zap group mishpati logo

שמירה בישוב קהילתי - זכויות וחובות

בחינת תקנון של ישוב יכולה להיעשות במקרים מסוימים. שוב לדעת, כי שינוי בתקנון מחייב החלטה באסיפה הכללית באישור רוב מיוחד של מצביעים, ותוקפו של השינוי חל רק לאחר אישורו של רשם האגודות השיתופיות

29.10.12
תאריך עדכון: 09.04.24
2 דק'
שמירה בישוב קהילתי - זכויות וחובות

בתקנון של ישוב מסוים ישנו סעיף הקובע חובת שמירה בישוב למשך 4 שעות בערב. האם באסיפה הכללית ניתן לשנות את הסעיף בתקנון לשמירה ביום במקום בערב ולהוסיף גם חובת שמירה בגנים? האם לאחר אישור האסיפה הכללית יש צורך באישור נוסף של רשם האגודות? מהי הפרוצדורה בנושא שמירה ביישובים?

רוצים לשאול שאלה? היכנסו לפורום אגודות שיתופיות

חוק הרשויות המקומיות (הסדרת השמירה), תשכ"א-1961 (אשר כראש-ממשלה חתם עליו, בשעתו דוד בן-גוריון ז"ל ) מסדיר את חלקם-תרומתם של תושבים בנושא השמירה על יישובם, תוך החלפת תקנות שעת חרום משנת 1956, שבוטלו בחוק.

החוק מסמיך את שר הפנים להטיל בצו חובת שמירה מוגבלת על תושבי יישוב או יישובים. צו-שמירה כזה שקבע השר,  מחייב, במקביל, את הרשות המקומית (ביישוב קהילתי - המועצה האזורית) להסדיר את ביצוע השמירה, בשילוב קביעת זמני השמירה ודרכי הפטור מחובת השמירה.

החוק עצמו מאפשר הטלת חובת שמירה רק על גברים בגילאי 18 עד 60 שנה, הכשרים לכך בריאותית, וקובע, בין היתר, מסגרת מירבית של היקף שעות שמירה לכל חייב. לפי החוק, אף קיימת ועדת ערר, לבדיקת טענות על חיוב שלא כדין.

יש לראות תקנון של אגודה שיתופית "יישובית", הבא לקבוע חובות שמירה בנוסף להסדר החקיקתי באור חיובי, על רקע הנושא החיוני של ביטחון פנים ביישוב.
לפי סעיף 10 של החוק הנזכר לעיל, ניתן להחיל סמכויות והגנות חשובות שבחוק גם על שמירה "תקנונית" כזו - על-ידי הסדרה בכתב מול המועצה האזורית, כמתכונת התנדבותית (התנדבותית  מבחינת החוק והרשויות ).

בחינה משפטית של חובה בתקנון
עם זאת, יתכנו מקרים בהם תהיה הצדקה לבחינה משפטית ועניינית של חובה "תקנונית", עקב חובת זרועות הביטחון של המדינה לדאוג לאזרחיה כולם, בכל יישוב ויישוב.
המועצה האזורית (עם הממונים אצלה בנושאי הביטחון) וכן משטרת-ישראל, הינן כתובות לפניות לבדיקה ולנקיטת אמצעים, בכל נושאי השמירה על נפש ועל רכוש, בכל יישוב קהילתי.

רוב מיוחד של מצביעים
לגבי המישור הפנימי של האגודה השיתופית - כל שינוי בתקנון מחייב החלטה באסיפה הכללית באישור רוב מיוחד של מצביעים, ותוקפו של השינוי רק מעת אישורו ע"י "רשם האגודות השיתופיות".
בנוסף לחוקיותו ולסבירותו של כל תיקון תקנון בנושא, מבחינת תוכנו - כוחו התקנוני מותנה גם באישורו-רישומו על-ידי הרשם הארצי, כאמור.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים