zap group mishpati logo

חשיבותו של רישיון עסק בצל האסון בספא במרינה

מהו רשיון עסק? איזו חשיבות יש לקבלתו? ומהי הסנקציה של מפר החוק? לפניכם מדריך בנושא

03.01.13
תאריך עדכון: 30.03.24
5 דק'
חשיבותו של רישיון עסק בצל האסון בספא במרינה

בעקבות האסון שקרה בספא במרינה, יש מקום להתייחס לחשיבות של רישיון עסק בר תוקף. ככל ואם ממצאי החקירה הראשונית נכונים, האסון היה יכול להימנע אילו "הספא" היה מחזיק ברישיון עסק.

כבר כאן המקום לציין, כי לפני כל הדרישות, ההשקעות הכספיות, והתוכניות הצופות פני עתיד, עומדת חובה, בראש ובראשונה לפעול לקבלת רישיון עסק, וזאת עוד לפני שהעסק נפתח.

א. מהו רישיון עסק?
רישיון עסק הינו אישור הניתן ע"פ חוק המגדיר את העסק כישות כלכלית נפרדת הרשאית לפעול בתחום עיסוקה.


ב. מה הרציונאל העומד בדרישתו של רישיון העסק?
מטרתו של חוק רישוי עסקים, אשר נחקק ב-1968 הייתה לקבוע הסדרים מחייבים לכלל העסקים במדינת ישראל במטרה להגן על הציבור ממפגעים כאלה ואחרים שיכולים להיגרם כתוצאה מפעילות הרגילה של העסק. שר הפנים קבע תקנות אשר מייפות את כוחן של הרשויות המקומיות לפקח על דרישות החוק בגין קבלת רישיון עסק.
ג. הבירוקרטיה הדרושה לשם קבלת רישיון עסק
1. ההליך הבירוקראטי- אם הבירור יתחיל מבעוד מועד לפני פתיחת העסק, ניתן יהיה לקבל את הרישיון כמה שיותר מהר, זאת מכיוון שההליך הבירוקראטי לקבלת רישיון עסק עלול לקחת זמן.

על כן מומלץ להיעזר בעו"ד בקי בתחום רישוי העסקים אשר יבדוק אם אין מניעה חוקית לקבלת רישיון עסק עבור עסקכם המיועד ואף יסייע בהגשת הבקשה, כדי לקצר את ההליך משמעותית.

2. פניה למחלקת רישוי עסקים ברשות המקומית –מחלקת רישוי עסקים היא הגוף שינפיק את הרישיון עבורכם כך שתצטרכו לעמוד בקריטריונים אשר ידרשו וזאת על פי חוק.

3. אישורים למיניהם - כל עסק וסוגו צריך אישורים שונים מגופים שונים, לדוגמה: בעסק בתחום חיי הלילה יש צורך באישורים כגון: משטרה, תוכנית מהנדס בטיחות, תוכנית מבנה העסק, אישור מכבה אש, אישור משרד הבריאות, וכד'. כדי לקבל את הרישיון יש למלא אחר הוראותיהן של הרשויות השונות בקפידה. יודגש, כי רשימת האישורים איננה רשימה סגורה וייתכן שיתבקשו אישורים נוספים לפי שק"ד הרשות המקומית.

4. זהירות שיפוץ!- חשוב לציין, כי אם הנכם מחזיקים ברישיון עסק, אך מעוניינים לשפץ את עסקכם, ישנה חובה להיזהר שלא לסטות מהקריטריונים שהונחיתם לעמוד בהם בעבר כדי לקבל רישיון עסק. במקרה שתסטו, יכולה העירייה לשלול ואף לא לחדש את רישיון העסק, ובמקרה של אסון בעלי העסק עלולים להיחשב כמי שלא החזיקו רישיון עסק בר תוקף. מלבד זה, חשוב לבדוק מבחינה משפטית, כי השיפוץ אינו משנה את תוכנית העסק שאז יש צורך להחל את כל התהליך מחדש.

5. רישיון שלא למראית עין- החובה היא כל עוד עסקכם קיים, לעמוד בתנאי הרישיון. לדוגמה, אם חויבתם להתקין מטפי כיבוי ואלה פגומים (בהנחה שידעתם על ליקוי זה ולא הסרתם אותו), אתם עלולים להיחשב להיחשב ככאלו שלא מחזיקים ברישיון עסק תקף.

התהליך הבירוקראטי של רישיון עסק אולי מתיש, אולם ישנה חשיבות עליונה לקבלתו. תהליך זה אף טומן בחובו את הצורך בהכרת החוק ולמידתו, ועל כן מומלץ, הן כדי לקצר את ההליך הבירוקראטי והן כדי לקבל הנחיות משפטיות לגבי עסקכם, להיוועץ עם עו"ד בקי בתחום.  

חשיבות קבלת רישיון עסק
כאן המקום להבהיר, כי בראש ובראשונה, קיימת חשיבות מוגברת ומוחלטת להחזקת רישיון עסק תקף כדי למנוע סיכון חיי אדם.
כך לדוגמה: עסק אשר מבקש לפעול בתחום המזון וההסעדה נדרש לעמוד בקריטריונים נוקשים מבחינה תברואתית כגון: ציוד מתאים, ניקיון העסק, שירותים תקינים ועוד, זאת כדי למנוע מפגע תברואתי לקהל הלקוחות.
מלבד זאת קיימת דרישה לקבל אישור ממכבה אש, וייתכן שיידרש להתקין מטפי כיבוי אש למיניהם אשר יפעלו במקרה של שרפה. גם במקרה זה המטרה הינה  למזער נזקי שרפה העלולים לעלות בחיי אדם.

המטרה של מבחני רישוי העסקים היא לבחון אם אמצעי הבטיחות בעסק קיימים ותקינים. הסטטיסטיקה מלמדת, כי במקרים שבהם קיימים מפגעים בעסקים, מדובר בעסק שהתנהל ללא רישיון בתוקף. על כן קיים קשר ישיר בין העסקים שלא מחזקים ברישיון עסק בר תוקף, למפגעים כאלה ואחרים אשר נגרמו לציבור לקוחותיהם.
הסנקציות

בעל עסק אשר יפעיל עסק ללא רישיון בר תוקף צפוי לקנסות וכתבי אישום פלילים, קל וחומר, אם קרתה טרגדיה בעסקו, אשר עלתה בחיי אדם או נזקי גוף למניהם.

כמו כן, בעל עסק זה חשוף לתביעות אזרחיות בגין נזקים שנגרמו לצדדי ג, ככל שנגרמו, עקב הפעלת העסק ללא רישיון.

*האמור במאמר אינו מובא כתחליף לקבלת יעוץ משפטי של עורך דין והוא מהווה מידע כללי בלבד, אשר אינו מהווה ייעוץ משפטי מחייב ואין להסתמך עליו בכל צורה שהיא. כל פעולה שנעשית ע"פ המידע והפרטים האמורים במאמר זה הינה על אחריות המשתמש בלבד. בכל מקרה ספציפי יש להיעזר בבעל מקצוע המתמצא בתחום. בכל מקרה, השימוש באמור במאמר זה אינו יוצר יחסי עו"ד לקוח בדרך כלשהי, בין משרד עו"ד הרשקוביץ ובין המשתמש, משרד עו"ד גיא הרשקוביץ אינו אחראי בשום צורה ואופן לתוצאות השימוש במידע המובא באתר זה, כל עוד השימוש במידע נעשה שלא באמצעות משרד עו"ד גיא הרשקוביץ.

גיא הרשקוביץ עו"ד מגשר ונוטריון

גיא הרשקוביץ עו"ד מגשר ונוטריון

משרד עו"ד, מגשר ונוטריון גיא הרשקוביץ – מומחים במשפט אזרחי ומסחרי

האם מאמר זה עזר לך?

ZAP משפטי
צרו קשר
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה
מאמרים נוספים
  • חוק רישוי עסקים - המטרות שנועד לקדמן

    חוק רישוי עסקים - המטרות שנועד לקדמן

    מהן התוצאות האפשריות של ניהול עסק ללא רשיון? לפניכם מידע חשוב. לגזור ולשמור
    4 דק'
  • חב' הגיחון גבתה שלא כדין ותפצה

    חב' הגיחון גבתה שלא כדין ותפצה

    ..." דומה כי אפשרות זו, לעזור לאזרח לעמוד בדרישות, כלל לא עמדה לנגד עיניהם של פקידי הנתבעת", כך נכתב בפסק הדין שניתן נגד חב' הגיחון, במסגרתו חויבה החברה לפצות אדם בשל גבייה שלא כדין והתנהלות לא תקינה.
    3 דק'
  • תביעה נזיקית ראשונה של מאומץ בוגר נגד השירות למען הילד

    תביעה נזיקית ראשונה של מאומץ בוגר נגד השירות למען הילד

    אישה שביקשה לפתוח את תיק האימוץ ולגלות את זהות הוריה הביולוגיים נתקלה בשקרים, בעיכובים ובהתנהלות רשלנית של השירות למען הילד. התביעה שהגישה היא הראשונה שמגיש מאומץ בוגר כנגד השירות בגין התנהלותו בפתיחת תיק אימוץ
    5 דק'
גיא הרשקוביץ עו"ד מגשר ונוטריון

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה