zap group mishpati logo

תקדים: ביהמ"ש למשפחה אפשר לבני זוג מאותו המין להתגרש

פסק דין אמיץ, בו התיר ביהמ"ש למשפחה נישואי בני זוג חד-מיניים, סולל את הדרך להגשת תביעות דומות

מאת: עו"ד שגיא בכור
04.12.12
תאריך עדכון: 13.01.14
4 דק'

עד היום תושבי ואזרחי ישראל אשר רצו לערוך נישואין ו/או גירושין של בני זוג חד מיניים, לא הוכרו רשמית בישראל על פי החוק כנשואים ו/או גרושים וכבעלי זכויות של נשואים ו/או גרושים, ולמעשה הם מוכרים בחזקת ידועים בציבור בלבד. 

נישואין חד-מיניים והסכם חיים משותפים

מדינות רבות מכירות במוסד הנישואין החד-מיניים. בין מדינות אלו ניתן למנות את קנדה, ספרד, הולנד, שבדיה, פורטוגל, בלגיה, איסלנד וגם חלק ממדינות אמריקה. על כן, רבים מהזוגות החד – מיניים בישראל פונים למסלול של חתונה אזרחית בחו"ל, וחוזרים לארץ עם תעודה, המאפשרת להם להירשם במשרד הפנים ובמרשם האוכלוסין כזוג לכל דבר.

יצוין, כי בפועל אין בכך ערך מוסף לעומת עריכת מסמך – הצהרה מאומתת ע"י עו"ד  (נוטריון) כידועים בציבור לקבלת הזכויות הנובעות מכך. עד היום נדרשה הכרה נוספת ע"י ערכאות בתי המשפט כדי להפוך את ההליך הזה לבעל ערך בעיני המערכת המשפט בישראל.

אחת החלופות הנפוצות עד היום הייתה חתימה על הסכם חיים משותפים שנערך בין ידועים בציבור, וזאת על ידי הוכחת ניהול משק בית משותף לאורך תקופה מסוימת, כאשר בני הזוג לא היו מעוניינים להינשא (אם בפועל ואם בכורח כאמור). עניין זה מקנה לבני זוג את מירב הזכויות כמו אצל זוגות נשואים כדין.

אלו שכן החליטו להינשא עשו זאת בחו"ל, כדי לקבל את המסמכים הרצויים ולחזור עמם ארצה ולעדכן את רישומי משרד הפנים כבני זוג נשואים, כמו גם כדי לזכות בהטבות שונות השמורות לבני זוג נשואים בלבד.

לראשונה בישראל - גירושי בני הזוג מאותו המין

נשאלת השאלה, מה קורה במצב בו בני הזוג מאותו המין נישאו בחו"ל ובשלב מסוים החליטו להתגרש.
לפי ההלכה היהודית, היא ההלכה השלטת במדינה בכל הקשור לנישואים וגירושים בין בני זוג יהודיים בישראל, אין כל הכרה בנישואים חד מיניים, כלומר: אין אפשרות גם לגרש זוג כזה, אפילו נישאו בחו"ל, ונרשמו כזוג נשוי במשרד הפנים, מאחר שבני זוג כאלה לא מוכרים מלכתחילה כזוג נשוי. הדין החל בבית הדין הרבני הינו הדין הדתי ו/או דין תורה, ועניין זה משליך לגבי הערכאה המוסמכת לדון במקרה כזה.

אולם לאחרונה (ביום 21/11/12), החליט כב' השופט יחזקאל אליהו מבית המשפט לענייני משפחה ברמת-גן בפס"ד אמיץ, להתיר נישואין של בני זוג חד מיניים. באותו המקרה דובר בבני זוג שנישאו בקנדה. בני הזוג אשר היו פרודים מזה כ-3 שנים לא יכלו להתגרש, שכן הם לא פתחו ברבנות תיק גירושין בפועל בשל היותם  חד מיניים. בני הזוג ערכו תחילה הסכם פירוד אשר אושר ע"י בית המשפט לענייני משפחה וקיבל תוקף של פס"ד לפני כשנה וחצי.

במסגרת אותו פסק דין, ביקשו בני הזוג הנ"ל מבית המשפט להמליץ בפני משרד הפנים למחוק את הרישום כ"נשוי", וזאת מכיוון שאין הליך במדינת ישראל המאפשר לבטל את מעמדם כנשואים, ומשרד הפנים סירב לשנות את רישום המבקשים כנשואים על בסיס אישור ההסכם בלבד.

המבקשים ציינו, כי לא יכלו לפנות לערכאות בקנדה, מאחר שהגירושים שם, בניגוד לאקט הנישואין, הם אקט שיפוטי, המצריך את המבקשים לעמוד בתנאי הסמכות בקנדה.

כך בפסיקה ראשונה מסוגה, קבע כב' השופט אליהו, כי בית המשפט לענייני משפחה הוא הפורום הטבעי, הפורום הנאות לדון בתביעת גירושין מסוג זה, בשל העובדה שבית הדין הרבני אינו מכיר בנישואים חד מיניים ורואה בהם חטא ("משכב זכר"), ועל כן הפקיע מהם את הסמכות לדון בנושא. עוד הוסיף השופט, כי עצם ההתמהמהות בפתיחת התיק בבית הדין הרבני כבר הפקיעה מבית הדין הרבני את הסמכות לדון בתביעה, וכי בית הדין הרבני הינו פורום "זר" ו"מלאכותי" לדיון בנושא.

עוד הוסיף כב' השופט יחזקאל אליהו, כי התרת נישואי הצדדים, הינה צדו השני של המטבע בעניין רישום בני זוג נשואים, אשר הינה הלכה מקובלת זה מכבר, וכי "אין הדעת נותנת וסובלת כי התובעים אשר החליטו בהסכמה משותפת לפרק את קשר הנישואין יישארו כבולים זה לזה, הדבר נוגד את זכויות וחירויות הפרט, מנוגד לחוקי היסוד ולערכים בסיסיים של צדק ושיוון". על כן, הורה בית המשפט על התרת הנישואין בין התובעים. 

פתח לתביעות דומות נוספות

פסק דין זה הינו תקדים בנושא זה, ויכול לפתוח פתח רחב להגשת תביעות נוספות להתרת נישואין בין בני זוג חד מיניים, שעד כה לא היה כל מוצא לבעייתם בישראל, והם נאלצו לנדוד לצורך כך אל מעבר לגבולות ישראל או לחילופין להנציח את רישום מעמדם הלא נכון בלית ברירה, ובניגוד לרצונם.

* עו"ד בכור מנהל את פורום בית דין רבני בפורטל משפטי, ומתמחה בתחום המעמד האישי.

   הפרופיל של עו"ד שגיא בכור באתר משפטי

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה