zap group mishpati logo

רשויות מקומיות - מהן?

מהי רשות מקומית? מה מסגרת האחריות שלה? באילו נושאים ניתן להגיש תביעה נגד רשות מקומית?

מאת: מערכת משפטי
25.01.10
תאריך עדכון: 12.03.18
3 דק'
רשויות מקומיות - מהן?

מהי רשות מקומית? מה מסגרת האחריות שלה? באילו נושאים ניתן להגיש תביעה נגד רשות מקומית?
בישראל יש כיום 251 רשויות מקומיות. רשות מקומית היא גוף שאחראי על ניהול העניינים המקומיים של יישוב או קבוצה של יישובים.

סוגי רשויות וסמכויות

הרשויות המקומיות נחלקות לשלושה סוגים עיקריים: עירייה, מועצה מקומית ומעוצה אזורית.

1• עירייה - עירייה היא רשות מקומית של עיר, שיש בה מעל ל-20,000 תושבים.

2• מועצה מקומית - זוהי רשות מקומית של יישוב בעל אופי עירוני, כפרי או קהילתי שיש בו בין 2,000 ל-20,000 תושבים.

3• מועצה אזורית - מועצה שמאגדת בתוכה כמה יישובים קהילתיים וכפריים באזור גיאוגרפי מסוים.

למועצת הרשות המקומית יש סמכות להתקין חוקי עזר ותקנות כדי להסדיר את החיים בתחומה. כמו-כן היא יכולה לגבות מיסים כדי לממן את הפעילות שלה. כמו-כן הרשות נעזרת בתקציב ממשלתי שמועבר אליה ע"י משרד הפנים. יש לדעת, כי הסמכויות של הרשויות המקומיות מוגבלות ע"י חוקי מדינת ישראל, וממונה במשרד הפנים מפקח על ביצוען.

למציאת עו"ד בנושא רשויות מקומיות באינדקס משפטי

בחירות

הרשות המקומית נבחרת ע"י התושבים ומייצגת את העניינים שלהם אצל השלטון המרכזי, ומהצד השני של הדברים, הרשות משמשת כנציג השלטון המרכזי אצל התושבים.
הבחירות לרשויות המקומיות מתקיימות מדי 5 שנים. לפעמים, בשל הנסיבות, מקדימים את הבחירות. כל תושבי העיר/היישוב רשאים להצביע בבחירות עבור נציגיהם, בתנאי שהם בני 17 ומעלה.
הבחירות לראשות העיר הן בחירות אישיות, ועל המועמד לקבל תמיכה של לפחות 40% מקולות המצביעים. לעומת זאת, הבחירות למועצת הרשות הן בחירות יחסיות.

תביעה נגד הרשות

סקירת התביעות המוגשות לבתי המשפט כנגד הרשויות מעלה, כי כמה וכמה נושאים בעלי "פופולאריות" רבה בהיתקלות שבין התושב לרשות. התושבים מגישים תביעות בעיקר בשל גביית ארנונה שלא כדין, גבייה ביתר, מפגעים ברחוב, ענייני תכנון ובנייה ועיקולים שלא לצורך.

כך, למשל, בימ"ש השלום בת"א דן לאחרונה בתביעה שהוגשה ע"י צעיר נגד עיריית ת"א בשל נזק גוף שנגרם לו- התובע טען, כי הגיע למדרכה הסמוכה לבית מגוריו מכיוון הכביש, עבר בין מכוניות חונות, וכשעלה על המדרכה, מעד ונפל על שברי זכוכית. הזכוכיות פצעו את כף ידו השמאלית. לדבריו, המעידה נפלה מכך שבמדרכה היו חסרות כמה מרצפות.

השופט ירון בשן קיבל את התביעה, וקבע כי הוא מאמין לתובע שנפל בשל העדר מרצפות במדרכה. "דומני שראוי להזכיר שאין אדם חייב לפסוע על מדרכות העיר כשהוא בוחן את המדרכה כאילו צעד בתוך שדה מוקשים", כתב השופט וקבע כי העירייה התרשלה בכך שהיא לא טיפלה במרצפות בזמן. בהתאם לכך, חייב השופט את עיריית ת"א לשלם לתובע פיצויים של 90,000 שקלים.

(תא (ת"א) 21520-08  יאיר דיין נ' עיריית תל-אביב).

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים