zap group mishpati logo

רשות המסים בודקת את תכנון המס של גוגל/פרשנות

גוגל מצליחה להפחית את חבות המס שלה בצורה משמעותית - הכיצד? האם ניתן לחייב אותה במע"מ ישראלי?

מאת: עו"ד ד"ר אבי נוב
28.05.13
תאריך עדכון: 31.05.18
3 דק'

רשות המסים החלה לאחרונה לבחון אם ניתן לחייב במס ישראלי את עסקאות הפרסום במנוע החיפוש גוגל. שני הנושאים הנבדקים על ידי רשות המסים הם תכנון המס הבינלאומי של גוגל וכן תשלומי המע"מ.

כראוי לחברה יצירתית וחדשנית, לגוגל יש תכנון מס יצירתי במיוחד. גוגל פועלת באמצעות מספר תאגידים ברחבי העולם המסייעים לה, בין היתר, לחסוך במיסים. המפתח לחסכון במס טמון בהעברת כספים לחברה אשר הוקמה במקלט המס בברמודה, מושבה אוטונומית של הכתר הבריטי. החברה הזו של גוגל פטורה ממס הכנסה, מס חברות ומס רווחי הון. כמו כן, העברת רווחים מהחברה בברמודה לבעלי המניות פטורה ממס.

גוגל מצליחה להפחית את חבות המס שלה בצורה משמעותית באמצעות הסכמים בין-חברתיים וניתוב הכנסות לחברות אחרות בקבוצה (בברמודה, אירלנד והולנד) הכפופות לשיעורי מס נמוכים. המטרה היא לייחס הוצאות במדינות עם שיעורי מס גבוהים והכנסות במדינות עם שיעורי מס נמוכים.

החיוב במס הכנסה ישראלי
גוגל עובדת באופן מתוחכם מאוד. הלן תודגם שיטת העבודה בישראל המופעלת בצורה דומה גם במדינות אחרות. השלב הראשון - מפרסם ישראלי המעוניין לפרסם באמצעות גוגל מתבקש לחתום על עסקת פרסום עם נציג מכירות ישראלי של גוגל. השלב השני – נסגרת עסקה, והתשלום מועבר לחברה האירית של גוגל(Google LLC) . השלב השלישי - המפרסם מקבל חשבונית מס מגוגל אירלנד.

כתוצאה משיטת עבודה זאת, לגוגל, לכאורה, אין הכנסות בישראל. אלא, שרשות המסים החלה לבחון לאחרונה את שיטת העבודה של גוגל. השאלה היא האם ניתן לייחס חלק מההכנסות של גוגל לישראל? על אף שגוגל אינה רושמת רווחים מפרסום באינטרנט בישראל, ניתן תיאורטית לייחס חלק מההכנסות של גוגל אירלנד (בהיקף של מאות מיליוני דולרים בשנה) לישראל.

עקרונית, מדובר בעסקאות למתן שירותים, וניתן לטעון בהסתמך על עמדת ארגון ה-OECD שהעסקאות שמבצעת גוגל, גם אם לכאורה מתבצעות בישראל, נחשבות לעסקאות שנעשו בחו"ל. טענה זו מתבססת על העובדה הפשוטה לפיה השרתים של גוגל ממוקמים מחוץ לישראל.

החיוב במע"מ
תשלומי המע"מ אינם סוגיה פשוטה מבחינת רשות המסים הישראלית. חוק המע"מ מיושן מאוד, ואינו מטפל כראוי בסוגיה של מיסוי באינטרנט. השאלה אם גוגל חייבת במע"מ ישראלי נדונה במחלקה המקצועית של רשות המסים.

בהתאם להוראות סעיף 15 לחוק מע"מ, אם לדוגמא לגוגל יש נציגות בישראל (למשל, משרד) אשר מעניקה שירותים לישראלים וכוללת פעילות קבועה, כי אז במקרה זה הנציגות צריכה להירשם כעוסק בישראל ותהיה חייבת במע"מ.

עם זאת, גוגל יכולה לטעון כי אין לה נציגות בישראל, והמכירות בפועל מבוצעת על ידי גוגל אירלנד בלבד. במקרה כזה, גוגל לא תהיה כפופה למע"מ בישראל. סוגיה זו אינה פשוטה והיא כרוכה בפרשנות משפטית של הוראות חוק המע"מ. יש להניח, כי גוגל מסתמכת בעניין זה על חוות דעת משפטית הקובעת שחוק מע"מ אינו חל עליה.

* ד"ר אבי נוב, עו"ד הוא מומחה לדיני מיסים ומיסוי בינלאומי

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה