zap group mishpati logo

פרשנות: על עבירות סמים בצבא

קצין בכיר בצה"ל הורשע בעבירות סחר בסמים. יש להניח כי עונשו יהיה חמור

מאת: עו"ד שי וולשטיין
23.10.12
תאריך עדכון: 20.04.16
3 דק'

בתאריך 21 באוקטובר 2012, הורשע קצין בכיר, ששימש כקצין האג"ם של החטיבה הדרומית באוגדת עזה, במספר עבירות סמים חמורות.
הקצין הורשע בין היתר, בסחר בעשרות קילוגרמים של סמים שנתפסו בגבול ישראל-מצרים. בהתאם לעובדות כתב האישום שהוגש כנגדו בבית הדין הצבאי של פיקוד דרום, הורשע הקצין בהעברת הסמים לפקודיו. ההרשעה הייתה לאחר שהקצין הודה בעובדות שיוחסו לו בכתב האישום: בעבירות של סחר בסמים מסוכנים, מרמה והפרת אמונים, קשירת קשר לביצוע פשע והתנהגות שאינה הולמת. בנוסף, הוא הורשע בדיווח כוזב למשטרה.

גזר דינו נדחה למועד מאוחר יותר.

למציאת עו"ד במשפט הצבאי באינדקס משפטי

מעיון בפסק הדין שניתן כנגד הקצין, עולה כי הקצין ביצע את העבירות בגינן הורשע, תוך ניצול תפקידו, ובמקום להעביר למשטרה את כל הסמים שנתפסו בגבול ישראל-מצרים כפי שנדרש, הוא העביר רק חלק מהם, בעוד את יתרת הסמים, החליט להותיר ברשותו ומכר אותם לאחר, שהיה בעבר אחד מפקודיו.
 
מפסק הדין ניתן ללמוד, כי על מנת לבצע את העסקאות, השיג הקצין עבור פקודו לשעבר מדי צבא ודרגות רב-סרן, על מנת שהאחרון יוכל להיכנס לבסיס הצבאי בו נותרו הסמים ללא חשש. באותם מפגשים הכניס הקצין את פקודו לחדר בו נשמרו הסמים בכספת, על מנת שהאחר יוכל להעבירם ללא פחד בתיקים צבאיים, אל מחוץ לבסיס.

עבירות סמים ברף הגבוה

הקצין הורשע במכירתם של כ-144 קילוגרם של חשיש, ו-10 קילוגרמים של הרואין. המדובר למעשה בעבירות סמים ברף חומרה גבוה ביותר, כאשר ההתייחסות מצד הרשויות (צבא, משטרה אזרחית) לעבירות אלו הינה מחמירה מאוד והענישה הנלווית לעבירות אלו עשויה להגיע לשנות מאסר ממושכות. קרוב לוודאי, כי גם במקרה זה, הגם שהמדובר בקצין בכיר, ששירת את המדינה במגוון תפקידים חשובים, נסיבותיו האישיות הנ"ל, לא רק שלא יהוו משקל לקולא בעניין העונש שייגזר עליו, כי אם יהיה בהן כדי להביא להחמרה יחסית בעונשו, בייחוד כאשר עסקינן במי שאלמלא תפקידו הבכיר, והנגישות שלו לאותם סמים, לא יכול היה לבצע את העבירות.

סיכוי גבוה להחמרה בעונש

כאמור, הדרך שבה בוצעה העבירה, תוך ניצול תפקידו הרגיש, תהווה בסיס להחמרה יחסית בעונש שייגזר עליו בעת מתן גזר הדין.

כאן המקום להבהיר, כי בעוד שנגד הקצין הוגש כתב אישום לבית הדין הצבאי, הרי שבפרשה הזו היו מעורבים נוספים, אזרחים רגילים. כנגד אותם אזרחים הוגש גם כן כתב אישום חמור על ידי הפרקליטות, ושם מואשמים אותם אזרחים בעבירות של סחר בסמים. הפרקליטות טוענת, כי אותם נאשמים ביצעו מספר עסקאות, במהלכן העבירו עשרות קילוגרמים של חשיש והירואין, וקיבלו תמורתם בין עשרות למאות אלפי שקלים בכל עסקה.
שיתוף פעולה בין המשטרה למצ"ח

פרט מעניין נוסף הוא העובדה, כי החקירה נוהלה בדרך של שיתוף פעולה בין חוקרי ימ"ר תל אביב, לבין חוקרי הימל"מ (היחידה המרכזית למשימות מיוחדות של מצ"ח). שיתוף הפעולה הביא לכך שביחידה שבה משרת הקצין הושתלו מספר שוטרים סמויים, שאספו את חומר הראיות נגדו, ובכך הצליחו להביא לפיצוח המקרה לרבות השגת ראיות אפקטיביות שתוצאתן הייתה הרשעה לאחר הודאה של הקצין. בהמשך, ככל הנראה, יורשעו גם חברי הרשת האחרים, שכנגדם הוגש כתב אישום בבית משפט אזרחי.

עוד בנושא:

מה העונש על עבירות סחר בסמים?

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה