zap group mishpati logo

זוגות חד מיניים ופונדקאות - ההליך, הקשיים והצעות לפתרון

לרגל חודש הגאווה, בדקנו מה מצבם של בני זוג חד-מיניים אשר מעוניינים בילד. האם חוק הפונדקאות בישראל מאפשר זאת? אילו קשיים מוערמים עליהם? מר אמיר שינקמן מסביר:

מאת: מערכת משפטי
06.06.13
תאריך עדכון: 12.12.23
6 דק'
זוגות חד מיניים ופונדקאות - ההליך, הקשיים והצעות לפתרון

שאלה: מה קובע כיום החוק בארץ בנוגע לפונדקאות לגבי זוגות חד מיניים? האם ישנה התייחסות מפורשת?

תשובה
: בשנת 1996 נחקק בישראל חוק ההסכמים לנשיאת עוברים, המוכר כחוק הפונדקאות. מדובר בחוק שבזמנו נחשב מאוד מהפכני ופורץ דרך מכיוון שמעט מאוד מדינות, אם בכלל, הסכימו לעגן את נושא הפונדקאות בחוק. יחד עם זאת, באותה תקופה לא התמודדו עם הקהילה הלהט"בית והיום מנסים לשנות את המצב.

החוק הישראלי קבע בפירוש, כי בני זוג יוכלו ליהנות מהזכות לבצע הליך פונדקאות בישראל, אך באופן בוטה החוק מפלה זוגות גאים בקביעה כי: "הורים מיועדים הם איש ואישה שהם בני זוג". שורה נוספת מאוד בעייתית בלשון החוק היא ההגדרה שהאשה הפונדקאית אינה יכולה להיות קרובת משפחה של אחד מן ההורים המיועדים, מה שמונע מזוגות של נשים לשאת אחת את תינוקה של השנייה אפילו אם זה נדרש מסיבות בריאותיות.

רוצים לשאול שאלה? היכנסו לפורום פונדקאות

אפליה בחוק

אנו חיים בעידן בו ברור לכולם שאורח חיים גאה הינו אורח מקובל ונורמטיבי, עוד ועוד מדינות בעולם מתירות נישואים בין בני זוג מאותו מין ואפילו בישראל כבר מכירים בזוגות חד-מיניים כבני זוג נשואים. מעבר לכך, בימים אלה מתוקן חוק האימוץ המאפשר לאחד מבני הזוג לאמץ את ילדיו של בן הזוג השני. יחד עם זאת, חוק הפונדקאות עדיין מפלה זוגות חד-מיניים באופן בוטה, ועל כך אנחנו זועקים לשינוי. 

בשל כך, זוגות חד-מיניים מבינים שהפתרון אינו מושג בגבולות מדינת ישראל, והם נאלצים לצאת מגבולות המדינה ולבחון את האפשרות לממש את הזכות להורות במדינה זרה.

פונדקאות בחו"ל

שאלה: מהן הבעיות העיקריות עם פונדקאות בחו"ל? מה עלות ההליך והאם יש זוגות שצולחים אותו?

תשובה: ראשית, יש  להדגיש חלק קטן משלל הבעיות שנוצרות ומגבילות אותנו בפונדקאות מחוץ למדינת ישראל.

בעיה ראשונה - אי הכרה ביהדותו של הילד
בכל הליך פונדקאות בחו"ל שמסתיים בבקשה לרשום את הילד באופן רשמי בישראל, הנחת הבסיס של המדינה היא שהפונדקאית אינה יהודיה ועל כן הילד אינו נרשם כיהודי. זוגות גאים שביצעו פונדקאות בעבר והיו מעוניינים בגיור הילד עמדו בפני 2 אפשרויות:

הראשונה – גיור רפורמי או קונסרבטיבי – המשמעות היא שהילד אינו נחשב כיהודי בעיני הממסד הרבני בישראל, ולכך יהיו השלכות הרות גורל על עתידו. אם מדובר בבן זכר, הוא לא יזכה לברית מילה על ידי מוהל אלא רק בהליך רפואי. בגיל 13 בעוד ששאר בני כיתתו יחגגו בר מצווה כדת וכדין הוא לא יוכל לעשות זאת. לאחר גיל 18 הוא יאלץ לעבור הליך גיור באופן עצמאי אם ירצה להינשא בחתונה דתית, ואם לא יעשה זאת, כאשר ילך לעולמו הוא לא יהיה זכאי להיקבר בבית קברות יהודי.

האפשרות השנייה לגיור הילד היא לגשת לרבנות הראשית, ולשקר במצח נחושה. האב הביולוגי מסתיר את בן זוגו ומציג את עצמו כאב חד הורי כדי שהרבנות תכיר בילד כיהודי.

בעיה שנייה - ההיבט הכלכלי
הביקוש הרב שיש לזוגות גאים להליך הפונדקאות הצמיח בשנים האחרונות גופים רבים אשר עוסקים בתיווך בין הזוגות הגאים לכל הגורמים בדבר, ומי שמעורה מעט בפרטים יכול להעיד שמדובר בתעשייה חדשה וגדולה המטפלת בנושא.
לדוגמא, באתר של אחת הסוכנויות מדווח על מעל 130 לידות של ילדים בודדים או זוגות תאומים מאז שנת 2010. המצב השתנה לפני מספר חודשים, כאשר החוק ההודי (המדינה שהיוותה את האופציה המרכזית לכך גם בגלל עלויות נמוכות לעומת הברירות האחרות ובגלל הפיקוח ההדוק על התהליך) שונה ועצר את האפשרות של הזוגות החד-מיניים לפונדקאות שם. הודו ירדה מהפרק ואף אחת מהאופציות האחרות בחו"ל אינה מהווה חלופה אמיתית: לא נפאל שאין בה פיקוח אמיתי על ההליך, לא תאילנד שם הפונדקאית נרשמת בתעודת לידה כאם הילד, ולא בארה"ב שם העלויות מגיעות ללמעלה מ- 100,000 דולר, לפני עלויות של טיסות, שהות, הוצאות רפואיות במקרה של סיבוכי לידה, הוצאות נוספות במקרה של תאומים וכדומה.

במילים אחרות, כדי להפוך להורים בשיטת האם הפונדקאית בארה"ב על בני הזוג לשלם לפחות חצי מילון ₪ ולקוות שההיריון יסתיים בהצלחה.

יש לציין, כי בנוסף כי לשני המכשולים הגדולים הנ"ל, על זוגות חד מיניים להתמודד גם עם בעיות נוספות:
1. היעדרות מרובה ממקומות העבודה, שכן בני הזוג נאלצים לשהות בחו"ל גם במהלך שבועות ההפריה והכניסה להריון וגם לפחות כחודש טרם הלידה ומספר שבועות נוספים לאחריה בהם מתמודדים עם בירוקרטיה ישראלית של הוצאת דרכון, בדיקת רקמות להוכחת אבהות וכדומה.

2. היעדרות מנקודות מפתח חשובות במהלך ההיריון שכל הורה לעתיד היה רוצה להיות נוכח בהן כמו בדיקות רפואיות, צילומי אולטרה סאונד ועוד.

3. המרחק מהמשפחה שהתמיכה שלה חשובה כל כך במהלך תקופת ההיריון ולאחר מכן בשלב הראשוני שלאחר הלידה. 

תיקון המצב- הצעות
שאלה
: כיצד לדעתך ניתן לתקן את המצב מבחינת החוק הישראלי ו/או הקלה על ההליכים בחו"ל?

תשובה
: הפתרון בעיני הוא פשוט. עדכון החוק שיאפשר גם לזוגות חד מיניים לבצע פונדקאות בישראל. ההתנגדות כרגע נובעת מהעובדה שיש מיעוט בנשים פונדקאיות וכן מהעלויות הגבוהות לתהליך כזה. לטענה זו התשובה היא, שצריך להיות ברור שזוג שרוצה ילד ראשון, צריך לעמוד בעדיפות גבוהה יותר מאשר זוג שרוצה הליך פונדקאות לילד שלישי, ואם אין מספיק פונדקאיות אז הזוג שרוצה ילד שלישי בין אם הוא חד מיני או גבר ואישה יאלץ לחפש פתרונות בחו"ל ולא באופן אוטומטי הזוג שמודר בחוק.

לגבי העלויות, חברת הכנסת עדי קול התייחסה לטיעון זה בדיון האחרון שהיה בנושא בכנסת, ואמרה כי טיפולי הפריה שעוברות נשים היום הם טיפולים יקרים מאוד שהמדינה וקופות החולים מממנות לאלפי נשים שלא מצליחות להיכנס להריון, ולכן גם כאן המדינה תצטרך להתערב ולעזור לזוגות חד-מיניים להביא ילד לעולם.

שאלה:כיצד ממוצבת ישראל בעניין זה ביחס לשאר מדינות העולם? (המערביות/המתוקנות)

תשובה: ישנן מדינות המבצעות הליכי פונדקאות בין אם בחסות החוק ובין אם בהיעדר חוק ברור. בארה"ב לדוגמא, ישנן קליניקות רבות שנועדו לסייע לאזרחים לעבור הליך פונדקאות, אך במדינה כמו הודו עד היום התהליך נעשה בלי חוק מוסדר, מה שגרם לכך שביום בהיר אחד האופציה הזו נסגרה בפני זוגות חד-מיניים.

* מר אמיר שינקמן הוא פעילבקהילה.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים
  • בית דין רבני - שאלות שנשאלו בפורום

    בית דין רבני - שאלות שנשאלו בפורום

    מתי אפשר להגיש בקשה למזונות זמניים? איזו השפעה יש לקביעת המשמורת אם האשה בגדה? כמה בתי דין רבניים נמצאים בישראל ומהן דרכי ההתקשרות איתם? שאלות אלו ואחרות נשאלו בפורום בית דין רבני בפורטל משפטי. עו"ד שגיא בכור, מנהל הפורום, השיב
    6 דק'
  • ממזרות ותביעת אבהות - של מי אתה, ילד?

    ממזרות ותביעת אבהות - של מי אתה, ילד?

    האם ובאילו נסיבות תיערך בדיקת אבהות? איזו ערכאה תדון בנושא? מה קובע החוק? עד כמה חזקה זכותו של ילד לדעת מיהו אביו? על ממזרות, זכויות הילד וגישת הערכאות השונות בכתבה שלפניכם
    9 דק'
  • ייפוי כוח מתמשך: לתכנן את העתיד

    ייפוי כוח מתמשך: לתכנן את העתיד

    אתם בריאים ומתפקדים, אבל רוצים "ללכת על בטוח" ולמנות אדם קרוב שיוכל לקבל החלטות למענכם, במקרה שמצבכם ידרדר? ייפוי כוח מתמשך הוא הכלי המשפטי ההולם
    6 דק'

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה