zap group mishpati logo

הקשר הפולני - השבת רכוש יהודי בפולין

כיצד מקבלים אזרחות פולנית ומהי הדרך להשבת רכוש פולני?

24.12.12
תאריך עדכון: 30.03.24
3 דק'
הקשר הפולני - השבת רכוש יהודי בפולין

השבת רכוש יהודי בפולין והשבת אזרחות פולנית פותחות שער לשחזור היסטורי של עבר עמנו ומביאות לעתים תכופות לגילוי עובדות מרתקות הנחשפות לאורך מסע השורשים במנהרת הזמן.

מאז כניסתו לתוקף במאי 2012 של חוק האזרחות הפולני החדש, ניתן להחזיר אזרחות פולנית גם לגבי מבקשים אשר אבותיהם שירתו בצה"ל לפני שנת 1951, ובלבד שנולדו לפני מועד חיולם לצה"ל. 
אזרחות זו הינה אישית ולא מועברת לדורות ההמשך. עם זאת, בפני המבקשים הללו עומדת האפשרות להגיש בקשה זו גם עבור צאצאיהם, מכוח הענקה נשיאותית בתנאי שהצאצאים יוכיחו זיקה למדינת פולין כלומר, יישבו על ספסל "המכון הפולני" (כן, יש כזה בתל אביב) וילמדו את השפה ומבוא לתולדות פולין. אין שינוי לגבי אותם הצאצאים אשר אבותיהם לא שירתו בצה"ל עד המועד הקובע. כמו כן, לגבי אותם אזרחי פולין החדשים אשר להם ילדים קטינים כדאי לאזרח אותם לפני הגיעם לגיל הבגרות, כדי שלא ניתן יהיה לשלול מהם את הזכות בבגרותם.

ההליך הוא פשוט, קצר ולא יקר אך אין לשכוח כי שני ההורים חייבים להביע הסכמה למתן האזרחות הזרה לקטין.

מה נותנת האזרחות הפולנית?
אישור האזרחות הפולנית מהווה מסמך פולני פנימי ואינו מעניק, כשלעצמו, הטבות כלשהן. אך הוא כן מהווה בסיס להנפקת דרכון אירופי ותעודת זהות במדינה בה בעל הדרכון הופך לתושב. כך זוכה בעל הדרכון לזכויות של תושב מקומי - לרבות בטוח בריאות ממלכתי, אך למעט השתתפות בבחירות למוסדות המדינה. חשוב לציין כי במקרה זה גם בן/בת הזוג זכאים למין "גרין קארד אירופי", המעניק אותן זכויות והופך גם אותו/אותה לבעל/ת דרכון אירופי בתום 3-5 שנות תושבות באותה מדינה.

השבת רכוש בפולין
בנושא השבת הרכוש יש לנהוג במשנה זהירות. לאחרונה פונים גורמים פולנים לאזרחים ישראלים ממוצא פולני שהינם יורשים פוטנציאלים, בלווי הודעה כי נמצא רכוש אבותיהם. בנושאים אלו רצוי לקבל הדרכה של עורכי דין ישראלים המתמצאים ברזי החוק הפולני, הואיל ובמקרים רבים השבת הרכוש כרוכה בעלויות ותשלום מסים. כמו כן, בתחום זה נחשפות לא אחת הונאות כגון התחזות ליורשים בלווי פסקי דין כוזבים, הצהרות מוות שקריות, העלמת קיומם של קרובי משפחה ואף זיוף צוואות.

גם בנושא האזרחות הפולנית רצוי לפנות לעורכי הדין הישראלים העוסקים בתחום, להם הניסיון והאחריות המקצועית לה מחויב כל עורך דין ישראלי.
צעד כזה יחסוך לכם בעתיד אמירות - שנשמעו לא פעם - נוסח "פניתי למשרד פולני, שילמתי כסף ולא שמעתי ממנו עוד".

* תחומי עיסוק: אזרחות פולנית, השבת רכוש ונכסים בפולין.
** טלפון: 03-6123162, דוא"ל: evakuklis@bezeqint.net

אוה קוקליס משרד עו"ד

אוה קוקליס משרד עו"ד

אווה קוקליס משרד עורכי דין בתל-אביב, בבעלות עו"ד אווה קוקליס, מספק ייעוץ משפטי בתחומים הבאים: קבלת אזרחות פולנית / ליטאית, קבלת דרכון פולני / ליטאי והשבת רכוש של יהודי פולין. כמו כן, עוסק המשרד בחוזי מקרקעין וממון, עריכת צוואות ותרגום נוטריוני בשפות רוסית, אנגלית, ליטאית ופולנית.

האם מאמר זה עזר לך?

ZAP משפטי
צרו קשר
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה
מאמרים נוספים
אוה קוקליס משרד עו"ד

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה