zap group mishpati logo

זכויות עובדים לאחר סגירת מקום העבודה - שאלות ותשובות

המפעל נסגר, המעביד "נעלם" והמשכורת לא משולמת לעובדים ההמומים והכואבים. מה עושים? למי פונים? ממי אפשר להיפרע? עוה"ד רונן קינן וערן גורן, מנהלי פורום זכויות עובדים לאחר סגירת מקום העבודה, משיבים לשאלות הגולשים

מאת: מערכת משפטי ועוה"ד רונן קינן וערן גורן
24.09.12
תאריך עדכון: 09.03.16
4 דק'
זכויות עובדים לאחר סגירת מקום העבודה -  שאלות ותשובות

דיבורים על סגירת מפעל

שאלה: במפעל של אבא שלי יש דיבורים על צמצום כח אדם אחרי החגים ובסופו של דבר אולי יסגרו את המפעל כולו. אבא שלי עובד במפעל 32 שנה.
מה הוא יכול לעשות לפני הפיטורים כדי לדאוג שיקבל את מה שמגיע לו?

תשובה: מקום עבודה מסודר אמור לזמן את אביך (או כל עובד אחר המיועד לפיטורים) לשימוע בו יוכל לשטוח את טענותיו. העובד יכול להיות מלווה בעו"ד ובמידה שיש – גם בנציג ועד העובדים של המפעל.

במידה שבכל זאת המפעל יבחר לפטר את אביך או עובדים נוספים מבלי לשלם להם את המגיע להם וזאת מחמת שאין לו את הכספים לעשות כן, יש מקום לשקול הגשת בקשה לפירוק החברה כדי שאביך ועובדים אחרים יוכלו לאחר מכן לקבל מאת המוסד לביטוח לאומי את הכספים המגיעים להם בגין שכר עבודה, פיצויי פיטורים, פדיון ימי חופשה, הפרשות לפנסיה ועוד.

מומלץ כמובן להיוועץ בעו"ד לפני ביצוע כל פעולה כדי שאביך יוכל לשמור על מלוא זכויותיו.

גם אתם רוצים לשאול שאלה? היכנסו עכשיו לפורום זכויות עובדים לאחר סגירת מקום העבודה

למציאת עו"ד דיני עבודה באינדקס משפטי

קופות גמל

שאלה: החברה שבה אני עובדת לא מעבירה בחודשים האחרונים כספים לקופות גמל מכיון שבהנהלה טוענים שמצבה הכלכלי של החברה קשה.
מה על העובדים לעשות במקרה כזה?

תשובה: ראשית, רצוי שהעובדים יתאחדו יחדיו ויפנו במשותף בכתב להנהלת המפעל בדרישה להשלמת הזכויות שלא שולמו. בין היתר יש לציין, כי מדובר בהרעת תנאים אשר עשויה לאפשר לעובדים להיות מוכרים כמתפטרים בדין מפוטרים על כל המשתמע מכך (לרבות פיצויי פיטורים).

במקביל יש לשים לב שהסכומים אשר מופרשים ממשכורתם של העובדים אכן מוצאים את דרכם לקופות הפנסיה ולא נשארים בידי החברה.
אם החברה לא מתאוששת וממשיכה לא לשלם לעובדים את המגיע להם, יש מקום לשקול פניה לבית הדין.
בכל מקרה רצוי להתייעץ עם עו"ד לפני כל שלב.

חנות בגדים שנסגרה

שאלה: עבדתי 8 חודשים בחנות בגדים שנסגרה לאחרונה. לא קיבלתי את המשכורת האחרונה ובעלת החנות כל הזמן מתחמקת. מה אני יכולה לעשות כדי לקבל את הכסף שמגיע לי?

תשובה: ראשית רצוי כי תשלחי לבעלת החנות מכתב דרישה מפורט (אפשרי מעו"ד אשר יבדוק האם לא שולמו לך רכיבים נוספים). במידה שהיא עדיין מתחמקת מתשלום, באפשרותך לפנות בתביעה לבית הדין לעבודה.
לחילופין ובמידה שישנם מספר עובדים נוספים במצב כמו שלך, ניתן לשקול פתיחה בהליכי פשיטת רגל כנגד בעלת החנות (מדובר בהליך לא זול מבחינת עלויות ולכן רצוי כי יתחלקו בו כמה שיותר עובדים).

חדלות פירעון

שאלה: עבדתי במשך 9 חודשים ואני בהריון בחודש 5. לפני חודש פיטרו אותי מכיון שהחברה הגיעה לחדלות פירעון. לא קיבלתי משכורת אחרונה , ובביטוח לאומי סירבו לזכות אותי בדמי אבטלה ודמי הבטחת הכנסה . פניתי למעסיק עם בקשה לשלם כל מה שמגיע לי, אך קיבלתי סירוב. השאלה היא : כשאני פונה לבית דין לעבודה , מה אני צריכה לדרוש מהמעסיק בתביעה?

תשובה: ראשית יש לבחון האם החברה באמת חדלת פירעון או שמא המעסיק "מספר סיפורים" כדי להתחמק מתשלום. במידה שעדיין ניתן להיפרע מהחברה, ניתן להגיש תביעה לביה"ד לעבודה, ואולם רצוי להתייעץ עם עו"ד לפני כן ע"מ שיבחן בדיוק מה מגיע לך ולא שולם.

לחילופין ובמידה שהחברה באמת חדלת פירעון, רצוי להתאגד מספר עובדים ולהגיש יחדיו בקשה לפירוק החברה כדי שלאחר מכן יהיה אפשר לקבל את הכספים המגיעים לכם מהמוסד לביטוח לאומי. בכל מקרה מומלץ להתייעץ עם עו"ד באופן פרטני.

חברה אחרי פירוק

שאלה: עבדתי בחברה שהתפרקה ועדיין לא קיבלתי את כל הכסף שחייבים לי.
ממה שאני יודע אם החברה נמצאת במצב של פירוק זמני, אני לא יכול לקבל את הכסף שמגיע לי. האם זה נכון? וממי כן אני יכול לקבל את מה שמגיע לי?

תשובה: ככל הנראה כוונתך הינה שהחברה מצויה בהקפאת הליכים, ואכן במצב זה אין הרבה מה לעשות. הפתרון הכי טוב עבורך הינו לאסוף עוד עובדים ולגשת יחדיו לעו"ד לשם הגשת בקשת פירוק ע"מ שתוכלו למצות את זכויותיכם. רצוי לעשות זאת בהקדם שכן מצב של הקפאת הליכים יכול להימשך זמן רב מאוד (עד שנים) בלא שהעובדים יקבלו את המגיע להם.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים