zap group mishpati logo

מה בין מחיקת חברה לפירוק חברה?

הדרך הנכונה לסיום חייה של חברה היא ע"י פירוקה.

מאת: עו"ד אורנית אבני-גורטלר
19.01.10
תאריך עדכון: 20.01.16
3 דק'
מה בין מחיקת חברה לפירוק חברה?

עם כניסתו לתוקף של חוק החברות החדש (ב-1999), בוטלה האפשרות של מחיקת החברה בשל חוסר פעילותה. הדרך הנכונה לסיום חייה של חברה היא ע"י פירוקה.

לאחרונה, ביהמ"ש המחוזי בנצרת דן בבקשה לביטול צו בימ"ש מה-3 בדצמבר 2008, שמכוחו בוטלה מחיקת החברה "משק חלב יוסף יהודה בע"מ", ולהורות לרשם החברות למחוק את החברה בשנית מפנקס החברות. ביהמ"ש דחה את הבקשה, וקבע כי הדרך הנכונה לסיים חיי חברה שחדלה לפעול היא באמצעות פירוקה.

ב-10 במרץ 1999 הגיש המבקש, יהודה יוסף, בקשה לרשם החברות למחיקת חברה, לאחר שהיא הפסיקה את פעילותה. ב-16 במאי אותה שנה נמחקה החברה מפנקס החברות.
באותו זמן יוסף לא שם לב לכך שטרקטור שעמד בחצר ביתו עדיין רשום על שם החברה.

משנמכר הטרקטור, והתברר כי לא ניתן להעביר בו את הבעלות עקב מחיקתה של החברה, פנה יוסף לבית המשפט ב-16 באוקטובר 2008 בבקשה שיורה על ביטול מחיקתה של החברה, כדי שניתן יהיה לחתום ולהעביר את הבעלות בטרקטור לקונה.


ב-3 בדצמבר 2008 ביהמ"ש הורה כמבוקש על ביטול מחיקת החברה והחזרת שמה לפנקס רשם החברות.
הבעלות בטרקטור הועברה במשרד הרישוי, ולטענת יוסף בכך הושלמו הפעולות שלצורך ביצוען נדרשה החייאת החברה. על כן, הוא פנה שוב לביהמ"ש כדי שיבטל את החייאת החברה, ויורה על מחיקתה מפנקס החברות.
המשיב, רשם החברות, התנגד לבקשה, ודרש את פירוק החברה במקום מחיקתה.


המבקש טען בנוסף, כי פירוק החברה הוא הליך מסורבל וארוך שכרוך בעלויות, וכי מטעמי יעילות וצדק יש ללכת בדרך של מחיקת החברה, להבדיל מפירוקה.

לייעוץ בנושא מחיקת חברה או פירוקה פנה אל עורך דין המתמחה בדיני תאגידים!

החוק לא מאפשר כיום למחוק חברה

השופט עאטף עיילבוני קבע, כי הדרך של רשם החברות היא הדרך הנכונה, שכן כיום הדין לא מאפשר לביהמ"ש להורות על מחיקת חברה, אלא על פירוקה. השופט הוסיף, כי: " משניתן הצו, ומחיקת החברה בוטלה, ופעולות בשם החברה אף בוצעו לאחר החייאתה, אין להורות על ביטול הצו באופן שהחברה תיחשב שוב כמי שנמחקה מפנקס החברות".

בסוף פסק הדין, השופט ציין, כי אם תוגש בקשת פירוק מרצון, ביהמ"ש מצפה מרשם החברות לסייע למבקש בהליך פירוק החברה ככל שאפשר, כך שיסתיים במהירות האפשרית ובעלויות מינימאליות.

(בש"א 611/09 יהודה יוסף נ' רשות התאגידים - רשם החברות).
• ב"כ המבקש: עו"ד חובב ביטון

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה