zap group mishpati logo

מגמה עצובה: נקראים למילואים ומפוטרים

ועדה מיוחדת במשרד הביטחון הוקמה במטרה לסייע למי שפוטר בתקופה בה אסור לפטרו. היום - רלוונטי מתמיד

מאת: עו"ד שירה להט
18.11.12
תאריך עדכון: 17.10.13
3 דק'

בימים אלה נושא הקריאה למילואים נמצא בכותרות, כמו שקורה בכל פעם שיש הסלמה במצב הבטחוני. כאשר לא מדובר בצוי שמונה, מי שמשרת במילואים יודע שרוב הסיכויים שהזימון הבא למילואים יגיע במועד שלא כל כך נוח לו. וגם אם המועד נוח למי שנקרא למילואים, רוב הסיכויים שהוא לא יהיה נוח למעביד שלו או שלה.

יש מעבידים שתומכים יותר בשירות במילואים ויש כאלה שפחות. אבל גם בין אלה שפחות תומכים, יש כאלה שלא מסתפקים בלעקם את הפרצוף או בלבקש מהעובד להגיש בקשה לדחיית המילואים, ומרחיקים עד כדי פיטורי העובד או אי קבלתו לעבודה בגלל שירות המילואים.

אפליה על רקע מילואים
על פי נתוני נציבות שוויון הזדמנויות בעבודה, 5% מהפניות הנעשות אל הנציבות הן פניות בטענה של אפליה על רקע מילואים. חוק שוויון הזדמנויות בעבודה אוסר על אפלית עובדים (או מועמדים לעבודה) על רקע עצם שירותם או אי שירותם במילואים, וכן על רקע קריאתם למילואים או משך שירותם הצפוי במילואים. כך למשל, לאחרונה פנתה אל בית הדין לעבודה דיילת קרקע באל על שטענה כי היא פוטרה מעבודתה מאחר שיצאה לשירות מילואים. העובדת טענה, כי נאמר לה שיציאתה לשירות מילואים היא בעייתית, וכי החברה כעסה על כך ששירות המילואים לא נדחה למרות בקשה שהוגשה.

ועדה מיוחדת במשרד הביטחון
לצורך הבטחת זכויותיהם של העובדים המשרתים במילואים הוקמה במשרד הבטחון ועדה מיוחדת, אליה יכול לפנות מי שפוטר בתקופה בה אסור לפטרו, וכן מי שטוען כי פוטר בגלל שירות המילואים שלו או שלה.

לועדה יש סמכות להורות על ביטול הפיטורים והשבתו של העובד לעבודה, וכן יש לה סמכות לפסוק לזכות העובד/ת פיצויי כספי בשווי עד חמש משכורות חודשיות. במידה שמשכורתו של העובד נמוכה המשכר הממוצע במשק, נוהגת הועדה לקבוע את שיעור הפיצוי לפי השכר הממוצע במשק. נראה, כי העובדת בחרה לפנות אל בית הדין ולא אל הועדה במשרד הבטחון שכן בתביעה לבית הדין ניתן לתבוע גם פיצוי ללא הוכחת נזק לפי חוק שוויון הזדמנויות בעבודה, וניתן לכרוך בתביעה עילות נוספות. בדיקה של החלטות אחרונות של הועדה (המתפרסמות באתר היחידה להכוונת חיילים משוחררים) מעלה, כי הועדה נוהגת לפסוק פיצוי של 2-3 משכורות למי שהוכח כי פוטר/ה בשל שירות המילואים.

על פי הפרסומים ברשת, תביעתה של העובדת היא לפיצוי בסך של כ-200,000 ש"ח, בגין פיטורים ללא שימוע, פיטורים בניגוד לחוק האוסר על פיטורים בסמוך לשירות מילואים וכן בטענה לאפליה והפרה של חוק שוויון הזדמנויות בעבודה.

שימוש לרעה בשירות המילואים
הצד השני של המטבע הוא עובדים שעושים שימוש לרעה בשירות המילואים, למשל כדי לדחות את פיטוריהם. חיילי מילואים רבים נוהגים לוותר על הצורך בקבלת התרעה לקריאתם לשירות מילואים, מתוך רצונם לסייע ליחידה בה הם משרתים, או בשל מהות תפקידם (הבכיר) במילואים.
זה אמנם נדיר, אבל קרה. כך למשל, עובד שקיבל הזמנה לשימוע לפני פיטורים פנה אל יחידת המילואים שלו וביקש כי זו תוציא לו זימון למילואים, מעכשיו לעכשיו. בכך העובד מרויח את דחיית פיטוריו, שלא יכולים להיכנס לתוקף בתקופת המילואים ובמשך 30 ימים לאחר מכן. במקרים כאלה רשאי המעביד לפנות אל הועדה במשרד הבטחון, ולבקש להתיר את פיטוריו של העובד למרות קריאתו למילואים.

* הכותבת היא עו"ד המתמחה בדיני עבודה, ממשרד יגאל ארנון

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה