zap group mishpati logo

להתפטר או להיות מפוטר? זאת השאלה

לעיתים עובד מעוניין שיפטרו אותו, כדי ליהנות מזכויות מסוימות שמגיעות לו ע"פ החוק. האם בהכרח יהנה מהן?

מאת: רויטל סרוסי
04.09.12
תאריך עדכון: 12.12.23
5 דק'
להתפטר או להיות מפוטר? זאת השאלה

 לכאורה, אין פה שאלה. אם אני עובדת במקום עבודה מסוים ולא טוב לי במקום זה מסיבות שונות, אני מחפשת עבודה במקום אחר, מוצאת - ומתפטרת. אם פוטרתי, מסיבות שונות (קיצוצים בעובדים, אי התאמה מקצועית ועוד), לא הייתה שאלה. לכאורה.


מדוע לכאורה? מפני שיש אנשים רבים אשר מסיבות שונות שיפורטו בהמשך, היו מעדיפים שיפטרו אותם, ולעומתם ישנם כאלה שיעשו הכול על מנת לא להיות מפוטרים.

רוצים לשאול שאלה? היכנסו לפורום דיני עבודה

למציאת עורכי דין מתחום זכויות עובדים

התפטרות - שיקולים בעד ונגד   

התפטרות היא מצב בו יחסי עובד-מעביד מסתיימים ביוזמת העובד. על פי חוק הודעה מוקדמת לפיטורים והתפטרות, התשס"א- 2001, העובד צריך לתת למעבידו הודעה מוקדמת לגבי עזיבתו את התפקיד, במועד הנקבע בהתאם למשך תקופת העסקתו אצל המעסיק.

כאשר אדם מתפטר, ההחלטה נתונה לרוב בידיו. הוא זה שקובע מתי להתפטר, כיצד לעשות זאת, האם לסיים את יחסי העבודה באופן נאות, או "לשרוף גשרים". אבל, ישנם מצבים בהם אדם נאלץ להתפטר ממקום עבודתו על אף שהוא אינו מעוניין בכך. דוגמה למצב כזה יכולה להיות כאשר חלה הרעה בתנאי עבודתו של העובד: "התפטר עובד מחמת הרעה מוחשית בתנאי העבודה, או מחמת נסיבות אחרות שביחסי עבודה לגבי אותו העובד שבהן אין לדרוש ממנו כי ימשיך בעבודתו, רואים את ההתפטרות לעניין חוק זה כפיטורים"- חוק פיצויי פיטורים, תשכ"ג- 1963. כלומר, לא תמיד זה נכון שהבחירה להתפטר היא בידיים של העובד.

כאשר אדם מתפטר הוא מאבד את הזכות לקבלת פיצויי פיטורין, למעט מקרים מסוימים בהם ניתן להתפטר ויחד עם זאת לקבל פיצויי פיטורין. מקרים כאלה יכולים להיות לדוגמה: התפטרות במהלך תשעה חודשים לאחר לידת ילד לצורך טיפול בו, התפטרות בעקבות מחלה של האדם עצמו או של קרובי משפחה, התפטרות לצורך מעבר דירה לעיר שהינה במרחק העולה על 40 ק"מ ממקום העבודה ועוד.

אחת השאלות הראשונות שעולות בראיונות עבודה היא: "מדוע אתה רוצה לעזוב את מקום עבודתך?". מרואיין יכול לענות שהוא התפטר מסיבות מסוימות, הנתפסות באור חיובי, כגון: רצון להתקדם בתפקיד- דבר שלא היה אפשרי בחברה בה הועסק, או שהחליט על שינוי או גיוון בתפקידים אותם הוא מבצע כיום. מועמד לעבודה יכול אף לציין, כי ישנם דברים מסוימים החסרים לו במקום עבודתו הנוכחי, אשר הוא מחפש במקום עבודה חדש (הדרכה, למשל). תשובות כאלה נתפסות כדבר חיובי בקרב המראיין ולעיתים אף תורמות להחלטה בקבלת המועמד לעבודה.

 

ראיון וידאו עם עו"ד ליאת נחשון-תבורי: "מתי עובד זכאי לפיצויי פיטורים כשהוא מתפטר?"


פיטורין - שיקולים בעד ונגד

פיטורין הוא מצב אשר בו יחסי עובד-מעביד מתנתקים בעקבות החלטה של המעסיק. במקרה זה המעסיק צריך להקפיד לא רק על הודעה מוקדמת, אלא גם על עריכת שימוע לפני פיטורין, כפי שנקבע על ידי בית הדין לעבודה.
מצב של פיטורין הוא פעמים רבות מצב שאינו תלוי ברצונו של העובד לעזוב את מקום העבודה. המעסיק יכול להחליט על קיצוצים במחלקות מסוימות, על כך שעבודתו של העובד אינה מקצועית דיה עבורו, או מכיוון שהעובד אינו עומד בחוזה העבודה עליו הוא חתום. דוגמה למצב כזה יכולה להיות כאשר עובד אשר מוגדרות לו שעות עבודה מסוימות, אינו מגיע לעבודה בזמנים הנקובים בחוזה, ללא הסכמת המעסיק.

בתהליך פיטורין, עובד אשר עבד שנה אחת לפחות, או במידה שמדובר בעבודה עונתית – שתי עונות, מקבל פיצויי פיטורין מהמעביד. זאת על פי חוק פיצויי פיטורים, תשכ"ג- 1963. סכום פיצויי הפיטורין נקבע בהתאם לשנות העבודה אצל המעביד. כלומר, ככל שנצברו יותר שנות עבודה אצל אותו מעביד, כך סכום הפיצויים יהיה גבוה יותר. 

ישנם מצבים בהם עובד מעוניין שיפטרו אותו. פעמים רבות זה קורה בגלל הרצון לקבל את פיצויי הפיטורין. יכול להיות מצב שבו תנאי העבודה, המרקם האנושי וכל שאר הדברים המרכיבים את סביבת העבודה הם תקינים, אך עדיין העובד, מסיבה זו או אחרת, רוצה לעזוב ויעשה הכול על מנת לקבל את פיצויי הפיטורין.

מחפשי עבודה המגיעים לראיון לאחר שפוטרו, עלולים להגיע עם חוסר בטחון כלשהו לגבי יכולתם המקצועית. הפיטורין, עלולים להשפיע גם על האמונה העצמית וגם לחלחל לרמות האישיות והרגשיות.

כאשר מחפש עבודה לאחר פיטורין מגיע לראיון עבודה ונדרש לענות על השאלה: "מדוע עזבת את מקום עבודתך?", המבוכה והקושי לענות הם גדולים, בעיקר לאלו אשר פוטרו מסיבות מקצועיות. אך אלו אשר פוטרו מסיבות שאינן בשליטתם, כגון קיצוצים במקום העבודה, סגירת מקום העבודה, סיום חוזה העבודה וכדומה, יכולים לענות בראש מורם ללא החשש כי יתפסו באור שלילי בעיני המראיין.

לסיכום:

כיום, רוב האנשים אינם נשארים במקום עבודה אחד למשך שנים רבות. הרצון בגיוון ובשינוי הולך וגדל כל הזמן ומעבר ממקום עבודה אחד למשנהו אינו נתפס כדבר שלילי. עם זאת, יש לקחת את כל השיקולים שציינו בחשבון, בעומדכם מול נטילת החלטה שכזו –אם היא עומדת בפניכם בכלל. בכל מקרה, מומלץ ללמוד מתהליך של פיטורים או התפטרות וליישם את מה שנלמד בעבודתכם הבאה.

 

עוד בנושא:

מדריך פיצויים לעובד שהתפטר

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה