zap group mishpati logo

פשיטת רגל והוצאה לפועל

מה בין פשיטת רגל להוצאה לפועל ומתי שני המצבים הללו נפגשים?

מאת: דורה כהן ויצמן-משרד עו"ד
08.01.13
תאריך עדכון: 28.03.24
3 דק'
פשיטת רגל והוצאה לפועל

חובות הם דבר שאיש לא רוצה להיקלע אליו, אך במקרים מסוימים, הדרך לשם מאוד קצרה. וברגע שהגעת למדרון, אתה מגלה עד כמה הוא חלקלק. במקום שהחובות ימוזערו הם רק הולכים ותופחים, ואתה נותר עם עול שקשה להתמודד איתו. שני אמצעים שמספקים דרך התמודדות טובה, הם הליכי פשיטת רגל ולשכות הוצאה לפועל.

מהו מוסד ההוצאה לפועל?

לשכות ההוצאה לפועל פועלות תחת משרד המשפטים. תפקידן הוא להביא ליישוב סכסוך בין שני צדדים, אך לא מבחינת גישור אלא מבחינה כלכלית: להבין כיצד ניתן ליצור מצב בו החייב משלם את חובו לאדם אשר זכאי לחוב על פי דין. באמצעות פתרון השאלה הזו, ראש הלשכה למעשה מוציא אל הפועל את החוקים בנושא ומיישם אותם, ומכאן שם המוסד הזה.

ההוצאה לפועל היא בעצם מקום בו דנים בחובות. כאשר בית המשפט מחייב אדם לשלם דבר מה והוא לא ביצע אותו, או כאשר בידי אדם מסוים הוכחות כי אדם אחר חייב לו כסף אך הוא אינו משלם אותו - אזי הצד לו חייבים כספים, שהוא הנושה, יכול להגיש ללשכות ההוצאה לפועל פניה בנושא, במטרה להביא לתשלום החוב.

מערכת ההוצאה לפועל יכולה לחייב את החייב בתשלום הכספים המדוברים או החובות (זה לאו דווקא יהיה תמיד כסף), על ידי נקיטת צעדים מסוימים: עיקול של רכוש, צווי עיכוב יציאה מהארץ, הטלת עיקולים זמניים על חשבונות של החייב ועוד ועוד. המטרה בסופו של דבר היא לא 'להוריד את החייב על הברכיים' אלא להבטיח שהוא ישלם את חובו ויוכל גם הוא להמשיך בחייו כרגיל, עד כמה שניתן.

ומתי מתרחשת פשיטת רגל?

פשיטת רגל היא מקרה קיצוני של היקלעות לחובות. כאמור, כאשר אדם מתחיל לצבור חובות, הוא עשוי לגלות כי מהר מאוד הם הולכים ותופחים. אם בשלב מוקדם הוא עוד יכול להגיע להסדר של פריסת חובות למשל (מה שנהוג לעשות לא מעט במסגרת דיון בהוצאה לפועל), הרי שכאשר הוא נמצא במצב של פשיטת רגל, הוא לא יוכל לשלם גם את זה.

פשיטת רגל היא חדלות פירעון, מצב בו אדם אינו יכול לפרוע את חובותיו גם אם ינסה לעשות זאת בשלל צורות. חשוב להבין: עבור אותו אדם מדובר במצב ביש, תחתית הבור ללא ספק, אך כנראה שעבור הנושים מדובר בעניין דרמטי עוד יותר. הם כנראה לא יקבלו עוד את כספם בחזרה.

 

ראיון וידאו: עו"ד טל גוטרמן על ההבדל בין פשיטת רגל והוצאה לפועל

 

מתי נפגשות שתי הסיטואציות - פשיטת רגל מול הוצאה לפועל

אדם אשר פשט את הרגל כנראה כבר נפגש קודם לכן עם לשכת ההוצאה לפועל, ואם לא - ייתכן מאוד שזו חלק מהסיבה לכך שהגיע למצבו הנוכחי. במקרים לא מעטים, הליכי הוצאה לפועל מאפשרים לחייב להיחלץ מהר מהחובות אליהם נקלע, על ידי ביצוע מהלכים דרמטיים (שאולי לא היה מבצע בעצמו) - אך יעילים ביותר.

בנוסף, הליכי הוצאה לפועל רבים מתחילים בצעד סטנדרטי ותמים לכאורה ומסתיימים בפשיטת רגל. אלו מקרים בהם החייב ניסה להגיע להסדר אשר יבטיח כי הכסף יועבר למי שזכאי לו, אך עם הזמן המצב רק הלך והידרדר, והוא לא היה יכול עוד לשלם את חובו.

במקרה כזה, מי שיכריז על פשיטת רגל יהיה ככל הנראה ראש לשכת ההוצאה לפועל. לאחר שנבדקו כל האפשרויות והתברר באופן סופי כי אותו אדם לא מסוגל לשלם את חובו בשום צורה, הוא יוכרז כפושט רגל, ולמעשה שולחנו הכלכלי 'ינוקה' לגמרי מחובות, כמו גם משלל זכויות כלכליות בהן החזיק (נכסים, חשבונות בנק וכדומה).

*הסקירה באדיבות משרד עורכי דין דורה כהן ויצמן

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה