zap group mishpati logo

בית הדין: למערער לא מגיעות נקודות זיכוי

בית הדין דן בפרשנות הגדרת "הורה במשפחה חד הורית" שבפקודת מס הכנסה לצורך נקודות זיכוי, וקבע, כי המערער, שחי עם בת זוגו, לא זכאי לנקודות הזיכוי שבסעיף 40 (ב) (1)

מאת: מערכת משפטי
29.01.13
תאריך עדכון: 22.10.15
2 דק'
בית הדין: למערער לא מגיעות נקודות זיכוי

סגן נשיא ביהמ"ש המחוזי בנצרת אברהם אברהם דן בפרשנות הגדרת "הורה במשפחה חד הורית" שבפקודת מס הכנסה, לעניין מתן נקודות זיכוי.

המערער ובת זוגו חיים יחדיו כעשרים שנה, בלי שנישאו. לבני הזוג שני ילדים, אותם הם מגדלים יחדיו. בשנות המס נשוא הערעור דרש המערער נקודת זיכוי על פי ס"ק 40(ב)(1) לפקודת מס הכנסה [נוסח משולב], בטענה כי הוא הורה במשפחה חד הורית, ונקודת זיכוי על פי ס"ק 40(א) לפקודה, עבור כל אחד מילדיו.

רוצים לשאול שאלה? היכנסו לפורום מיסים

בית המשפט דחה את הערעור בכל הנוגע לדרישה לקבלת נקודת זיכוי עבור כל אחד מילדיו בהתאם לסעיף 40(א) לפקודה, וקיבל את טענת פקיד השומה, כי בהתאם לפקודה, על המערער להפנות דרישתו למל"ל ולא אל פקיד השומה.

האם יש לראות במערער משפחה חד-הורית?
בהמשך, בית המשפט דן בטענת המערער כי יש לראות במשפחתו משפחה חד הורית ולהחיל עליו את הקבוע בס"ק 40(ב)(1) לפקודה.

בית המשפט דחה את ניסיונו של המערער לשכנע, כי לשון החוק מוליכה למסקנה כי יש לראותו כרווק, ואם הוא רווק הרי שיש לראותו כ"הורה במשפחה חד הורית".
נפסק, כי הוראת ס"ק 40(ב)(1) לפקודה אינה מכוונת לזוגיות כי אם להורות. היא מבקשת לתת נקודות זיכוי להורה במשפחה חד הורית, ולא למי שאיננו נשוי כדת וכד'.

ביהמ"ש: יש לדחות את עמדת המערער
משפחת המערער אינה משפחה חד הורית, כיוון שיש בה שני הורים, המערער וזוגתו. כיוון שכך אין הוא "הורה במשפחה חד הורית" כלשון הוראת החוק. בית המשפט ציין, כי פרשנות תכליתית של הוראת החוק מביאה אף היא למסקנה כי יש לדחות את עמדת המערער. בהוראת החוק בה עסקינן ביקש המחוקק להיטיב עם מי שמגדל את ילדיו לבדו, ולא עם מי שמגדל את ילדיו יחד עם בת/בן זוג.

נקבע, כי על רקע הקושי בפניו עומד הורה במשפחה חד הורית להשתלב במעגל העבודה, בשל הקושי שבגידול ילדיו לבדו, ביקש המחוקק, בתקנו את ס"ק 40(ב)(1) לפקודה, להיטיב עמו בהענקת הטבה, שתמריצו לצאת לעבודה, בדמות נקודות זיכוי. וכדברי בית המשפט: " סוף דבר, כהורה במשפחה בה שני הורים אין המערער זכאי לנקודות הזיכוי שבסעיף 40(ב)(1) לפקודה".

(ע"מ54773-03-11 עטיאס נ' מס הכנסה עפולה פקיד שומה)

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים