zap group mishpati logo

חישוב מס מאוחד לזוגות נשואים – אפליה בוטה?

פסיקת העליון לחישוב מס מאוחד, מפלה את הנשים הנשואות, ומובילה אותן בעצם לא לעבוד ביחד עם בני הזוג בעסק

05.07.12
תאריך עדכון: 30.03.24
3 דק'
חישוב מס מאוחד לזוגות נשואים – אפליה בוטה?

לאחרונה עלתה מחדש הסוגיה של חישוב נפרד לבני זוג לאור פסיקה בעליון, שקובעת בלשון ברורה כי לא קיימת אפשרות שזוג נשוי יעבוד יחד, וינתן לו לערוך חישוב נפרד.
בשנת 2003 בית המשפט העליון סבר, כי חישוב נפרד הוא הוגן וצודק, ואילו עכשיו - לא עוד.

הכיצד?

רוצים לשאול שאלה? היכנסו לפורום מיסים

למציאת עו"ד מיסים באינדקס משפטי

הפליית הנשים הנשואות

יש להבהיר, כי חישוב מס מאוחד הוא סעיף שנועד אך ורק לזוגות נשואים. זו בעייה לכשלעצמה, שכן סעיף זה בחוק מפלה את הנשים הנשואות בצורה בוטה וברורה.

אי השוויון הוא כה קיצוני, עד כדי כך שניתן לומר, כי למעשה פקודת מס הכנסה רואה באישה נשואה שעובדת בחברה או בעסק שלה או שלבעלה יש 10% בו כאישה שאינה ראויה לקבל שכר. 

לכן, השכר שהאשה מקבלת מעל 3000 שקלים בחודש  עבור עבודתה מהווה הגדלת שכרו של בעלה לצרכי מס, וגם באותה הזדמנות נקודות הזיכוי שהאשה מקבלת בגין הילדים "נעלמות", כך שלא לאשה ולא לבעל יש לה נקודות זיכוי בגין הילדים

יצויין, כי פקודת מס הכנסה היא פקודה מנדטורית שמתעדכנת עם השנים, אולם בנקודה הזו נראה כי הקפדה על האפליה נשמרת.

אפילו במגילת אסתר, אשר העלילה בה התרחשה באיראן ובתקופה שלפני המנדט, המלך אחשוורוש שמר על עיקרון השוויון ואמר למלכה: ״ מה בקשתך ויינתן לך עד חצי המלכות ״. למרבה הצער, מס הכנסה בישראל חושב אחרת. למען הסר ספק יצוין, כי המחוקק לא רואה בכלל אופציה שבה הבעל יעבוד אצל האישה, שכן במקרה כזה לפחות נקודות הזיכוי עבור הילדים לא היו נפגעות.

הפתרון המשפטי – לא לעבוד יחדיו או להתגרש??

לסיכום, הפיתרון המשפטי היחיד שקיים נכון למצב המשפטי דהיום הוא לא לעבוד עם האישה בעסק משפחתי או להתגרש ואז הכל מסתדר מול רשות המיסים.
ברור לכל, כי המקור למצב הבעייתי נובע מדעות קדומות לפיהן לאשה אין יכולת להשתכר, ולכן כל שכר שהבעל נותן לה הוא פיקציה , ועל כן אין להתיר אותו.

נשאלת השאלה, האם בעידן שבו אשה יכולה להיות טייסת ובעידן שמשנה לנשיא בית המשפט העליון דאגה שתהיה מילה חדשה: משנה לנשיא בלשון נקבה (דבר שהוחלט ע״י האקדמיה ללשון עברית) - האם באמת גם בעידן זה עדיין רואים באישה כשייכת לבעלה ואין לה יכולת עצמית להתפרנס? האם לא המחוקק בעצמו הוא זה שדואג לראיית האישה כרכוש בעלה?

האם בשעה שמדברים על צדק חברתי לא מתכוונים לזוג שעובד בכוחות עצמו ודואג להתפרנס במקסימום השקעה? המחוקק מסרס כל חשיבה בכיוון, ואומר בעצם לבני הזוג: אל תעבדו ביחד.
 אולי יש כאן דרך הסתכלות שמטרתה היא לשמור על שלמות המשפחה, כמו שנאמר בשיר הידוע: ״ אם ביחד אז רק לחוד ״.

* עו"ד אליהו סרור- ממשרד סרור מור בן הרוש משרד עורכי דין.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים
  • מכס - למה בעצם?

    מכס - למה בעצם?

    קניתן הררים של בגדים, שהתאמצתן לדחוס במזוודות שהבאתן. כמובן שלא הצלחתן, ונאלצתן לרכוש עוד מזוודות. רגע, עצרו! האם תוכלו לטוס כך לארץ, לעבור במכס, ולהגיע לביתכן עם כל מה שקניתן? לא בטוח. על מכס שמעתן?!
    2 דק'
  • מפחיתים מיסים ומאיצים את הצמיחה/דעה

    מפחיתים מיסים ומאיצים את הצמיחה/דעה

    הפחתת נטל המס תסייע לעשירים ולעניים כאחד. האם הממשלה החדשה שתקום בקרוב תשכיל להבין וליישם?
    3 דק'
  • חב' אמינות אקספרס לא רצתה לתקן מחשב, ותשלם על כך

    חב' אמינות אקספרס לא רצתה לתקן מחשב, ותשלם על כך

    "עצם העובדה שמחשב נותן מענה לחברות וארגונים, אין בה כדי לשלול את האפשרות שהמחשב יכול להיות מיועד לשימוש פרטי", פסק ביהמ"ש.
    2 דק'