zap group mishpati logo

יתרונות המס בעבודה מבית המגורים

לעבודה מהבית יתרונות רבים החל מניכוי הוצאות וכלה ברכישת ציוד משרדי מתכלה המוכר כהוצאה שוטפת

26.02.13
תאריך עדכון: 30.03.24
4 דק'
יתרונות המס בעבודה מבית המגורים


יתרונות רבים יש לעבודה מתוך ביתו של העוסק, ולא רק משום שביתו הוא מבצרו.
עבודה מן הבית חוסכת עלויות בהגעה למקום העסק, חסכון בשעות עבודה יקרות המתכלות בפקקי תנועה, עבודה במקום מוכר המעוצב לפי דרישותיו של העוסק, הקירבה למשפחה, הריחוק מאנשים שהעוסק לא חפץ לראותם מדי יום, פתרון תעסוקתי לבעל מגבלת ניידות ועוד.

רוצים לשאול שאלה? היכנסו לפורום מיסים

מסתבר, כי ליתרונות הללו ישנו גם נדבך נוסף: העבודה מן הבית יכולה להקנות לעוסק הכרה בהוצאות שהוציא עבור החלק בבית המשמש כעסק ובמסגרתו, ממש כאילו המדובר בעסק המנוהל במנותק מהבית וללא כל קשר אליו.

טיפים לעובדים מהבית
לפניכם מספר טיפים חשובים בעניין ההכרה בהוצאות למי שמנהל את עסקו בתוך ביתו:

1. העיקרון: כל ההוצאות שהוצאו בבירור לייצור הכנסה בבית המגורים (למעט הוצאות להנאה פרטית) יוכרו בניכוי. רצוי, ככל שניתן, לתחום בבירור את החלק המשמש בדירה לשימוש עיסקי לעומת החלק המשמש למגורים (כגון: ייחוד המרתף, קומת הקרקע, עליית הגג או חדר עבודה בבית לצורכי העסק בלבד).

2. הוצאות פחת על רכישת או בניית או שיפוץ בית המגורים: הכרה בהוצאה זו בניכוי מותנית בכך שהחלק המשופץ או הנרכש או הנבנה נדרש לצורך השימוש העסקי בלבד, וניתן לאבחן בין החלק המשמש כעסק לבין החלק המשמש למגורים. לשם כך, יש לזהות ולתחום באופן ברור את חלק הבית המיועד לצורכי ייצור ההכנסה לעומת חלק הבית המיועד לצורכי המגורים הפרטיים.

החסרונות: חבות מיסוי מקרקעין גבוהה יותר בעת המכירה בשל אובדן הפטור ממס שבח בגין דירת מגורים ו/או שווי רכישה נמוך יותר בשל הפחת. כמו כן, קיים סיכון של חיוב ארנונה לעסקים במקום למגורים.

3. הוצאות ריבית המשכנתא: כאשר ניתן לאבחן בין החלק העסקי לבין החלק המשמש למגורים בלבד, כי אז ניתן להכיר בהוצאות הריבית בגין המשכנתא (או ההלוואה האחרת) שניטלה לשם הרכישה או הבניה או השיפוץ של החלק בבית המשמש כעסק.

4. דמי שכירות בגין החלק העסקי: הוצאות בגין דמי שכירות בחלק היחסי למתחם הבית המשמש כעסק יוכרו בניכוי.
 החסרון: על מקבל דמי השכירות לדעת, כי עליו לשלם מס בגין דמי השכירות שעבור החלק העסקי.

5. רכישת ציוד קבוע (מחשבים, מדפסת, פקסימיליה, מזגנים, ריהוט וכיו"ב): כל הוצאות רכישת הציוד לחלק העסקי בבית יוכרו במלואן כהוצאות הוניות (מזכות בפחת). שיעור הפחת בגין ריהוט משרדי עומד על כ- 6% לשנה, ואילו ציוד אלקטרוני (כגון מכונת צילום, פקסימיליה וכו') מזכה בפחת בשיעור של כ- 15% לשנה ומחשבים מזכים בפחת בשיעור של 33%.

6. הוצאות שוטפות בגין תחזוקת המבנה: כל הוצאה בגין תחזוקה שוטפת עבור החלק במבנה המשמש להכנסה תוכר כניכוי שוטף (לרבות הוצאות בגין חשמל, ארנונה, ועד - בית, תיקוני מבנה, צביעה, טיח, ניקיון וכיו"ב).

7. רכישת ציוד משרדי מתכלה: ציוד משרדי מתכלה מוכר כהוצאה שוטפת, ולפיכך רכישת נייר צילום, טונרים, כלי כתיבה, מחברות, תיקיות, תוכנות מעודכנות, עדכונים לספרות מקצועית, תשלום חודשי לספקי האינטרנט וכיו"ב יוכרו כהוצאה בניכוי שוטף.

8. הוצאות בגין טלפון ותקשורת: אם ישנו קו נפרד לחלק בעסק וקו נפרד לחלק המשמש למגורים, כי אז הוצאות הטלפון לחלק העסקי יוכרו במלואן. אם אין קו נפרד, כי אז אם הוצאות הטלפון לא עלו על סך של 23,100 ₪ לשנה - יוכר בניכוי הסכום בגובה 80% מהוצאות החזקת הטלפון או חלק מהוצאות החזקת הטלפון העולה על 2,300 ₪, לפי הנמוך.

אם הוצאות אחזקת הטלפון הן בסך העולה על 23,100 ₪ לשנה, כי אז יוכר בניכוי חלק מההוצאות העולה על 4,600 ₪ (הערכים נכונים לשנת 2012).

* מומחה ומרצה למיסים ולתיכנון ובניה ויו"ר ועדת המיסים בלשכת עורכי הדין (לשעבר).

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים