zap group mishpati logo

על רשלנות רפואית ובטיחות החולה

עד כמה תורמות תביעות רשלנות רפואית לבטיחות ולאיכות הטיפול לו זוכה החולה?

מאת: ד"ר אבי רובינשטיין, שמואל יקירביץ עורכי דין
08.07.12
תאריך עדכון: 27.10.14
3 דק'
על רשלנות רפואית ובטיחות החולה

האם תביעות רשלנות רפואית מסייעות לחולה לקבל טיפול טוב ואיכותי יותר? סוגיה זו נדונה לא פעם וזוכה להתייחסות מצד עורכי הדין, הרופאים, מנהלי המוסדות הרפואיים וחברות הביטוח.

רוצים לשאול שאלה? היכנסו לפורום רשלנות רפואית

חברות הביטוח והממסד הרפואי טוענים כי התביעות גוררות הליך הפוך של "רפואה מתגוננת", המאלץ את הרופאים להתייחס לחולה כאל תובע פוטנציאלי ולהפנותו לסדרה מיותרת ויקרה של בדיקות וטיפולים, במטרה למנוע תביעות עתידיות נגדם. אולם המציאות מלמדת כי התביעות ברשלנות רפואית תורמות להגברת בטיחות החולה, באמצעות העלאת המודעות וחשיפת כשלים וליקויים במהלך הטיפול הרפואי.

בשנת 1999 פרסם עיתון רפואי מוביל, כי בארה"ב מתים בבתי החולים בלבד עד כ 100,000- איש בשנה, כתוצאה מטעויות רפואיות שניתן היה למנוע.
מדובר במספרים מדאיגים העולים על אלה המתים בתאונות דרכים או סרטן שד. הנתונים בישראל מצביעים על כ 2,000- איש המתים מדי שנה בעקבות טעויות רפואיות ניתנות למניעה במסגרת הטיפול הרפואי.

ניהול סיכונים ברפואה

התרומה המרכזית של תביעות רשלנות רפואית לבטיחות החולה באה לידי ביטוי בהתפתחות יחידות ניהול הסיכונים ברפואה, הקיימות כיום בכל מוסד רפואי בארץ ובעולם. המושג "ניהול סיכונים ברפואה" נולד דווקא בחברות הביטוח. מטרתן המוצהרת הייתה כלכלית - הפחתת מספר התביעות ברשלנות רפואית לשם הקטנת הסיכון הכלכלי שלהן. אולם, התוצאה עבור החולה היא הקטנת הנזקים הנגרמים כתוצאה מטעויות ניתנות למניעה. ניהול הסיכונים מבוסס על חובת הדיווח של הצוות הרפואי בדבר תקלות שהתרחשו בטיפול.

הכוונה אינה ענישה ואף לא טיפול במקרה הפרטני, אלא שיפור הבטיחות במתן הטיפול הרפואי באמצעות הפקת לקחים והטמעת שינויים. המגמה להגביר את בטיחות החולה באמצעות ניהול סיכונים השתרשה כל כך, עד שהנושא כבר נלמד בבתי הספר לרפואה, כחלק בלתי נפרד מתוכנית הלימודים.

דוגמה אופיינית לטעויות הניתנות למניעה היא ניתוח או כריתה של איבר זוגי לא נכון. לכאורה, מובן מאליו שרופא "סביר" יבחין בין ימין לשמאל, אך למרבה הצער, במהלך השנים חזרו על עצמן טעויות בסיסיות אלה. התמורות שחלו הביאו לכך שכיום חולה לא נכנס לחדר הניתוח, לפני שסומן האיבר הזוגי העתיד להינתח בעט לא מחיק והסימון נערך בזמן שהחולה ער ומאשר שזהו אכן האיבר הנכון. דוגמא אחרת ניתן למצוא בטעויות במתן תרופות. אמפולות מסוימות היו דומות מבחינה חיצונית וטעויות רבות התרחשו כשהצוות הרפואי התבלבל ביניהן ונתן לחולים תרופות שגויות. עניין מהותי זה טופל, כשהאמפולות הופרדו וסומנו באופן בולט על מנת להבטיח שתקלות דומות לא ישנו.

השינויים בנוהלי הטיפול הרפואי הוטמעו על ידי חברות הביטוח באמצעות ניהול הסיכונים ברפואה. זאת, כתגובה לתביעות ברשלנות רפואית אשר הביאו לחשיפת תקלות ופגמים דומים בבטיחות החולה.

עוד בנושא:

רשלנות רפואית בישראל: המדריך שלכם

7 עו"ד מייעצים לכם רגע לפני תביעת רשלנות רפואית

רשלנות רפואית בקופות חולים – השיקולים שמאחורי הקלעים

שאלות גולשים ותשובות מפורום רשלנות רפואית

רשלנות רפואית: מתי זו טעות ולא רשלנות?

 

* המשרד מתמחה בייצוג נפגעי רשלנות רפואית ונזקי גוף ומנוהל על ידי עו"ד ד"ר אבי רובינשטיין, רופא מומחה בנוירוכירורגיה ועו"ד שמואל יקירביץ.

** דוא"ל: yakiradv@netvision.net.il

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה