zap group mishpati logo

טסים לחו"ל? המדריך בנושא עיכוב וביטול טיסות

בעקבות הפיגוע בבורגס - האם ניתן לקבל פיצוי על ביטול טיסה? ועל עיכוב? לפניכם שאלות ותשובות בנושא

מאת: עו"ד אורנית אבני-גורטלר
19.07.12
תאריך עדכון: 27.05.19
3 דק'
טסים לחו"ל? המדריך בנושא עיכוב וביטול טיסות

בעקבות הפיגוע בבורגס שבבולגריה השב"כ הורה לעכב 11 טיסות למזרח אירופה בשל התראות ביטחוניות. בנמל התעופה בן גוריון ביקשו מכל מי שהתכוון לטוס לחו"ל לכל יעד בעולם, לבדוק האם שונו זמני הטיסה באתרי האינטרנט של חברות התעופה. במקרה שאתם מתכננים לטוס לחו"ל בחופשת הקיץ הקרובה, יש להניח כי האירוע מעורר בכם שאלות רבות הקשורות לאפשרות של ביטול/עיכוב טיסה מצידכם או מצד חברת התעופה. לפניכם שאלות ותשובות בנושא, אשר יסייעו לכם להתנהל נכון.

רוצים לשאול שאלה? היכנסו לפורום צרכנות

שאלה: אני אמור לטוס בעוד שבוע למדינה במזרח אירופה, והבוקר נודע לי שהטיסה מבוטלת. האם מגיע לי פיצוי?

תשובה: אם הטיסה בוטלה בשל סיבה שקשורה לחברת התעופה עצמה, ייתכן כי תוכל לבקש ולקבל פיצוי. אולם, לחברות טיסה קיימות הגנות רבות בשל ביטול טיסות עקב גורמים כגון: מצב בטחוני, בטיחות ומזג אוויר. במקרה כזה, לא תקום חובת פיצוי.

כך למשל, כאשר ארע אסון הצונאמי ביפן, ישראלים רבים אשר "נתקעו" ביפן תהו באשר לזכויותיהם, אולם לא ניתן היה לקבל החזר על כל ההוצאות, שכן במקרה כזה נגרם נזק גם לצרכנים אך גם לחברות התעופה.

באשר לשאלה האם במקרה של כח עליון/אסון טבע סוכן הנסיעות חייב להשיב ללקוח את הכספים ששילם, התשובה היא שבנסיבות "סיכול", הסוכן לא חייב לספוג את העלויות כתוצאה מביטול העסקאות. עם זאת, עליו לנסות ולהקטין את הנזק ככל יכולתו.

שאלה: הזמנתי באינטרנט חבילת נופש ליוון. תכננתי לטוס בעוד 3 שבועות עם משפחתי ולנוח בחופשת הקיץ. אולם, בעקבות האירועים הביטחוניים בבורגס, יש לי תחושה שעדיף להישאר בבית. האם אוכל לבטל את הטיסה והמלון ולקבל החזר או לקבל במחיר זהה טיסות לברצלונה?

תשובה: מדובר בעסקת מכר מרחוק, כלומר: עסקה שבוצעה באינטרנט/בטלפון ללא נוכחות של שני הצדדים לעסקה. ע"פ חוק הגנת הצרכן, ניתן לבטל עסקאות נופש (נסיעה, חופשה או בילוי) שבוצעו מרחוק, תוך 14 ימים בלבד מיום ביצוע העסקה. עוד קובע החוק, כי אין זכות לבטל עסקה כזו אם המועד שנקבע למתן השירות חל בתוך 7 ימים (שאינם ימי מנוחה) ממועד עשיית העסקה.

במקרה כזה, לצרכן אין זכות ביטול, משום שהמועד לטיסה חל בתוך 7 ימים מיום ביצוע ההזמנה.
כלומר: התשובה לשאלה האם תוכלו לבטל את חבילת הנופש ליוון תלויה בשאלה באיזה מועד הזמנתם אותה.

שאלה: חיכיתי כל הקיץ לחופשה השנתית. הגעתי לשדה התעופה בזמן, אך הטיסה התעכבה. הגעתי ליעד באיחור. האם מגיע לי פיצוי?

תשובה: חוק "שירותי תעופה (פיצוי וסיוע בשל ביטול טיסה או שינוי בתנאיה‭,"(‬ שצפוי להיכנס לתוקף באוגוסט הקרוב לתוקף אמור לעשות סדר בנושא ולשפר את מצב הטסים. החוק קובע תנאים שיזכו את הנוסעים בהטבות בגין ביטול טיסה, עיכובה או סירוב להעלות את הנוסע. כך למשל, עיכוב של שעתיים בטיסה אמור לזכות את הנוסע בפיצוי מחברת התעופה או ממארגן החבילה של מזון, משקאות ושיחת טלפון.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים