zap group mishpati logo

רכוש אבוד? מדיניות ממשלת רומניה

מהי מדיניות ממשלת רומניה הנוכחית בנוגע לפיצויים לגבי רכוש שהולאם?

מאת: עו"ד חיים ינאי ינקולוביץעו"ד ינאי (ינקולוביץ) חיים (אזרחות רומנית)
20.12.12
תאריך עדכון: 04.03.24
3 דק'
רכוש אבוד? מדיניות ממשלת רומניה

עם נפילת המשטרים הקומוניסטים במזרח אירופה החלו מדינות מערב אירופה וישראל ללחוץ על ארצות אלה לחוקק חוקים להחזרת רכוש או מתן פיצויים לאלו שרכושם הולאם לטובת המדינה.

ברומניה נשאו לחצים אלה פרי והיא חוקקה את חוק 10/2001 שהקצה תקופה של כשנה וחצי לבעלי רכוש נדל"ן שהולאם בין השנים 1945-1989 להגיש תביעות לעיריות בהן היה הרכוש הנ"ל או לחברות כלכליות שמחזיקות ברכוש זה.

על התובע היה להוכיח את זכות הבעלות שלו או של מורישיו, ובמידה שהנכס לא נמכר על-ידי הרשויות בהתאם לחוק 2012/95 (חוק שאפשר למדינה למכור נכסים מולאמים), אזי מוחזר הנכס לבעליו. בעקבות השתדלויות נוספות חוקק חוק 247/05 אשר הרחיב את אפשרויות התביעות והחיל אותן גם על מגרשים חקלאיים, יערות ועוד.

בפועל, מי שמיהר והגיש תביעה וטיפל בה כראוי - לרוב בעזרת עורך דין מיומן - קיבל את הנכסים בחזרה והספיק לממשם ולמכור אותם במחירים גבוהים. במידה שהנכסים נמכרו על-ידי הרשויות לפני הופעת חוק 10/2001 הוא קיבל תשלום במזומן - עד 200,000 יורו, והיתרה שולמה במניות קרן Fondul propietatea אליה הועברו מניות הממשלה בחברות מובילות במשק.

בשנים האחרונות, עקב המצב הכלכלי הקשה, הפסיקה קרן Fondul propietatea לבצע תשלומים או להעביר תשלום במניות ושווי מניותיה בבורסה ירד בלמעלה מ- 50%.
לאחרונה הורתה ממשלת רומניה לדחות את כל התשלומים לזכאים עד סוף 2012 וכנראה שתחדש את ההוראה גם בשנת 2013.

למרות זאת, גם מי שלא הגיש תביעה לפי חוק 10/2001 זכאי עדיין לתבוע את רכוש הנדל"ן על-פי החוק הכללי, אך התהליך כרוך בניהול Cod Civil משפטים ובהוצאות משפטיות.

יש לציין, כי ללא קשר לחוקים אלה ניתן להגיש תביעות בגין החרמת זהב ותכשיטים בתקופה הקומוניסטית. אותם אנשים שנתפסו בהסתרת זהב ישבו לרוב בבית סוהר בגין עבירה זו, אך יורשיהם שהגישו תביעות קיבלו את שווי הזהב, מטבעות הזהב או התכשיטים לפי שווי השוק וזכו בסכומים גדולים.

בנוסף, ניתן לקבל פיצוי על-פי חוק מיוחד עבור ריצוי עונש מאסר בגין הליכים משפטיים בעלי גוון פוליטי. המשמעות היא שאותם אלה שהחזיקו זהב וישבו בבית הסוהר, או יורשיהם, זכאים לקבל פיצויים על פי אותו חוק מיוחד.

רוצים לשאול שאלה? היכנסו לפוורם דרכון/אזרחות רומנית

מן הראוי להוסיף, כי ברומניה קיים אף חוק מיוחד המקנה זכות לקבלת קיצבה קטנה של 100 יורו לחודש לאנשים שסבלו מרדיפות בתקופת המשטר הנאצי במלחמת העולם השנייה ואשר נאלצו לעזוב את בתיהם.

* תחומי עיסוק: דיני מסחר, נדל"ן, דינים אזרחיים ומעמד אישי, פעולות ברומניה.
** טלפון: 09-9542636, דוא"ל: haim@ianailaw.co.il

עו"ד ינאי (ינקולוביץ) חיים (אזרחות רומנית)

עו"ד ינאי (ינקולוביץ) חיים (אזרחות רומנית)

עו"ד חיים ינאי (ינקולוביץ) עוסק בתחום משנת 1966. עו"ד ינאי בקיא בחוק הרומני ומקושר למאגרי מידע עדכניים על מצב החקיקה והפסיקה ברומניה. המשרד פועל הן בישראל וברומניה ומעניק את השירותים המשפטיים, בתחומי המשפט הבאים: משפט מסחרי, אזרחי, עסקאות מקרקעין, ירושות ועיזבונות בישראל וברומניה, תאונות דרכים בישראל ובורומניה ותחומים נוספים.

דין רומני, זכויות ניצולי שואה, נוטריון, משפט מסחרי, מקרקעין ונדל"ן, אזרחות, דין ודרכון זר, ייצוג בבית משפט

האם מאמר זה עזר לך?

ZAP משפטי
צרו קשר
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה
מאמרים נוספים
עו"ד ינאי (ינקולוביץ) חיים (אזרחות רומנית)

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה