:

שאלה: מה עושים כשהפרקליטות סוגרת עסקת טיעון והמשפחה של הנפגע לא יודעת על כך - למי אפשר לפנות?

תשובה: קיימת בידך הזכות לפנות לגורמי התביעה, קרי: הפרקליטות על מנת לקבל עדכון באשר להסדר שנרקם עם הנאשם ואף להביע את עמדתך.

גם אתם רוצים לשאול שאלה? היכנסו עכשיו לפורום נפגעי עבירה

חוק זכויות נפגעי עבירה:

שאלה: האם יש חוק ספציפי העוסק במתן פיצויים לנפגעי עבירה?

תשובה: סעיף 77 לחוק העונשין קובע, כי בית משפט רשאי לחייב נאשם שהורשע לשלם לנפגע עבירה בסך של 258000 ש״ח . יש לשים לב כי בית משפט רשאי לחייב, לפיכך בית משפט לא חייב לגזור על הנאשם חיוב בפיצוי.

זכויות נפגעי עבירה:

שאלה: נפגע עבירה נפטר זמן קצר לאחר האירוע ממחלה. האם הידועה בציבור או הגרושה מקבלות את זכויותיו?

תשובה: בהתאם לסעיף 2 לחוק זכויות נפגעי עבירה, הידוע בציבור של נפגע העבירה (מי שערב מותו גר עמו וניהל עמו משק בית משותף במשך שנתיים לפחות) יכול לתבוע את זכויותיו של נפגע העבירה, כאמור בחוק זכויות נפגעי עבירה (זכות להגנה, זכות לקבלת מידע הנוגע להליך המתנהל כנגד הנאשם וכיוצ"ב).

מיהו נפגע עבירה?:

שאלה: האם נפגע חרדה מפיצוץ שאירע בדרום תל אביב בנסיון התנקשות של עבריינים יכול להיחשב נפגע עבירה?

תשובה: בהתאם לאמור בשאלתך אני מבין שנפגעת מאירוע אלימות. נפגע עבירה לפי חוק זכויות נפגעי עבירה, התשס"א 2001 הינו:  "מי שנפגע במישרין בעבירה, וכן בן משפחה של מי שהעבירה גרמה למותו".  משכך ומכיוון שנפגעת במישרין מאירוע אלימות ניתן לראות בך כנפגע עבירה.

הליך פלילי:

שאלה: כנגד עבריין שתקף אותי הוגש כתב אישום. אני לא יודעת מה קורה באותו הליך. האם אני זכאית לפנות לפרקליטות לדעת מה קורה בהליך, בעוד אני משמשת כמתלוננת בתיק?

תשובה: בוודאי. לפי סעיף 8ב' לחוק זכויות נפגעי עבירה את זכאית לקבל מידע על השלב שבו מצוי ההליך הפלילי בקשר לעבירה שממנה נפגעת, ואולם לא ייכלל במידע זה מידע שמסירתו אסורה לפי כל דין או שיש במסירתו, לפי שיקול דעתו של האחראי על החקירה או התביעה, כדי לפגוע בחקירה או בפרטיותו או בשלומו של אדם.

 

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים