zap group mishpati logo

פיטורי נשים בהריון - מגמת החמרה בפסיקה

לאחרונה ניכרת מגמה של החמרה עם מעסיקים עקב פיטורי אפליה של נשים בהריון - סקירה משפטית

06.09.12
תאריך עדכון: 30.03.24
3 דק'

לאחרונה ניכרת בפסיקה מגמת החמרה עם מעסיקים אשר פיטרו נשים בהריון לאחר שאלו הודיעו על הריונן.
פסק דין חריג וחמור ניתן בשבוע שעבר כנגד חברת פוקס ויזל בגין הפרת חוק שיוויון הזדמנויות בעבודה וחובת השימוע (אוסקר נ' פוקס ויזל בע"מ ס"ע 5406-11-10).

העובדת, שרית אוסקר, מוכרנית שעבדה בפוקס חודש וחצי במהלכם קודמה לתפקיד מנהלת סניף ברמת אביב,  פוטרה ללא שימוע מיד עם הודעתה על הריונה. בית הדין האזורי לעבודה פסק לה פיצוי של מעל ל- 86,000 ש"ח.
מכיוון שעבדה חודש וחצי בלבד, לא הייתה שרית זכאית להגנות מפני פיטורים הניתנות מתוקף סעיף 9 לחוק עבודת נשים, הקובע איסור מפורש על פיטורי עובדת בהריון אשר עבדה פרק זמן של שישה חודשים ויותר, במהלך הריונה, חופשת הלידה ובתקופה של 60 יום מתום חופשת הלידה, אלא באישור הממונה על עבודת נשים במשרד התמ"ת.

חוסר תום-לב

עם זאת, נסיבות פיטוריה של שרית, אשר פוטרה זמן קצר לאחר הודעתה כי היא בהריון, ללא שימוע ובחוסר תום לב, מנוגדים לחוק שיוויון הזדמנויות בעבודה ומהווים פיטורי אפליה בשל ההריון.

רק לפני מספר שבועות ניתן פסק דין דומה ומחמיר לא פחות במקרה אורית בוסי (אורית בוסי נ' יישום פתרונות אנושיים בע"מ ואח' תע"א (תל-אביב-יפו) 2203-10), שעבדה כשלושה חודשים בחברת יורוקום ופוטרה אף היא לאחר הודעה על הריונה, ללא שימוע ובניגוד לחוק שיוויון הזדמנויות בעבודה. במקרה זה, פסק בית הדין פיצויי של 110,000 שקלים.

ראוי לציין, כי בשני המקרים מצא בית הדין כי ניכרה שביעות רצון מעבודתה של העובדת עד אותו מועד בו הודיעה העובדת על הריונה, ואז התהפכו היוצרות. מצב זה מחזק את הטענה כי הפיטורים  קשורים להריון והיו נגועים בחוסר תום לב, וכאמור בפסק הדין: "נעשו כדי לעקוף את הוראות חוק עבודת הנשים".

שני פסקי הדין הללו מתווספים לפסק דין שניתן לפני כשנתיים: אפרת כץ נ' משרד יצחק מיוחס ושות', בו פסק בית הדין פיצויי של 150,000 ₪ לעובדת שעבדה חמישה חודשים ופוטרה לאחר שהודיעה על הריונה, כאמור על מנת לעקוף את הגנות חוק עבודת נשים הקיימות מהחודש השישי לעבודתה של העובדת במקום העבודה (אפרת כץ נ' משרד יצחק מיוחס ושות', משרד עו"ד עב (ת"א) 3437/08).

עלייה במספר הפניות לנציבות

בדו"ח סיכום פעילות הנציבות לשיוויון הזדמנויות בעבודה לשנת 2011, ציינה הנציבות כי אשתקד חלה עלייה ניכרת במספר הפניות לנציבות עקב אפליה כנגד נשים בהריון, וכי מתוך מספר הפניות לנציבות - 39.6% היו קשורות לפיטורים מעבודה, מתוכן 56.6% מהפניות היו בנושא אפליה על רקע הריון.

קשה לדעת אם העליה היא כתוצאה משיפור המודעות בקרב נשים הן בשל פעילות הנציבות והן בשל החקיקה והפסיקה או שמא בשל ריבוי מקרים בעת האחרונה, כך או כך, נקווה כי מגמה זו בפסיקה תסייע להפחתת פיטורים על רקע הריון, וכי השנה החדשה תיפתח בסימן מניעת אפליה ושיפור השיוויון.

הפרופיל של עו"ד אריק שלו באתר משפטי

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים