zap group mishpati logo

על אבהות וממזרות

מתי מאשר בית המשפט ביצוע בדיקת רקמות ובאילו מקרים הוא נמנע מכך?

מאת: עו"ד אווה גלעדי
11.02.13
תאריך עדכון: 28.03.24
3 דק'
על אבהות וממזרות

המושג 'אבהות' בדין הישראלי טומן בחובו בעיות ושאלות שרבות מהן מתנגשות אלה באלה: זכות הילד לדעת מי אביו - ובהתאם זכותו להתחקות אחר מוצאו וייחוסו, מידע גנטי ורפואי, עניני ירושה ואפוטרופסות, וכמובן זכותו של האב לדעת מיהו יוצא חלציו וחובתו לזון את ילדיו.

רוצים לשאול שאלה? היכנסו לפורום משמורת ואבהות

למציאת עו"ד מתחום אבהות באינדקס משפטי

במקרה של אישה פנויה, הרצון לרישום אב לילוד הביא את המחוקק לחקיקת סעיף 21 לחוק מרשם האוכלוסין התשכ"כ 1956 הקובע כי: "שם אביו של ילד שנולד לאשה פנויה יירשם על-פי הודעת האב והאם כאחד, או על-פי פסק דין של בית משפט או בית דין מוסמך זאת, עד הגיע הילד לגיל שנה". אחרי הגיעו לגיל שנה וכשהאם הינה אשה פנויה, נדרשת פסיקת בית משפט או בית דין מוסמך כדי לרשום קטין על שם אביו.

ממזרות

הבעיה העיקרית הקשורה באבהות הינה הממזרות. בניגוד למושג העממי 'ממזר' ("איזה ממזר..") המצביע דווקא על פיקחות יוצאת דופן, הדת היהודית והדין העברי החמירו מאד עם מי שנולד ממזר, דהיינו ילוד של אשה נשואה שאינו בנו של הבעל. למצב זה השלכות קשות על חיי הילוד - כולל ההגבלה לקבל היתר נישואין רק לממזר/ת אחר/ת ועל כל צאצאיו לדורי דורות.

אחד המקרים השכיחים בנושא הממזרות הוא כאשר קיימת טענה כי הילוד איננו בנו של הבעל כאשר בני הזוג נשואים. מחשש ממזרות , בתי הדין ובתי המשפט נמנעים מלאשר בדיקת רקמות.

מקרה שכיח אחר הוא כשאישה נשואה, החיה בנפרד מבעלה, יולדת ילד לגבר שאיננו בעלה. במשרד הפנים יירשם הבעל כאבי הילד ולא האב הביולוגי - שוב, מחשש ממזרות ולמען טובת הילד. בית המשפט לא יאשר בדיקת רקמות והאב הביולוגי לא יירשם כאבי הילד במשרד הפנים, גם אם הוא חי שנים רבות עם האם ואף מגדל עימה את הילד.

בדיקת רקמות

חוק מידע גנטי תשס"א - 2000 מונע עריכת בדיקת אבהות בהיעדר צו של בית משפט.
בדיקת אבהות נעשית באחד מבתי החולים בארץ, על-פי צו של בית משפט לענייני משפחה במסגרת תביעת אבהות, ותוצאותיה מהוות ראייה מכרעת להצהרת אבהות ולקביעת אבהות.

כאשר אב נטען מסרב לבצע בדיקת רקמות, סירובו יכול לשמש חיזוק או תוספת משקל ראייתי, עד כדי אפשרות למתן פסק דין הצהרתי לאבהות, למרות שלא בוצעה בדיקת רקמות. במקרים כאלה בית המשפט שומע עדויות ומסתמך על ראיות אחרות.

 

עוד בנושא:

בדיקת רקמות - באילו מקרים מוגשת בקשה לביצוע בדיקה?



* תחומי עיסוק: דיני משפחה ומעמד אישי, נדל"ן
** e.giladi.adv@gmail.com

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה