zap group mishpati logo

עלייה באחוז הגירושין בישראל - האמנם?

מודעות עצמית ועמידה על הזכויות - מהסיבות לעלייה בשיעור הגירושין. ועם זאת, פירוק המשפחה לא נעשה בקלות

מאת: עו"ד מיכל דבירי רוזנבלט
31.01.13
תאריך עדכון: 26.03.14
3 דק'

לאחרונה פורסם בתקשורת, כי חלה עלייה באחוז הגירושין בישראל בשנתיים האחרונות. בשנת 2010 התגרשו בישראל 9,640 זוגות, ואילו בשנת 2012 התגרשו 10,964 זוגות.

ע"פ  הנתונים, ת"א נמצאת עדיין בראש רשימת הערים מבחינת שיעור המתגרשים (711 זוגות). במקום השני נמצאת ירושלים (705 זוגות).
האמנם מדובר בעלייה כה מדאיגה, בהתאם לנתונים שפורסמו? קריאה ובחינה של הדברים מלמדת שלא בהכרח כצעקתה.

העלייה הינה במספר הזוגות המתגרשים, אך לא מדובר בחישוב סטטיסטי מדויק. אין  השוואה ביחס למספר התושבים הכולל הגדל מדי שנה  וביחס לעליה במספר הזוגות הנישאים מדי שנה. לא מדובר בבדיקה לפי שיעור באחוזים, כי אם בנתונים של עליה במספרים.

כמו-כן, גם לא ניתן להתעלם מגיל האוכלוסיה הממוצע ביישובים השונים. אין כל ספק, כי במקום בו האוכלוסיה צעירה, יהא אחוז גירושין גבוה יותר.

עם זאת, למרות ניתוח כזה או אחר, עדיין לא ניתן להתעלם מעובדה מאוד פשוטה, שמוכרת לכל אחד ואחת מאיתנו. אנו נחשפים ליותר זוגות המתגרשים מדי שנה. אם פעם ילד שהוריו גרושים היה מצניע בכיתה עובדה זו, הרי שכיום אין בכך כל בושה, שכן מדובר בתופעה שכיחה בכל מקום. יתירה מכך, גם במגזר הדתי התופעה מתרחבת והופכת להיות שכיחה מבעבר.

הסיבות לעלייה בשיעור הגירושין

הסיבות להתרחבות התופעה הינן רבות ויכולות לפרנס פסיכולוגים וחוקרים מתחום ההתנהגות. ניתן לומר, כי חלק מהסיבות המרכזיות לכך נובע מהמודעות העצמית הגוברת ועמידה על הזכויות. כמו גם מהתקדמות מעמדה של האישה לאורך השנים, וכן עצם התופעה. הווה אומר: ככל שתופעת הגירושין הופכת להיות נרחבת יותר, כך היא נהית מקובלת ולגיטימית יותר.

לא מפרקים משפחה בקלות

על אף העלייה במגמה ועל אף הלגיטימיות, יש לדעת, כי מי שמפרק משפחה לא עושה זאת בקלות.
בני זוג אשר הופכים להיות הורים לילדים, ומנהלים יחידה כלכלית משותפת, אינם נוהגים, לרוב, לפרק את המשפחה בקלות רבה. הקושי נמצא גם ברמה הנפשית, תוך הסתכלות על הילדים, וגם ברמה הכלכלית. היום אמנם אנשים מעזים יותר, ועומדים יותר על דעתם, אבל גם משתדלים לעשות נסיונות לשיקום ולתיקון הקשר הזוגי.

לקוחות שמגיעים לעו"ד לענייני משפחה הם, לרוב, כאלו שכבר ניסו לשקם את הקשר ועברו טיפולים זוגיים שלא צלחו. הגירושין עדיין אינם הפתרון הפשוט והקל, אלא פתרון מורכב. אנשים שמתגרשים חווים תחושת כשלון, נאלצים להתמודד עם מציאות חדשה ועם התמודדות לא פשוטה של הילדים.

לסיום חשוב לציין, כי בניגוד למה שאולי מקובל לחשוב, עוה"ד למעמד אישי לא מעודדים את בני הזוג להתגרש, אלא מסייעים להם לאחר בירור כי הם שלמים עם המהלך ועשו כל שלאל ידם לצורך שיקום המשפחה.

* עו"ד מיכל דבירי רוזנבלט ממשרד עו"ד א. דבירי.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה