zap group mishpati logo

מיסים: הגזירות החדשות

הפעולות שנועדו להגדיל את גביית המס פוגעות בזכויות האזרח ומעצימות את כוחו של "האח הגדול"

מאת: ד"ר אבי נוב, עו"ד
31.07.12
תאריך עדכון: 31.07.12
4 דק'

משרד האוצר ורשות המסים הגישו לממשלה תוכנית כלכלית אשר במרכזה שינויים דרמטיים בחקיקת המס בכלל ובנטל המס בפרט. הממשלה אישרה את עיקרי התוכנית הכלכלית ביום שני, 30 ביולי 2012. החלק הראשון של התוכנית עוסק בהגדלת נטל המס. החלק השני עוסק בפעולות שונות שנועדו להגדיל את גביית המס, כמפורט להלן.

הגדלת נטל המס
השינויים הצפויים בשיעורי המס:
• תוספת 1% למע"מ (ל- 17%), החל מה- 1.8.12;

• העלאת מס הכנסה ב-1% למשתכרים מעל הממוצע, 8881 ₪ (למעט אלה שמשתכרים מעל 67,000 ₪ בחודש, לגביהם המס יועלה ב-2%);

• הקדמה בשנה של מס מעסיקים (0.6% בינואר 2013 במקום בינואר 2014 כפי שנקבע בעבר). מס מעסיקים בשיעור של 4% היה נהוג בישראל בין השנים 1975 ו-2008, עד שבוטל ב-2008 תוך הבטחה להחזירו בשיעור מופחת ב-2014;

• הארכת תוקפה של הוראת השעה שמעלה את מס הרכישה לדירה להשקעה ל-6% עבור דירה ששווה בין מיליון ל-3 מיליון שקל ול-7% עבור דירה ששווה יותר מ-3 מיליון שקל.

ביחס לשינויים בשיעורי המס, הבעיה היא שהממשלה מתעלמת מההשפעות המזיקות הכרוכות בהעלאת נטל המס במיוחד בעת מיתון כלכלי. עסקים רבים צפויים לקרוס כתוצאה מכך, עובדים רבים יפוטרו, ולכן הממשלה לא צפויה להגדיל את הגבייה.

העמקת הגבייה
מה שמייחד את התוכנית הכלכלית החדשה הוא, שבפעם הראשונה בהיסטוריה רשות המסים יוזמת תוכנית מקיפה לייעול הגבייה ולמאבק בהון השחור.
באמצעות תוכנית זאת, רשות המסים מקווה לגבות מסים בסך של 2 מיליארד שקל בשנת 2013, וסכום כולל של בין 5 ל - 6 מיליארד שקל בשנה החל ב-2015. בהצעה שהוגשה לממשלה מכונה סעיף זה "העמקת הגבייה". לדעת כותב שורות אלו, קיים ספק ביחס ליעילותם של צעדים אלה בתחום העמקת הגבייה. כמו כן, ישנן בעיות חוקתיות בהפעלת המנגנונים השונים המפורטים בהמשך. 
 
הלבנת הון
הסעיף המרכזי בהצעה של רשות המסים, מציע כי העלמת המס תוכר כעבירת מקור בחוק איסור הלבנות הון. הבעיה המרכזית כאן היא, שעבירות מקור בדרך כלל כוללות עבירות חמורות כמו: סחר בנשק. עבירת המס אינה מתאימה לטיפול בחוק זה.

האינטרס של רשות המסים בהכללת עבירת מס בחוק לאיסור הלבנת הון הוא שניתן יהיה להאשים מעלימי מס לפי סעיפי העונשין של חוק איסור הלבנות הון, שהענישה הכרוכה בו חמורה יותר. העונש המירבי במקרה זה יהיה עשר שנות מאסר. בנוסף, ניתן יהיה לחלט את רכושם של העבריינים. כמו-כן, המידע שהרשות להלבנת הון צוברת, יתחיל לזרום לרשות המסים.

השינוי הזה הוא בעייתי מאוד. אין ספק, כי המטרה היא להעצים את כוחו של "האח הגדול", על חשבון האזרחים. בישראל משום מה מתעלמים מכך שברוב מדינות אירופה, אין מעבר של מידע מהרשות להלבנת הון לרשות המסים.

הון שחור
בתחילת 2012 מינה שר האוצר את דורון ארבלי, מנהל רשות המסים, לעמוד בראש ועדה בין-משרדית מיוחדת למלחמה בהון השחור, וחלק ממסקנות הוועדה נמצאות בהצעה החדשה של רשות המסים.

בשנת 2010 הוקמה ברשות המסים יחידת יהלום למלחמה בהון השחור, בקבוצות הפשע הגדולות ובמעלימי המס הגדולים. ביחידה יותר מ-50 עובדים, וכעת הם צפויים לקבל תגבור רציני.
ההון השחור בישראל מוערך במאות מיליארדי שקלים. אף אחד אינו יודע את המספר המדויק. קיימת הערכה, כי בכל שנה נוצר הון השחור בהיקף של 2.5% מהתוצר, שזה כ-20 מיליארד שקלים.

אכיפת חוקי המס
רשות המסים מציעה לנקוט צעדים להגברת אכיפת חוקי המס, כולל צעדים מנהליים מוגברים לגביית חובות מס, ובכלל זה שימוש במרכז לגביית קנסות למטרה זו והטלת סנקציות על החייבים. המטרה היא שרשות המסים תיהנה מסמכויות זהות לאלו של רשות האכיפה במשרד המשפטים בנושא מסים.

אם ההצעה תאושר בממשלה, רשות המסים תוכל להיכנס לחשבונות הבנק של אזרחים, לעקל כלי רכב של נישומים במקומות ציבוריים, למנוע מחייבים לנסוע לחו"ל ועוד. מדובר ללא ספק בצעדים דרקוניים הפוגעים בזכויות האזרח, וספק רב אם ניתן יהיה להגן על צעדים אלה בבג"ץ.

* הכותב, ד"ר אבי נוב עורך דין מיסים, מומחה למיסוי ישראלי ומיסוי בינלאומי, מייעץ בענייני מס הכנסה ונותן חוות דעת מקצועיות.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה