zap group mishpati logo

אשרות עבודה - קשיים והזדמנויות

בשנים האחרונות חלה החמרה ברחבי העולם בחקיקה, באכיפה ובענישה בתחום דיני הכניסה

03.02.13
תאריך עדכון: 09.04.24
3 דק'
אשרות עבודה - קשיים והזדמנויות

בשנים האחרונות קיימת מגמה גלובלית, עקבית ורצופה, של החמרה בחקיקה, באכיפה ובענישה של דיני הכניסה וההעסקה של עובדים זרים או מומחים זרים. החקיקה שקבעה כי עבודה של מומחה זר ללא אשרה מתאימה הינה עבירה פלילית, גררה ענישה קשה על המעורבים, דהיינו על המומחה הזר, על החברה המקומית ומנהליה וכן על החברה הגלובלית.

מניעת כניסה של מומחים זרים עוד בשדה התעופה הפכה לדבר שבשגרה.

הקנסות על החברות - המקומיות והזרות - עלו לסכומים משמעותיים. ההסכמים להעברת מידע בין מדינות אודות הפרות בתחום דיני הכניסה גרמו לגידול ב"רשימות השחורות". מכאן נולדו תביעות רבות וסכסוכים בין העובדים לבין מעסיקיהם אשר לא השכילו לפנות לקבלת אשרת עבודה מתאימה עבורם.

המצב בישראל
החוק בישראל מתיר העסקת מומחים זרים בכפוף לתנאים שונים – שכר גבוה, ניסיון, השכלה וצורך אמיתי בהעסקת המומחה בישראל. מומחים זרים מועסקים בישראל בדרך-כלל במסגרת פרויקטים ייחודיים, מו"פ, תשתיות, גז ונפט, הנדסה וטכנולוגיה. במקרים רבים נעשית ההעסקה באמצעות חברות רב-לאומיות אשר מניידות מומחים לצורך תפעול שוטף, חילופי מנהלים או התמודדות עם פרויקטים מורכבים.

תהליך קבלת אשרת עבודה בישראל למומחה זר דורש עבודה סבוכה מול מספר משרדי ממשלה, ובעיקר משרד הפנים אשר מרכז את רוב הגורמים הקשורים לתהליך. בסיום התהליך יהיה המומחה הזר רשאי לעבוד בישראל וליהנות מהטבות מס ניכרות. האשרה תינתן לתקופה של שנה, ובמידת הצורך ניתן יהיה להאריכה עד לתקופה של חמש שנים ושלושה חודשים. כל הארכת אשרה דורשת הגשת בקשה חדשה, שמסתמנת כמאתגרת יותר מקודמתה.

גם לישראלים: בארה"ב ובלו קרד באירופה E-2
בקרוב צפויה להיכנס לתוקף אשרה שתאפשר לישראלים המשקיעים בארה"ב לקבל אשרת עבודה זמנית מסוג E-2.
אשרה זו מאפשרת למחזיק בה לעבוד בארה"ב במסגרת ההשקעה שלו. האשרה מאפשרת לבן או בת הזוג לעבוד בארה"ב באופן חופשי ולילדיהם ללמוד בבתי הספר שם.

באירופה, במספר גדל והולך של מדינות, יכולים הישראלים לקבל "בלו קרד"- אשרת עבודה זמנית למומחים במדינה מסוימת, עבור מעביד מסוים. אשרה זו יכולה להפוך לאשרת שהיית קבע ועבודה בכל רחבי האיחוד האירופי. כיום קיים מסלול זה באיטליה, גרמניה, ספרד, רומניה, פורטוגל ומדינות נוספות.

הכנה מראש
הסוד הגדול ביותר בתהליך קבלת אשרת העבודה למומחה זר הינו זמן התראה מראש. בשנים האחרונות הפכו התהליכים למורכבים ביותר, בעיקר ביחס לניוד מומחים אל יעדי רילוקיישן מרכזיים דוגמת ארה"ב, דרום – מזרח אסיה ומזרח אירופה. הדבר הוא בר-ביצוע - בעיקר אם מתחילים בתהליך מראש - כשלושה-ארבעה חודשים טרם תאריך היעד. זמן הכנת הבקשה תלוי במידה רבה מאוד בשיתוף הפעולה של העובד והחברה.

* תחומי עיסוק: ניוד מומחים.
** טלפון: 03-6138202, info@ktalegal.com

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים