zap group mishpati logo

פוליסת תאונות אישיות לתלמידים

האם עבירות פליליות יכולות להיחשב כתאונות לצרכי הביטוח?

26.06.12
תאריך עדכון: 30.03.24
3 דק'
פוליסת תאונות אישיות לתלמידים

נדמה כי אין דבר קשה יותר להורה מאשר לראות את ילדו נפגע. כאשר מדובר בתקיפה מינית או מקרה אלימות, ניכר כי הקושי גדל עשרות מונים. על ההורים לאסוף את השברים ולצאת למסע שיקום משותף, תוך גיוס משאבים וממון.

רוצים לשאול שאלה? היכנסו לפורום תאונות תלמידים

כאשר מדובר על קורבן קטין, יכולים הקורבנות ובני משפחותיהם לשאוב נחמה פעוטה במחשבה שניתן לפנות לפוליסת תאונות אישיות לתלמידים ולקבל פיצוי כספי מהפוליסה.

אך כאן נתקלים לעיתים מזומנות ההורים ההמומים באטימות מצד חברות הביטוח שדנות בתביעתם. אטימות זו זכתה לגיבוי מצד בתי המשפט, כאשר הטענה העיקרית היתה 'רצח ואונס אינם בגדר תאונה כפשוטה' ולכן אינם מכוסים בהגדרת תנאי הפוליסה;

פוליסת תאונות אישיות לתלמידים הינה פוליסה קבוצתית הנעשית מתוקף חוק לימוד חובה, התש"ט 1949- . על-פי הוראות החוק, מוטלת חובה על הרשויות המקומיות לבטח את כל התלמידים בתחום שיפוטן הזכאים לחינוך חינם; הביטוח חל 24 שעות ביממה, אף מחוץ לכותלי בית הספר, ואמור לתת מענה בגין ארוע תאונה.
הגדרת תאונה בפוליסה הינה - "ארוע פיזי, חיצוני, גלוי לעין, בלתי צפוי, הגורם להיזק גופני".

בחינה מילולית של מרכיבי ההגדרה מעלה כי מעשי אונס, תקיפה מינית, תקיפה פיזית, ומיותר לציין - רצח - עומדים בקריטריונים אלה, שהרי מדובר בפגיעה פיזית, חיצונית, גלויה לעין, ובוודאי בלתי צפויה.
אולם בשנת 2009 ניתנה החלטת בית המשפט בת.א. (חד) 3799/07 עזבון המנוח איתן איזמיילוב, נ' כלל חברה לביטוח בע"מ, אשר אינה תומכת בפרשנות זו.

האם רצח יכול להיחשב כתאונה לצרכי ביטוח?
בתיק זה נידונה תביעת הוריו של המנוח, אשר נורה בבית הספר. ההורים פנו לחברת הביטוח לקבלת הפיצוי, נוכח הבנתם כי מדובר בתאונה. בית המשפט, כאמור, לא קיבל את הפרשנות וקבע כי רצח אינו בגדר תאונה שגרתית לתלמידים.

חברות הביטוח עטו על החלטה זו והן דוחות תביעות בגין כל ארוע פלילי לקטין, כולל אונס או כל תקיפה ומעשה אלים אחר.

אולם החלטה זו מנותקת לחלוטין מהמציאות הלא פשוטה של חיינו, בה אירועים פלילים הופכים לעניין שבשגרה כמעט. בשנת 2010 , אותרו על ידי הצוותים הרפואים 3654 ילדים נפגעי אלימות ונפגעי תקיפה מינית, בהשוואה ל 1989- משנת 2000 ; באותה שנה פנו 6812 ילדים לאגודת אל"י.

מחצית מהפניות היו על רקע פגיעות מיניות. כ- 2017 ילדים פנו למרכזי הסיוע לנפגעי תקיפה מינית, 25% מהם - ילדים עד גיל 12 . (מתוך השנתון ילדים בישראל- 2011 של המועצה הלאומית להגנת הילד).
יוזכר ויודגש כי הפוליסה לתלמידים מחויבת על פי חוק, כאשר בבסיסה רציונאל סוציאלי. בעוד המספרים הנוגעים לפשיעה ופגיעה בקטינים הולכים וגדלים, לקורבנות העבירה, ובעיקר קורבנות התקיפה המינית, אין לרוב תמיכה כלכלית. פרשנות ראויה של הפוליסה תהווה כלי נוסף לסיוע ומתן מענה חשוב כל כך. לפיכך, יש לפעול ללא לאות לשינוי ההלכה ולשינוי הגדרות הפוליסה והחוק, למען זכויותיהם של הקטינים הנפגעים ובני משפחותיהם הכואבים.

* המשרד מתמחה בדיני הנזיקין, הביטוח והרשלנות הרפואית, תוך התמחות בתחומים ייחודים של מטרדים, איכות הסביבה וייצוג קורבנות נפגעי עבירה.

*טלפון: 074-7025757, דוא"ל: tami@kalevilaw.com

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים