zap group mishpati logo

פציעות קשות ושיתוקים - שאלות ותשובות מהפורום

האם ניתן לקבל פיצוי על נזק נפשי שנגרם בעקבות תאונה? ממי אפשר לקבל הוצאות אשפוז שנגרמו בעקבות תאונת דרכים קשה? שאלות אלו ואחרות נשאלו בפורום פציעות ושיתוקים קשים בפורטל משפטי. עו"ד עידו אמגור, מנהל הפורום, השיב

מאת: אמגור עידואמגור עידו משרד עו"ד
01.11.12
תאריך עדכון: 04.03.24
5 דק'
פציעות קשות ושיתוקים - שאלות ותשובות מהפורום

אשפוז אחרי תאונת דרכים

שאלה: אחי נפגע לפני חודשיים בתאונת דרכים (משאית שלא שמרה מרחק פגעה באופנוע שלו מאחור). הוא אושפז בהתחלה בבלינסון ועכשיו נמצא בשיקום ברעות (בשלב זה הוא לא מסוגל להזיז את שתי הרגלים, קצת את רגל ימין והרופאים לא מבטיחים שום דבר).

הוא אמור להשתחרר בעוד כשלושה שבועות מרעות, ואני לא יודע איך יוכל לחזור לדירה שלו (קומה 3 בלי מעלית). ניסיתי לברר ברעות מה אפשר לעשות, אך לא ממש נתנו לי תשובה. האם יש מה לעשות?

גם אתם רוצים לשאול שאלה? היכנסו לפורום פציעות קשות ושיתוקים

תשובה: ראשית, רצוי שתדע שאחיך זכאי לפיצויים על נזקיו הגופניים מחברת הביטוח שביטחה את האופנוע שלו בביטוח חובה, בתנאי שרישיון הנהיגה שלו היה תקף (אם לא, זכאי לפיצויים מחברת הביטוח של המשאית) הפיצויים הם עבור הפסד השתכרות, עזרה של אדם אחר בטיפול בו, התאמת דיור למצבו, הוצאות ניידות, כאב וסבל, טיפולים רפואיים, אביזרים רפואיים (הכל כמובן בהתאם למצבו וצרכיו).

זכותו לקבל גם תשלום מיידי מחברת הביטוח עבור צרכי מחייתו והוצאותיו כיום ("תשלום תכוף").
יש גם לבדוק זכויותיו בביטוח לאומי ופוליסות רלוונטיות אם היו לו (כגון אבדן כושר עבודה, סיעוד וכד').

בשאלתך לא ציינת אם הוא מתגורר לבד או עם משפחה, וכן האם הדירה היא בבעלותו או בשכירות, לכן אתן תשובה עקרונית לשאלתך הספציפית:
לקראת שחרורו מביה"ח יש למצוא דירה מתאימה למצבו, כלומר דירת קרקע או בבניין עם מעלית גדולה מספיק לכניסה של כסא גלגלים, בדירה עצמה צריך שיהיה חדר נוסף למטפל ושניתן יהיה להתנייד בה בכסא גלגלים, כלומר שיהיו לה פתחים רחבים, מסדרונות רחבים, חדרים נרחבים, חדרי אמבטיה ושירותים רחבים המתאימים לנכים.

אם אין כזו, יש לדאוג שניתן יהיה לבצע בה השינויים הנדרשים – לצורך כך ניתן להיעזר בייעוץ של מרפא(ה) בעיסוק באמצעות השרות הסוציאלי של ביה"ח. חשוב גם לדאוג למטפל מתאים ואם זר – לדאוג לקבל רישיון לעובד זר, ולהפנות מיד דרישה לתשלום לחברת הביטוח לכיסוי כל ההוצאות והצרכים.

פציעה קשה בתאונת דרכים בחו"ל

שאלה: אחי נפצע קשה בתאונת דרכים בדרום אפריקה (שלחו אותו לשם מטעם העבודה, והוא נפגע בזמן העבודה). לפני שבועיים הטיסו אותו לישראל ועכשיו הוא מאושפז בבית לווינשטיין לתהליך שיקום ארוך. עד עכשיו מקום העבודה שלו שילם כל מה שהיה צריך, כולל כרטיס טיסה בשביל גיסתי, אבל עכשיו כשהוא בארץ הם לא מוכנים לשלם יותר כלום. למי צריך לפנות? כמה אחוזי נכות אמורים להיות לו (הוא הולך רק עם הליכון ובקושי מזיז את הידיים)? את מי אפשר לתבוע?

תשובה: אם התאונה ארעה במסגרת עבודת אחיך אצל מעביד ישראלי ששילם לו משכורות וביטוח לאומי גם בעת עבודתו בחו"ל, התאונה תחשב לתאונת עבודה לצורך הביטוח הלאומי, ויש להגיש תביעה לביטוח הלאומי. כל עוד הוא מאושפז יהיה זכאי לגמלאות נכות. לכשישתחרר, ואם יהיה זקוק לעזרה, יהיה זכאי לגמלה מיוחדת עבור כך. אם לא יהיה נייד, יהיה זכאי לגמלאות ניידות והטבות ברכישת רכב. צריך לבדוק גם אם יש לו פוליסות המכסות אובדן כושר עבודה, או נכות, או סיעוד ואם כן, לתבוע את חברת הביטוח על המגיע לו, לפי מצבו. רצוי להתייעץ גם עם עו"ד המכיר את החוק בדרום אפריקה בדבר זכויותיו של אחיך שם לפיצויים עקב התאונה.

נכות נפשית מתאונת דרכים

שאלה: לפני שנה וחצי הייתי מעורבת בתאונת דרכים. נפצעתי קל אבל הייתי בהלם (יש לי מסמכים) ולא יכולתי לעבוד כמה חודשים. כיום המצב שלי לא כל כך טוב. האם אוכל לקבל פיצוי?

תשובה: ודאי שאת זכאית לתבוע פיצויים מחברת הביטוח הרלבנטית (אם היית נוסעת /נהגת – חברת הביטוח של הרכב בו היית ואם היית הולכת רגל – חברת הביטוח של הרכב הפוגע). לאנשים רבים נגרם נזק נפשי כתוצאה מתאונת דרכים, אפילו לא נפגעו בה פגיעה גופנית או שהפגיעה הגופנית הייתה קלה. בדרך כלל מדובר בתופעה נפשית הנקראת פוסט-טראומה ומאופיינת בסימפטומים כגון: חרדות, (למשל מנסיעה, חציית כביש וכד'), שינה לא טובה, הימנעות מפעולות שגורמות לחרדה, הסתגרות חברתית, רגישות לרעש, עצבנות, פגיעה בריכוז וזיכרון ועד דיכאון – יש כאל שיש להם את כל הסימפטומים ויש כאלה הסובלים מחלק מהסימפטומים ברמת חומרה משתנה מאדם לאדם.

אם יש לך מסמכי טיפול נפשי הקשורים לתאונה, ניתן להגיש כבר עתה תביעה לבית המשפט ולבקש למנות מומחה רפואי פסיכיאטרי שייתן חוות דעת אם נותרה לך נכות נפשית כתוצאה מהתאונה. בעקבות חוות דעתו ניתן יהיה לחשב הפיצויים המגיעים לך.

תקיפת כלב

שאלה: כלב של משפחה שגרה מס' בתים לידי קפץ עלי כשעברתי ליד הבית של אותה משפחה. הוא שרט אותי קשות ופגע לי בשמיעה. מאז שקרה המקרה, אני לא שומע באותה האוזן ואני עדיין לא יודע אם זה יהיה ככה לתמיד.

הכלב לא היה קשור, הוא היה סגור בחצר מאחורי השער, אבל הצליח לצאת מהשער ולהגיע אלי.
האם אני יכול לתבוע את המשפחה על תקיפת הכלב?

תשובה: ע"פ החוק חלה אחריות מוחלטת של בעל כלב לפצות כל מי שנפגע ע"י הכלב אפילו אם בעל הכלב לא התרשל (אלא אם הנפגע התגרה בכלב). במקרה שאתה מתאר נראה שבעל הכלב חייב לפצותך מכוח האחריות המוחלטת הנ"ל ואף נראה שהתרשל בכך שהכלב יכול היה לצאת מחצר הבית. גובה הפיצוי תלוי כמובן בחומרת הפגיעה. אחריות בעלי כלבים מכוסה בדרך כלל בפוליסת ביטוח הדירה שלהם והכיסוי מותנה ברוב המקרים במילוי הוראות החוק המתייחסות לכלבים (בדרך כלל חובת זמם ורצועה לכלב ברשות הרבים).

עוד בנושא:

7 עצות זהב לנפגע בתאונת דרכים

תאונת דרכים: שאלות ותשובות מומחה מהפורום

מדריך פיצויים בתאונת דרכים

תאונת דרכים: על זכויות הנפגעים

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים