zap group mishpati logo

עוד ארוכה הדרך אל רישיון העסק

בשל הההליכים הבירוקרטיים הסבוכים, מרבית העסקים בישראל מתחילים לפעול מבלי שיהיה בידיהן רשיון עסק כדין

17.01.13
תאריך עדכון: 30.03.24
3 דק'
עוד ארוכה הדרך אל רישיון העסק

בעלי עסקים שהם נעדרי רישיון עסק אינם עבריינים. הם אינם עוברים בכוונה על חוק רישוי עסקים. ישנו כשל מובנה בחקיקת רישוי העסקים במדינת ישראל אשר גורם להם לחטוא בחטא של פתיחת עסק ללא כל רישיון.

בעל עסק חייב הרי לרכוש או לשכור מקום ראוי לעסקו. הוא חייב לגייס עובדים, לשלם ארנונה, לשלם עבור חשמל ומים, להשקיע במיתוג ופרסום של העסק, ולא ניתן לדרוש ממנו להמתין בסבלנות שנה תמימה עד אשר יואילו כל הרשויות בטובן לתת לו את האישורים הנדרשים לשם קבלת רישיון העסק הנכסף.

למציאת עו"ד בתחום זכויות עובדים במשפטי

ההליך בישראל - מהארוכים בעולם

אכן, הליך רישוי העסקים בישראל הוא מהממושכים בעולם. ישראל משתרכת אפילו אחרי סוריה ומצרים במידרג הבירוקרטיה העולמית של הוצאת רישיון עסק. בממוצע אורך הליך זה כשנה תמימה, ולעיתים אפילו יותר. כלום סביר לדרוש מבעל חנות שיביט על התקרה יחד עם עובדיו במשך שנה תמימה, ולא יעשה מאומה עד אשר יקבל את הרישיון?

הרי גם הרשויות עצמן דורשות, כי העסק יפתח, וכי הביקורות לצורך קבלת רישיון העסק יבוצעו במהלך התנהלותו של העסק לאחר פתיחתו. כך, לדוגמא, משרד הבריאות דורש מראש, כי הביקורות בעסק יערכו רק לאחר שהעסק יפתח, וזאת על מנת שיוכלו אנשי התברואה ובריאות הציבור לתהות מקרוב אחרי מרכיבי העסק, במיוחד אם מדובר בעסק המוכר או מייצר דברי מאכל.

גם רשויות כיבוי אש ומשטרת ישראל מעדיפות לבצע את הביקורות בעסק לאחר שהעסק נפתח. מכאן, צא ולמד כי עסק רגיל במדינת ישראל לא יכול להיפתח כאשר ביום פתיחתו הוא אוחז ברישיון עסק כדין.

למען האמת, גם כלל הרשויות הנוגעות בדבר נוהגות לתת לעסק החדש שזה עתה נפתח תקופה של מספר חודשי חסד (בד"כ עד שנה) על מנת שבתקופה זו יפעל להוצאת הרישיון הנכסף. בתי המשפט אימצו, למעשה, את הנוהג הזה ומעניקים אורכות חוזרות ונישנות למי שיוכיח לבית המשפט, כי אכן הוא שוקד על הוצאת רישיון.

מגמה של פתיחת עסקים ללא רשיון

כך, בממוצע, רק שני עסקים מתוך כאלף עסקים באזור ת"א והמרכז מקפידים על הוצאת רישיון עסק לפני פתיחתו, וסביר כי במצב החוקי הנוכחי תימשך מגמה זו של פתיחת עסקים ללא רישיון.

עם זאת, מוצע לכל בעל עסק חדש, כי מיד עם פתיחתו של העסק יוודא, לכל הפחות, את תקינות הבטיחות של העסק. כלומר: יש לפעול מיידית לגיוסו של יועץ בטיחות אש, וזאת על מנת שהעסק לא יהפוך למלכודת אש קטלנית, כפי שארע, למרבה הצער, במספר עסקים בשנים האחרונות. כמו – כן, אם מדובר במבנה ישן, חשוב שתהיה גם חוות דעת של מהנדס בנין לגבי תקינות המבנה ואפשרויות הקיבול של קהל בתוכו.

* מומחה לרישוי עסקים ותכנון ובניה ומרצה בתחומים אלה.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים