zap group mishpati logo

הליכי גירושין בישראל - מדריך וסקירה

כיצד מתבצע בפועל הליך גירושין? מה בין גירושין בהסכמה לגירושין ללא הסכמה? על כל אלו ועוד במדריך שלפניכם

04.04.13
תאריך עדכון: 30.03.24
4 דק'
הליכי גירושין בישראל - מדריך וסקירה

לאחרונה אנו עדים ליותר ויותר זוגות בסביבתנו הקרובה - בקרב משפחה, חברים, ושכנים, אשר גמרו אומר לסיים את קשר הנישואין. צדדים אשר מבקשים להתגרש מוצפים בדעות וחוות דעת מהסביבה ומרוב מידע לא תמיד מוצאים את דרכם בסבך העצות והדרכים הפתלתלות לסיום יחסיהם המשותפים.

רוצים לשאול שאלה בנושא? היכנסו לפורום בית דין רבני


להלן סקירה קצרה בעניין הליכי גירושין הלכה למעשה: 
הליך הגירושין בישראל הינו תלוי בדת של בני הזוג , כלומר: בני זוג אשר הינם בני דת זהה יתגרשו בהתאם לדין האישי. לדוגמא: בני זוג יהודים יתגרשו בבית הדין הרבני. לעומתם, בני זוג מעורבים, כלומר: בני דתות שונות או חסרי דת, יתגרשו בבית המשפט.

להמחשה, נקח את ישראל שהינו יהודי ויוליה אשר הינה חסרת דת / נוצריה/מוסלמית (או להיפך ). אם יבקשו להתגרש, ידרשו לפנות לבית המשפט לענייני משפחה ולהגיש בקשה להתרת נישואין. בית משפט יפנה לבתי הדין של הדתות השונות ויבקש חוות דעת ולבסוף יתיר את נישואיהם.

אם עידו ודקלה אשר הינם יהודים יבקשו להתגרש, אזי עליהם לפנות לבית הדין הרבני בין אם נישאו בארץ ובין אם בחו"ל. מאחר ששניהם יהודים, הגירושין יתבצעו באמצעות בית הדין הרבני בלבד.
ההליך לגירושין מתחיל באחת משתי דרכים.  הגשת תביעה לגירושין ע"י מי מהצדדים בבד"ר (בבית דין רבני) או בקשה לאישור הסכם אם יש הסכמה בין הצדדים או באמצעות הגשת תביעות הדדיות בין לבד"ר או לביהמ"ש למשפחה. במהלך הדברים או בסיומם יתבצעו הגירושין בפועל בבד"ר.

גירושין בהסכמה

הדרך המהירה להתגרש - בהסכמה. הצדדים מסכימים להתגרש, ואף הגיעו להסכמה ביתר הנושאים הקשורים, כלומר: מזונות, משמורת ופירוק שיתוף ברכוש. להסכמה ניתן להגיע ע"י מגשר או יועץ נישואים או לבד. את ההסכמה (ההסכם) יש לנסח באמצעות עו"ד המתמחה בתחום דיני המשפחה.

לאחר מכן, הצדדים פונים לבית הדין הרבני, ומגישים תביעת גירושין. בית הדין מקיים דיון לאישור ההסכם ולאחר מכן מזמן את הצדדים לדיון נוסף, להליך הנקרא "בדיקת שמות" –מאחר שבספר הכריתות לא נרשם מספר זהות, זהות האנשים היא באמצעות השם ועל כן יש לוודא את שמות הצדדים גם באמצעות עדים ולרשום את השמות והכינויים של המתגרשים כדי למנוע טעות בזיהוי.

לאחר שבית הדין מוודא את שמות בני הזוג  ולאחר שהצדדים הסכימו להתגרש וניתן תוקף להסכם גירושין, אזי מתקיים הליך הגט. במהלכו כותב הבעל באמצעות סופר המתמנה על ידו, ספר כריתות על קלף. עם סיום כתיבת ספר הכריתות ,מוסר הבעל לאישה את הקלף, האישה מתבקשת להרים את הקלף, להגביה את ידיה, ללכת מספר צעדים ולחזור. הבעל אומר, בין היתר, לאישה שהיא מותרת והליך הקרוי בפי כל גט, מסתיים.

כאשר אין הסכמה בין הצדדים

אם אין הסכמה בין הצדדים - טרם מתחילים בהליך יש לשמור על סודיות, לפנות לעו"ד המתמחה בתחום כדי להחליט על טקטיקה מתאימה ובאמצעותה יוחלט האם לפני הגשת תביעת הגירושין יוגשו תביעות בבית המשפט או שיש להגיש את התביעה לגירושין בבית הדין ולכרוך לה תביעות משמורת, מזונות ורכוש כולן או חלקן.
בהתאם לנסיבות המקרה ולטקטיקה שנבחרה כמתאימה ביותר יש להתחיל את ההליך בהגשת התביעות הנדרשות בהתאם למקרה: משמורת, מזונות אישה/ילדים, פירוק שיתוף- כולן או חלקן, בבית הדין או בבית משפט כאמור בהתאם לנסיבות.

חשוב לציין, כי הגירושין בפועל יתבצעו אך ורק בבית הדין ואילו הדיון בנושאים הקשורים לנישואים כלומר: מזונות, משמורת ורכוש, יכולים להתדיין גם בבית הדין או בבית המשפט. כאן נכנס לתמונה נושא מרוץ הסמכויות: מי שיקדים להגיש ראשון יבטיח את קיום ההליכים בנושא שהוגש בערכאה שנבחרה על ידו.מי שיאחר בהגשה יובל לערכאה שבחר הצד השני. זאת משום שהתמהמה או משוםשלא שמר בסודיות על צעדיו. 

ייתכן שלאחר הגשת התביעות יגיעו הצדדים לידי הסכמה לסיום הקשר, ואז יוזמנו לאישור הסכם בטרם יתגרשו. אם לא  יתגבש הסכם,  על הצדדים להתאזר בסבלנות ולהתכונן נפשית כדי שיצלח בידם להגיע להישגים ולצאתכאשר ידם על העליונה.

כך או כך, אין חולק כי אם ישנה הסכמה קצרה הדרך לגירושין, וללא הסכמה עתידה הדרך להיות מפותלת ולעיתים ארוכה, גם אם בליווי משפטי נכון ניתן יהא לסיים ההליכים בהקדם.

עו"ד איילת מצויינים באתר משפטי.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים