zap group mishpati logo

אושר בקריאה ראשונה: הסוף להתחייבות במכוני הכושר

ע"פ הצעת החוק, מכוני הכושר לא יוכלו להתנות עסקה בכך שתהיה לתקופה מסוימת. ביהמ"ש יוכל לפסוק פיצוי של עד 10,000 ₪ לגוף שיעבור על החוק

מאת: מערכת משפטי
21.06.12
תאריך עדכון: 27.05.19
3 דק'
אושר בקריאה ראשונה: הסוף להתחייבות במכוני הכושר

הכנסת אישרה בקריאה ראשונה את הצעת חוק הגנת הצרכן (תיקון מס' 36) (ביטול עסקה לתקופה קצובה), התשע"ב-2012. מטרת ההצעה היא להסדיר את נושא ההתחייבויות בעסקאות לתקופות קצובות.

בהתאם להצעת החוק, ייאסר על עוסק להתנות התקשרות בעסקה עם צרכן בכך שהעסקה תהיה "עסקה לתקופה קצובה". התנה עוסק התקשרות בעסקה בכך שתהיה לתקופה מסוימת, יראו את התנאי כבטל ואת העסקה כאילו הייתה לתקופה בלתי קצובה. כמו כן, מוצע לקבוע, כי בית המשפט יוכל לפסוק לצרכן פיצויים שאינם תלויים בנזק, בסכום שלא יעלה על 10,000 שקלים חדשים שקלים חדשים.

רוצים לשאול שאלה? היכנסו לפורום צרכנות

בדיון שקיימה ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ כרמל שאמה-הכהן, להכנת ההצעה לקריאה הראשונה הודיע היו"ר שאמה-הכהן, כי בהכנת החוק לקריאה שנייה ושלישית תבחן הוועדה האם להחיל את ההגבלות גם על מועדוני ספורט, בריכות שחיה, חוגים, ספקי מים מינראליים, מכללות ותיאטראות.
לפי ההצעה שאושרה, המנויים יוכלו להודיע על רצונם להפסיק את המינוי חודש מראש ויצטרכו לשלם דמי ביטול של 5% מסכום העסקה הכוללת או 100 שקלים, לפי הנמוך מביניהם.

הסוף ל"צרכנים לכודים"
ח"כ חסון אמר, כי ההצעה נועדה לטפל בתחום של מכוני הכושר, כשמטרתה לשנות את המציאות הקיימת כיום שבה אנשים עושים מינוי שנתי לחדר כושר ולא יכולים לעזוב אותו במהלך השנה ולקבל החזר. "אם הצרכנים יוכלו לעזוב, בהתראה מראש, הדבר יגביר את כמות הנרשמים ויעשה טוב לשוק – לא יהיו יותר צרכנים לכודים", אמר ח"כ חסון. הוא התייחס לטענה שביטול ההתחייבות יוביל לעלייה במחיר המינוי, ואמר כי התחרות תמנע זאת.
ח"כ אקוניס הוסיף וציין, כי החוק הוא המשך ישיר של חוקים צרכניים שאישרה הוועדה בשלוש וחצי השנים האחרונות, והזכיר את ביטול קנסות היציאה בסלולר ובכבלים ובלוויין. "ככל שהשוק חופשי ומשוחרר בסופו של דבר זה מגביר את התחרות", אמר ח"כ אקוניס. "ראינו מה קורה בשוק הסלולר, ריבוי תחרות מוביל להוזלת מחירים, הצרכן משלם פחות וזה צדק חברתי אמיתי".

החשש: עליית מחירים
נציג משרד האוצר, נועם שטרן, ציין, כי עמדת המשרד היא שמתן האפשרות לבטל את המינוי השנתי בכל רגע, כאילו זה היה מינוי חודשי, תוביל לעליית מחירים. "במכוני כושר אין כשל שוק ויש תחרות, לכן יש היגיון במתן הנחה למי שמתחייב לתקופה ארוכה, אך אם אפשר לבטל את המינוי בכל רגע אז זה מייתר את ההנחה", אמר. ח"כ אקוניס השיב ואמר, כי: "האוצר תמיד שבוי באותה קונספציה".

בתום הדיון הציע היו"ר שאמה-הכהן, כי הלקוח יוכל לבטל את המינוי ולקבל חזרה את החלק היחסי משווי העסקה, בתנאי שהודיע על כך חודש מראש. במקרה כזה הלקוח ישלם דמי ביטול של 5% מסכום העסקה או 100 שקלים, לפי הנמוך מביניהם.

8 ח"כים תמכו בהצעה, שעברה ללא מתנגדים. ההצעה תוחזר לוועדת הכלכלה להכנתה לקריאה השנייה והשלישית.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה